|
کدخبر: 73121

پیش‌‌‌بینی نرخ دلار تا هفته آینده

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نرخ دلاری که درحال‌حاضر شاهد آن هستیم نتیجه ایجاد انتظارات و جنبه تحریک توسط بازارسازان بوده، دلال‌ها با تحریک بازار به نفع منافع خود نرخ را بالا برده تا ارزهایی که در اختیار دارند را در نرخ بالاتری بفروشند، اما این روند حداکثر تا یک هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن نرخ کاهش می‌یابد.

گسترش‌نیوز: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی براساس مصوبه شورای‌عالی هماهنگی سران قوا، به طور غافلگیرانه آغاز سهمیه‌بندی بنزین با کارت سوخت را اعلام کرد.

در همین راستا نرخ دلار در بازار غیررسمی در ۱۲ هزار تومان قرار گرفته، اما تاثیر گرانی بنزین بر افزایش نرخ دلار تا کجا ادامه خواهد داشت؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: به طور منطقی گرانی بنزین نباید بر روی نرخ دلار تاثیر داشته باشد، چون نرخ بنزین ربط معناداری با ارز ندارد. حتی به طور منطقی می‌توان گفت با سهمیه‌بندی بنزین مصرف داخلی کاهش یافته و این امر موجب افزایش صادرات و در پی آن درآمد ارزی و عرضه ارز می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم منطقی حساب کنیم و از بروز عوامل حاشیه‌ای مثل انتظارات و توقعاتی که بازارسازها برای منافع زودگذر خود در بازار ایجاد می‌کنند جلوگیری کنیم، سهمیه‌بندی بنزین در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند تاثیر اندکی بر روی کاهش نرخ دلار داشته باشد که شاید اثر آن خیلی محسوس نباشد اما به طور قطعی از نظر عوامل اقتصادی، افزایش نرخ بنزین نمی‌تواند موجب افزایش نرخ دلار شود.

عزتی می‌افزاید: افزایش نرخ دلاری که درحال‌حاضر شاهد آن هستیم نتیجه ایجاد انتظارات و جنبه تحریک توسط بازارسازان بوده، دلال‌ها با تحریک بازار به نفع منافع خود نرخ را بالا برده تا ارزهایی که در اختیار دارند را در نرخ بالاتری بفروشند.

این کارشناس تاکید می‌کند: به طور معمول هر عاملی که به کاهش مصرف کالاهای قابل مبادله با خارج منجر شود، مانند افزایش نرخ بنزین که می‌توانیم آن کالا را صادر کنیم به طور منطقی نباید موجب افزایش نرخ دلار یا هر ارز خارجی دیگر شود.

عزتی در پایان اضافه می‌کند: بازارسازهایی که وارد بازار ارز می‌شوند و انتظارات را تحریک می‌کنند در کوتاه‌مدت موجب افزایش نرخ دلار می‌شوند اما این روند حداکثر تا یک هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن نرخ کاهش می‌یابد.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها