|
کدخبر: 72562

رئیس بانک مرکزی طرح جدید رو کرد!

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح "گام" فردا در شورای پول و اعتبار مطرح می‌شود و پس از تصویب به بانک‌های برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

گسترش نیوز - همتی امروز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، افزود: به این منظور به فرمولی رسیدیم به عنوان طرح "گام" مطرح و مخفف گواهی اعتبار مولد است.وی گفت: براساس این طرح برای تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی از طرف بانک‌ها گواهی با ضمانت عرضه می‌شود و تولید کنندگان می‌توانند این گواهینامه‌ها را در اختیار کسانی قرار دهند که مواد اولیه آن‌ها را تامین می‌کنند.

hemati23.jpg

همتی افزود: تامین کنندگان مواد اولیه نیز می‌توانند در سامانه‌ای که بانک مرکزی با همکاری بورس ایجاد می‌کند این اوراق را بفروشند و مردم عادی می‌توانند با خرید این اوراق که ضمانت بانکی دارد مانند سایر اوراق مشارکت سرمایه گذاری کنند.رئیس کل بانک مرکزی افزود: تلاش ما این است که هر چه زودتر این موضوع اجرایی شود.

وی با بیان اینکه امروز جلسه دوم بانک مرکزی با روسای اتاق‌های اصناف، بازرگانی وتعاون برگزار شد گفت: این جلسات به صورت ادواری برای ارتباط بهتر دولت با بخش خصوصی برگزار می‌شود و تاکنون به نتایج خوبی رسیده است.وی افزود: نکاتی که باید در این جلسات حل و فصل می‌شد به حداقل رسیده و بسیاری از مقررات دست و پاگیر و موانع تولید تجارت برداشته شده است به طوری که از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۴ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شده است.

وی با بیان اینکه عمده مشکل واحد‌های تولیدی و خدماتی تامین نقدینگی است گفت: درعین حال باید مراقب باشیم که نقدینگی رشد بی حساب و کتابی نداشته باشیم.همتی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور از بانک مرکزی خواسته تا درباره ۱۸ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته در سال گذشته توضیح دهد گفت: امروز اطلاعیه‌ای صادر کردیم و گزارشی در این مورد به رئیس جمهور ارائه شده است.

وی گفت: در ۵ ماه سال ۹۷ حدود ۱۹ و ۳ دهم میلیارد دلار ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بانکی تامین شده است که گزارش‌های گمرک و سامانه رفع تعهد نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از این ارز تبدیل به کالا و وارد کشور شده است.وی افزود: رقم کمی معادل یک و ۲ دهم میلیارد دلار از طریق شبکه بانکی به تعزیرات معرفی شده تا تعیین تکلیف شود.

تامین 24 میلیارد دلار برای واردات در 8 ماه گذشته

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۴ میلیارد دلار برای واردات تأمین کرده‌ایم.عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: عصر امروز در ادامه نشست‌های دوره‌ای با روسای اتاق‌های سه‌گانه بازرگانی، تعاون و اصناف، همراه همکارانم میهمان اتاق تعاون بودیم.وی افزود: به دلیل جلسات کارشناسی مداوم بین بانک مرکزی و بخش غیردولتی (اتاق‌های سه گانه) در ماه‌های گذشته حجم مواردی که مطرح شد به حداقل خود رسیده بود که موجب خوشحالی و امیدواری بود.همتی گفته است: هر سه اتاق در باره تاثیر مثبت و تعیین کننده سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در اعاده ثبات اقتصادی بازار‌ها و تلاش‌هایش برای رونق تولید تاکید داشتند.

وی نوشته، اعلام کردم از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۴ میلیارد دلار برای واردات تأمین کرده‌ایم از نقش بخش غیردولتی در نیل به این نتیجه در شرایط سخت تحریمی قدردانی کردم. همچنین اعلام کردم رشد واحد‌های صنعتی بورسی که ۵۰ درصد صنایع را تشکیل می‌دهند در ادامه روند ماه قبل در مهر ماه نیز نسبت به شهریور ۱۸ درصد رشد مثبت داشته اند که به علت هم راستا بودن با روند کل صنعت می‌تواند موید تداوم رشد غیرنفتی کشور باشد.

منبع: صداوسیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها