|
کدخبر: 7829

لزوم افزایش انگیزه سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه

افزایش نرخ های سودهای بانکی، باعث شده است تا در سال‌های گذشته مردم چندان تمایل به سپرده‌گذاری‌های قرض‌الحسنه نداشته باشند و این بر کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها تاثیر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه گسترش تجارت نوشت: محمد ربیع‌زاده، از کارشناسان و صاحبنظران حوزه بانکی با بیان اینکه افراد برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها انگیزه‌های مختلفی دارند افزود: برخی افراد با انگیزه معاملاتی، منابع‌شان را وارد نظام بانکی می‌کنند و آن را درقالب حساب‌های جاری نگهداری می‌کنند که البته این انگیزه به دلیل برخی تحولات در نظام بانکی کمتر شده است و مردم دیگر نیازی نمی‌بینند که پول‌شان را به مدت طولانی دراین حساب‌ها نگهداری کنند.

وی ادامه داد: انگیزه احتیاطی موضوع دیگری است که دراین رابطه مطرح می‌شود؛ اینکه مردم پول‌شان را به شکل سپرده‌های کوتاه‌مدت در بانک‌ها نگهداری می‌کنند تا از ریسک‌های موجود در امان بمانند و منابع‌شان را به‌تدریج استفاده کنند و موضوع دیگر انگیزه سوداگرایانه‌ای است که به دلیل بالا رفتن نرخ‌های سود بانکی در بین افراد افزایش یافته و باعث شده است که افراد با سپرده‌گذاری در حساب‌های بلندمدت، سعی کنند سود بیشتری کسب کنند که بیشترین انگیزه را در افراد برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها به خود اختصاص داده است.

او با تاکید براینکه افزایش سودهای بانکی، باعث شده است تا در سال‌های گذشته مردم چندان تمایل به سپرده‌گذاری‌های قرض‌الحسنه نداشته باشند و این بر کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها تاثیر گذاشته است افزود: برای احیای سنت قرض‌الحسنه در بانک‌ها، باید فرهنگ قرض‌الحسنه ترویج یابد، به این صورت که مردم باید بدانند پولی که دراین حساب‌ها انباشته می‌شود در نهایت قرار است نیاز افرادی را پاسخ دهد که به آن نیاز دارند و آن را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی قلمداد کنند و اینکه بدانند این امر در نهایت باعث نفع تک تک افراد جامعه می‌شود و از این بابت مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه افزایش میل به کسب سود به دلیل بالا رفتن نرخ‌های سود بانکی، افزایش سطح انتظارات نسبت به جوایز قرض‌الحسنه، کاهش قدرت خرید مردم، تورم و... ازجمله دلایلی است که می‌توان در کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در سال‌های گذشته دخیل دانست، افزود: دراین زمینه برای اینکه میل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها در قالب قرض‌الحسنه افزایش یابد، باید شرایط و بسترهای لازم دراین زمینه فراهم شود و اقداماتی انجام شود تا انتظارات مردم در این بخش پاسخ داده شود. این منوط به این است که نرخ سودهای بانکی کاهش یابد و قدرت خرید مردم نیز بالا رود، ضمن اینکه انتظارت تورمی نیز از بین برود تا مردم احساس نکنند که ارزش پول‌شان درحال کاهش است. این کارشناس بر این‌باور است که بدون تردید اگر فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه افزایش یابد این امر در نهایت نفع زیادی برای افراد جامعه و اقتصاد کشور خواهد خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها