|
کدخبر: 84253

کانال جایگزین سوئیفت طراحی شد

یک مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه کانال جایگزین سوئیفت طراحی شده، گفت: منابع بلوکه‌شده‌ای در خارج کشور نداریم.

گسترش‌نیوز: علی صالح آبادی امروز شنبه ١٩ بهمن ٩٨ در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: بعد از خروج امریکا از برجام اقداماتی انجام شده تا خدمات بانکی را به نحو مناسب ارائه داده و این امر مستلزم برقراری و تقویت ارتباطات با بانک‌های دنیا است که بر این اساس دسترسی به منابع داریم و منابع بلوکه شده نداریم و منابعی ناشی از تحریم‌ها بلوکه نشد.

این مقام مسئول در نظام بانکی افزود: کانال جایگزین سوئیفت طراحی شده و سایر ساز و کارها را به نوعی تعریف کردیم که منابع صادراتی را برگردانیم. کارمزد هم رقابتی است.

وی تصریح کرد: در سال ٩٨ بروات اسنادی وارداتی ٢٩١ میلیون دلار، اعتبار اسنادی و بروات وصولی صادراتی ٤١ میلیون دلار، حوالجات ارزی ٦٧٠ میلیون دلار، خرید و فروش ارز در بانک ٦٠٣ میلیون دلار، عملیات صرافی ٥٣٨ میلیون دلار، حجم تسهیلات اعطایی ارزی ٢٣٦ میلیون دلار بوده و جمعاً دو میلیارد و ٣٨٠ میلیون دلار حجم عملیات ارزی بانک در ٩ ماهه ٩٨ بوده است؛ همچنین در حوزه ال سی داخلی ٣٧٤٢ میلیارد ریال کار انجام شده و ضمانتنامه‌های ریالی ١٨٥ میلیارد تومان و حجم تسهیلات ریالی نیز ٤٧٣٥ میلیارد تومان بوده است.

صالح آبادی با بیان اینکه در بخش تسهیلات ریالی ٢٤ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده، اظهارکرد: ١٢٠میلیارد تومان به دانش‌بنیان‌ها و ٥٢٨ میلیارد تومان نیز به شرکت‌های کوچک و متوسط داده شده است. در این میان اگر شرکت دانش‌بنیانی به بانک مراجعه کند باید یا صلاحیتش از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأیید شود و یا اینکه خود بانک صلاحیت را بسنجد. همچنین برای دانش‌بنیان‌ها ٤٠٠ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده که در قالب ارائه تسهیلات با نرخ کمتر از ١٥ درصد پرداخت خواهد شد؛ ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به ما مراجعه کنند که بتوانیم تسهیلات حتی با نرخ ١٢ درصد هم در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود: بانکداری باز با مشتریان مختلف در حال توسعه است و مشتریان از خدمات بانکداری دیجیتال بهره‌مند می‌شوند و تمام دسترسی‌هایی که در یک شعبه وجود دارد در دفتر فرد کار متقاضی قابل دسترس است.

این مقام مسئول در نظام بانکی افزود: اموال مازادی جز تأمین سرمایه و کارگزاری بانک توسعه صادرات نداریم و این دو جزو زنجیره تأمین بانک‌ها شناخته شده و احتمالاً در شورای پول و اعتبار مصوب شود که این دو واگذار نشوند؛ البته اگر مصوب نشود هم اعلام آمادگی برای واگذاری صورت گرفته است.

وی افزود: ما در بازار بین بانکی نقش مثبتی داشته و عرضه‌کننده منابع بوده ایم؛ پس اضافه برداشت هم نداشته ایم؛ در این میان بیش از دو میلیارد دلار پروژه در بانک توسعه صادرات داریم که در حال اجرا است که بر این اساس با اقدامات انجام شده، پتروشیمی بوشهر با سرمایه‌گذاری ٢.٢ میلیارد یورو از محل فاینانس خارجی اجرایی شده و مگاپروژه‌ای با عاملیت بانک توسعه صادرات و مشارکت بانک صنعت و معدن خواهد بود که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید که سه میلیون تن محصولات پتروشیمی عرضه خواهد کرد و با تکمیل ظرفیت سالانه یک میلیارد دلار ظرفیت صادرات پتروشیمی کشور را اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل بانک عامل حوزه صادرات خاطرنشان کرد: اواخر امسال یا اوایل سال آینده، مجتمع فولاد اردکان یزد با ظرفیت تولید ٩٦٠ هزار تن آهن اسفنجی است که از محل منابع صندوق توسعه ملی با سرمایه‌گذاری ٥٧ میلیون یورو و ١٤٥ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

وی افزود: خرید اسکناس ارز از صادرکنندگان یکی از اولویت‌های بانک توسعه صادرات است که تاکنون رقم قابل توجهی در این رابطه خرید شده است.

به گفته صالح آبادی، شرکت‌های واردکننده مواداولیه نیز باید رفع تعهد کرده و طبق مقررات بانک مرکزی ، بانک توسعه صادرات ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان را دنبال کرده و تعهد ارزی ایفا نشده‌ای در بانک توسعه صادرات نداریم؛ بحث دیگر ایفای تعهدات ارزی صادرکننده است که جزو الزامات بانک مرکزی است و بانک توسعه صادرات به شرکت‌ها در خرید ارز و ایفای تعهدات صادراتی کمک کرده است.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها