|
کدخبر: 81678

راهکاری برای افزایش درآمدهای ارزی

یک کارشناس اقتصادی کشور گفت که تمرکز بر بخش کشاورزی و صادرات محصولات آن می‌تواند مشکلات ناشی از تحریم را حل کند. باید کشاورزی را بهره‌ور کرد تا بتوان از مزایای آن استفاده کرد.

گسترش نیوز: هادی سلیمی زاده - کارشناس اقتصادی - در حضور در برنامه پایش با موضوع راه‌های بهره‌وری و توسعه تولید محصولات کشاورزی با تاکید بر نزدیک شدن به کشت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: هر سال با نزدیک شدن به این زمان، برخی مسئولان از جمله رئیس سازمان محیط‌زیست با کشاورزی به علت خشکسالی مخالفت می‌کنند. اما در واقعیت شاورزی در ایران صرفه اقتصادی دارد.

وی گفت: در ۸۰ سال گذشته سهم کشاورزی در اقتصاد و اشتغال در دنیا در حال کم شدن است که برخی آن را دور شدن کشورها از کشاورزی تفسیر می‌کنند. ولی با توجه به متورم شدن اقتصاد این تفسیر درست نیست.

سلیمی زاده افزود: بهروه وری کشاورزی طی ۸۰ سال اخیر با افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، رشد قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال اتحادیه اروپا ۵۰ درصد بودجه حمایتی خود به کشور‌ها را به حوزه کشاورزی اختصاص داده است.

سلیمی زاده با بیان اینکه در سند راهبردی امنیت ملی امریکا نیز بر حوزه کشاورزی تاکید شده، گفت: امریکا از بخش کشاورزی حمایت می‌کند و به دنبال تفاهم با کشور هند برای این موضوع است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متوسط نرخ رشد سالانه بخش کشاورزی از سایر حوزه‌ها در دنیا بالاتر است که خود نمایانگر توجه کشورهای جهان به این حوزه است.

سلیمی زاده با بیان اینکه امریکا، ۱۱ برابر نیاز خود را محصولات کشاورزی تولید می‌کند، گفت: کشورهای آلمان، فرانسه و روسیه نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در ایران نیز متوسط ۶ دهم نیاز کشور محصولات کشاورزی تولید می‌شود که باعث واردات این محصولات در کشور شده است.

وی افزود: کشورهای پیشرفته ۳ برابر میانگین کل کشورهای دنیا زمین برای کشاورزی اختصاص داده‌اند و توجه ویژه به کشاورزی را نشان داده‌اند. به عنوان مثال کشور هلند که از سه استان شمالی ایران کوچکتر است، توانسته با استفاده از صادرات محصولات کشاورزی ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند که تقریبا ۲ برابر درآمد نفتی ایران است.

سلیمی زاده افزود: مدیریت منابع آب در گذشته در کشور ما منحصر به فرد بوده است که نمونه آن را در قنات‌ها مشاهده می‌کنیم. اما درحال‌حاضر از نظر مدیریت این منابع ضعیف ظاهر شده‌ایم و همین مسئله باعث مخالفت با کشاورزی شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بحث مهم در برنامه‌ریزی کشاورزی، حدنگاری این بخش است. درحال‌حاضر کسی از میزان زمین‌های کشاورزی اطلاع ندارد و این مسئله باعث شده است که نتوانیم در خصوص کشت محصولات مختلف برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم. نمونه این عدم برنامه‌ریزی در کمیاب شدن یا وفور برخی محصولات کشاورزی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه‌های کاداستر و حد نگار در لحظه می‌توانند بیان کنند در کدام زمین‌ها چه محصولاتی کشت می‌شود. اما درحال‌حاضر این اطلاعات در کشور موجود نیست. وظیفه جهاد کشاورزی جمع آوری این اطلاعات در کشور است. چرا که نمی‌توان بدون داشتن این آمارها برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی انجام داد.

سلیمی زاده با بیان اینکه عدم وجود این آمارها باعث برهم خوردن بازار و صادرات کشور شده است، گفت: در برخی اوقات صادرات بعضی از محصولات کشاورزی به علت کمیابی در بازار داخل ممنوع می‌شود. این مسئله ناشی از عدم وجود سامانه‌ها در بخش کشاورزی است که در بلند مدت باعث ضرر اقتصادی به کشور و صادرکنندگان شده است.

وی افزود: خیلی از کشورهای همسایه ما وارد‌کننده محصولات کشاورزی هستند اما به دلیل عدم وجود برنامه، نتوانسته‌ایم از این بازارهای بکر و صادراتی استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: مدیریت کشت، اصلی‌ترین بحث در موضوع کشاورزی است. برای مدیریت کشت باید به سمت تامین مالی قراردادی برویم. همچنین باید تعرفه‌ای واردات محصولات کشاورزی نیز اصلاح شود تا به توسعه تولیدات کشاورزی کمک کند. در صورت بهبود کشاورزی در کشور می‌توان به حل شدن مشکل اشتغال نیز امیدوار بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر