|
کدخبر: 69112

کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟ / بانک بهتر است یا بورس؟

بهروز راعی؛ عضو شورای سیاستگذاری پایگاه خبری گسترش‌نیوز

RAEENEW.jpg

این روزها با توجه به التهابات ارزی و نرخ حباب دار طلا و مسکن، مردم در این فکر هستند که مازاد اموال خود و یا سرمایه‌های خرد خود را در کجا سرمایه‌گذاری کنند که از امنیت لازم در ضمانت اصل سرمایه و پرداخت سود مناسب برخوردار باشند.

این سوال هنگامی رنگ جدی به خود می‌گیرد که حافظه تاریخی این قشر، مرتبا نتیجه سرمایه‌گذاری برخی در صندوق‌های قرض الحسنه بدهکار، پیش فروش سکه‌های ثامن، پیش فروش خودروهای که هنوز کاغذ مانده، را مرور می‌کنند. از اینرو اقدام به تحقیق و تفکر برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سود ده می‌کنند و عملا در طول شبانه به این می‌اندیشند که کجا سرمایه‌گذاری کنند.

این طیف از مردم که کم هم نیستند، می‌کوشند از طریق ارتباط با فعالان بازار و روزنامه نگاران و مسوولان اقتصادی به پاسخ روشنی دست یابند، تا در امنیت سرمایه‌های خود و امان ماندن از مخاطرات سرمایه‌گذاری به یک تصمیم گیری جامع برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و سوداور برسند.

با توجه به روند فعالیت‌های اقتصادی کشور و بحران‌های ناشی از تحریم و مدیریت ناکارآمد پولی و ارزی کشور، و با نگاهی به منحنی رشد سوددهی بورس و شرکت‌های بورسی در سال‌های اخیر، خواهیم دریافت که بورس و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها علاوه بر مشارکت در رونق تولید و آرامش نسبی جامعه از حیث امنیت سرمایه گذاری، از نظارت و حاکمیت چند جانبه برخوردار بوده است.

شاید این سوال پیش‌اید که بانک‌ها با منابع مالی فراوان چرا محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست که دلایل واضح و روشن عملکردی آنان به‌ویژه پس از اعلان بیلان خود در مجامع عمومی، سریال فساد‌های بانکی و احراز این مهم که منابع بانکی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی محدود بوده و این بنگاه‌ها می‌توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی خود را انجام دهند، و در عین حال باید انضباط و شفافیت مالی را رعایت کنند. تکلیف اعتماد عمومی مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس با همه مزیت‌های مورد نیاز یک سرمایه‌گذاری مطمئن راسخ می‌کند. علاوه بر انکه این سرمایه‌ها مولد تولید و افزایش عرضه و تقاضا در بازار تجاری نیز می‌گردند.

از سوی دیگر باتوجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و تلاش حاکمیت در ارتقای وضع معیشتی و اقتصادی جامعه، و افزایش سطح رضایتمندی و ارتقای شاخص‌های اقتصادی، بستر رشد سرمایه در بازارهای شرکت‌های تولیدی و بورس اوراق بهادار نمایان خواهد شد.

در شش ماه اول امسال با وجود ثبات در بازارهای ارز، سکه و طلا و مسکن و حتی اشیا قیمتی، منحنی اقبال مردم به بورس افزایش و در مقابل جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای ارزی و طلا کاسته شده است به همین اساس سیل وجوهات خرد مردم از بانک‌ها، خرید سکه و طلا و دلار به محل امنی می‌باشد که حداقل حافظه‌ی کوتاه مدت مردم از آن خاطره‌ی خوبی داشته باشد.

رشد سهام شرکت‌های فولادی، پتروشیمی و حتی برخی کالاهای اساسی و بانک‌ها این پیام را به مردم داد که با توجه به وضعیت خوب بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری برای مردم باشد.

ارسال نظر