|
کدخبر: 83708

همتی: حداکثر کارمزد ۲ درصد است

تلاش می‌کنیم نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی را بدون افزایش نقدینگی و فشار تورمی به جامعه تامین کنیم که این مهم از طریق طرح گام اتفاق خواهد افتاد.

گسترش‌نیوز: عبدالناصر همتی در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح گام «گواهی اعتبار مولد» اظهارکرد: این طرح برای تولید ملی مفید است و علیرغم فشارهای حداکثری دشمنان که تلاش می‌کنند تولید را با مشکل و رکود مواجه کنند خوشبختانه با تلاش تولیدکنندگان و در کنار آن سیستم بانکی که در راستای تامین نقدینگی عمل کرد این موضوع تبدیل به موفقیت شد و توانستیم به رشد اقتصادی دست یابیم.

وی ادامه داد: سیستم بانکی از اول سال تا امروز ۷۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده که ۶۰ درصد آن در راستای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولید است که باز از این مجموعه ۸۰ درصد آن برای بخش صنعت بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با اقدامات سیستم بانکی و برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی در کنار کنترل تورم قصد حمایت از تولید و رشد اقتصادی بدون نفت را داریم که امیدواریم در سال‌های آینده این مهم به بار بنشیند.

همتی در توضیح اهداف طرح گام گفت: تلاش می‌کنیم نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی را بدون افزایش نقدینگی و فشار تورمی به جامعه تامین کنیم که این مهم از طریق طرح گام اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: هم اکنون چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات تمهیداتی را از قبل پیش‌بینی کرده‌اند و ال سی ریالی را فعال کرده‌اند و این ابزاری برای رونق تولید خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ویژگی مهم این اواراق این است که در بازار پول و بازار سرمایه قابل نقل و انتقال است و به و احدهای مولد اعطا خواهد شد. واحدهایی که به مواد اولیه و واسطه نیاز دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

همتی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های ما نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق این اوراق تامین اعتبار خواهیم کرد و امروز خوشحالیم که ۶۰۰ میلیارد ریال تامین اعتبار می‌شود که در آینده به‌تدریج این رقم رشد خواهد کرد مطمئن هستم که با اقدامات سیستم بانکی تولید رونق و رشد اقتصادی بدون نفت محقق خواهد شد.

همتی در جمع خبرنگاران در توضیح عملیات اجرایی طرح گام گفت: امروز با مشارکت چهار بانک ۶۰۰ میلیارد ریال از این اوراق صادر شد و هدف این است که بتوانیم ۵۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق را منتشر کنیم ما دو وظیفه کنترل تورم و رشد اقتصادی داریم که امیدواریم با این طرح آن دو را محقق کنیم و بدون تورم تامین مالی بنگاه‌ها صورت بگیرد که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها ۶۵ درصد این اوراق در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت و فکر می‌کنم طرح بزرگی است که تاثیرات آن در آینده مشخص خواهد شد، ادامه داد: حداکثر کارمزدی که در نظر گرفته شده است، دو درصد خواهد بود و نرخ سود اوراق از نرخ سود بانک مرکزی بیشتر نخواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که ستاد رفع موانع تولید اعلام کرده اگر واحدهای تولیدی پنج درصد از بدهی خود را بدهند از بدهکاران جاری سیستم بانکی حذف می‌شوند گفت: ‌براساس قوانین رفع موانع تولید و در ماده ۶۲ آن اختیارات بانک مرکزی و ستاد تسهیل استان مشخص شده است. بر اساس قانون ستاد تسهیل استان‌ها باید با تولیدکنندگان جلسه برگزار کرده و به توافق برسند و اگر توافقی صورت نگرفت به هیات خبرگان که مصوب هیات رئیسه بانک مرکزی است، مراجعه کنند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر