|
کدخبر: 13959

رقابت، مبتنی بر مولفه‌های بازار باشد

شیوه‌نامه شورای رقابت به این معنی است که تنظیم بازار ورق در جایی خارج از بازار بورس اما با استفاده از ابزار بورس شکل بگیرد. بر این اساس حداقل باید ۲۵ درصد عرضه در بورس باشد و محدودیتی هم برای نرخ وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: محمدمهدی رفیعی، مدیر کالایی یک کارگزاری با بیان این مطلب، در تشریح ابعاد مختلف شیوه‌نامه شورای رقابت گفت: این مصوبه براساس شرایط فعلی اتفاق افتاده است. البته این شیوه‌نامه شورای رقابت یک مسکن موقت و مانعی برای این است که بورس کار خودش را بکند، براین اساس با ۲۵ درصد عرضه در بورس، ۷۵ درصد بقیه معاملاتی که خارج از بورس انجام می‌شود مچینگش در بورس است و کشف نرخ می‌شود. به این معنی که یک مشکل قیمت‌گذاری براساس ۲۵ درصد داریم. شورای رقابت تاکید کرده است که همه عرضه‌کنندگان یک هفته قبل باید برنامه عرضه را اعلام کنند، این موضوع از قبل در پذیرش محصولات در بورس کالا مشخص شده است. وقتی شرکتی در بورس پذیرش می‌گیرد، بورس مشخص می‌کند که آن شرکت چقدر موظف به عرضه است و باید عرضه کند اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد.

به گفته این فعال بازار کالا، چه در بورس کالا یا خارج از آن، قواعد اصلی کسب و کار وجود ندارد و اینکه گفته می‌شود رقابت زمانی است که تعداد عرضه‌کننده‌ها و خریداران زیاد باشد، اصلا وجود ندارد. این رقابت مبتنی بر مولفه‌های بازار نیست. به این شکل که اگر نرخ جهانی فولاد افزایش پیدا می‌کند اگر محدودیت برای سقف نرخ وجود دارد، شورای رقابت این را رصد می‌کند و معیار قیمت‌گذاری را مشخص می‌کند پس با فرض مشخص بودن اینها اگر کسی بتواند محصولی را به‌دست بیاورد سوار موج شده است که این مصوبه شورای رقابت هم همین را می‌گوید منتهی در عمل بازار را نمی‌تواند تنظیم کند.

ارسال نظر