|
کدخبر: 69626

علت نوسانات طلا و دلار در هفته گذشته چه بود؟

در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر مذاکرات تجاری میان واشینگتن و پکن از یک‌سو و برگزیت از سوی دیگر، شاخص دلار با افت ۱.۱۸ درصدی مواجه شد و نرخ طلا ۰.۱۳ درصد رشد کرد.

گسترش‌نیوز: مرحله ابتدایی توافق تجاری میان ایالات متحده امریکا و چین از یک‌سو و مذاکرات آخر هفته میان بریتانیا و اتحادیه اروپا از سوی دیگر از جمله عواملی بود که نرخ دلار، طلا و پوند را تحت تاثیر قرار داد.

حصول توافق میان دو اقتصاد بزرگ جهان‌ به‌طور قطع سرمایه‌گذاران را به‌سوی دارایی‌های پرریسک ترغیب می‌کند.

در عین حال، در ۳۱ اکتبر (ماه جاری میلادی) قرار است بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود. علی‌رغم مذاکراتی که انجام شده اما هر دو طرف اعلام کرده‌اند که هنوز اقدامات بسیاری برای رسیدن به یک توافق لازم است.

بدون حصول توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا، تجارت از بریتانیا که پیش از این بدون محدودیت در بازار واحد اتحادیه اروپا جریان داشت، تحت تعرفه‌های گمرکی قرار خواهد گرفت. این مسئله می‌تواند آشفتگی‌های اقتصادی به همراه داشته باشد و بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران آن هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، در هفته سوم اکتبر با افت ۱٫۱۸ درصدی مواجه شد. این بیشترین کاهش هفتگی شاخص دلار طی ۱۷ هفته گذشته محسوب می‌شود.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته سوم اکتبر نشان می‌دهد:

shakhesdollarr.jpg

شاخص دلار در معاملات روزهای پایانی هفته با انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی مربوط به بخش خرده‌فروشی امریکا روند نزولی به خود گرفت و به کمترین سطح یک ماه گذشته رسید.

بالا رفتن احتمال حصول توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا افزایش نرخ یورو و پوند را در مقابل دلار به‌همراه داشت.

بازار طلا اما در این هفته ۰٫۱۳ درصد رشد کرد.

در نخستین روز از معاملات هفتگی هر اونس طلا با نرخ هزار و ۹۲ دلار معامله شد. این بالاترین نرخ طلا طی یک هفته گذشته بود.

نمودار زیر روند هفتگی نرخ طلا را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

shakhestalaa.jpg

با وجود مذاکرات چین و امریکا برای رسیدن به یک توافق از یک‌سو و مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا از سوی دیگر، برخی تحلیلگران همچنان به آینده طلا امیدوارند.

استدلال آنها این است که علی‌رغم برخی پیشرفت‌ها در مورد توافق تجاری پکن و واشینگتن و همچنین برگزیت، که هر دو برای طلا منفی هستند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که هیچ‌کدام از این دو توافق نهایی نشده‌اند. توافق برگزیت باید از سوی پارلمان بریتانیا تصویب شود و در عین حال به‌نظر می‌رسد اتخاذ سیاست‌های انبساطی در سراسر جهان ادامه داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها