|
کدخبر: 80986

آمریکایی‌ها موفق به توقیف اموال بانک مرکزی نشدند

با تلاش‌های حوزه حقوقی بانک مرکزی درخواست خواهان‌های امریکایی در مورد شناسایی و اجرای رای دادگاه نیویورک در ایتالیا رد شد.

گسترش نیوز: پس از آنکه ورثه برخی از قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر( هاولیش و دیگران) با تحریک دولت امریکا در سال ۲۰۱۱ موفق به اخذ رای از دادگاهی در نیویورک به محکومیت دولت ج.ا.ایران و بانک مرکزی شدند، در تاریخ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ دادخواستی را به خواسته شناسایی و اجرای رای دادگاه امریکایی و توقیف اموال و دارایی بانک مرکزی به میزان ۵.۹۹۰.۸۷۶.۶۹۶ دلار امریکا، نزد محاکم کشور ایتالیا مطرح کردند.

دادگاه ایتالیایی در ابتدا در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ با صدور قراری، دستور توقیف اموال بانک مرکزی به میزان مبلغ خواسته در قلمروی ایتالیا را صادر کرد.

سپس بانک مرکزی ایران با استفاده از خدمات وکلای خبره محلی نسبت به تجدید نظرخواهی از رای مذکور اقدام و متعاقبا دادگاه تجدیدنظر رم با صدور رایی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸، ضمن پذیرش اعتراض این بانک، از قرار مذکور رفع اثر کرد.

خواهان‌ها دوباره برای توقیف اموال این بانک، دادخواست جدیدی به دادگاه ارائه دادند ولی دادگاه رسیدگی‌کننده به دعوی با صدور رای در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۹، خواسته خواهان‌ها را رد کرد.

این رای مورد اعتراض خواهان‌های پرونده هاولیش قرار گرفت که در مرحله تجدیدنظر نیز دادگاه در تاریخ جمعه دهم ژانویه ۲۰۲۰، بدون ورود در ماهیت دعوا، اعتراض خواهان‌ها را مورد پذیرش قرار نداد و به این ترتیب موفقیت دیگری در این پرونده برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حاصل شد.

منبع: ایبِنا

ارسال نظر