|
کدخبر: 65751

ظریف: تحریم مجدد بانک مرکزی نشان‌دهنده استیصال امریکاست

ظریف گفت: تحریم مجدد بانک مرکزی ایران "نشان‌دهنده استیصال امریکا" است و " بانک مرکزی پیش‌تر تحریم شده بود و حالا با عنوانی دیگر دوباره تحریم شده است".

گسترش نیوز: دونالد ترامپ روز جمعه در نشست خبری مشترک با نخست وزیر استرالیا اظهار کرد: شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد. ما شدیدترین تحریم‌ها را وضع کرده‌ایم که پیش از این هرگز وجود نداشت. ما امروز بانک مرکزی را در فهرست قرار دادیم. خواهیم دید که آنها نه تنها با امریکا بلکه در درون کشور خود هم با مشکلات زیاد خودساخته روبه‌رو هستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحده به نیویورک سفر کرده، گفت که تحریم مجدد بانک مرکزی ایران "نشان‌دهنده استیصال امریکا" است و " بانک مرکزی پیش‌تر تحریم شده بود و حالا با عنوانی دیگر دوباره تحریم شده است".

وزارت خزانه‌داری امریکا روز گذشته اعلام کرد که چند نهاد بانکی ایران، از جمله بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است. تحریم بانک مرکزی ایران در حالی اعلام می‌شود که یک سال پیش، وقتی امریکا تحریم‌های رفع‌شده در برجام را بازگرداند، بانک مرکزی ایران تحریم شده بود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به این تحریم‌ها آن را "یک سیاست شکست خورده" دانست و گفت: "تحریم اعلام شده موضوع جدیدی نبوده و فقط تحریم‌های قدیمی به شکل دیگری بیان شده است."

ظریف که با خبرنگاران رسانه‌ها در ابتدای ورود به نیویورک گفت‌وگو می‌کرد همچنین خبر از برگزاری نشست وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با ایران که موسوم به ۴ + ۱ است در روز چهارشنبه داد.

وی شرط حضور امریکا در این نشست را "پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران" عنوان کرد و گفت: "امریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول دونالد ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرار بگیرند."

به گفته وی هدف تحریم‌های امریکا ممانعت از رسیدن "غذا و دارو به مردم ایران" بوده و "نقض همه تعهدات بین‌المللی است".

ظریف همچنین گفت که در جریان این سفر با وزیران خارجه کشورهای عمان، بریتانیا و فرانسه و "اعضای برخی از اندیشکده‌ها" دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وی همچنین درخصوص پیوستن امارات متحده به ائتلاف امریکا برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج‌فارس گفت: "حمایت‌های خارجی بی‌فایده است و هیچ چیزی بهتر از تفاهم همسایگان نیست".

قرار است حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد روز دوشنبه به نیویورک سفر کند.

وزیر خارجه ایران همچنین در اکانت توییتر خود نوشت که عربستان سعودی اتهام دست داشتن ایران در حادثه حمله به تاسیسات نفتی این کشور را "باور ندارند" زیرا "امروز با نقض آتش‌بس سازمان ملل، در حدیده یمن" حملات تلافی جویانه انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: امریکایی‌ها باید شکست سیاست تحریم را قبول کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به شکست سیاست‌های تحریمی امریکا علیه ایران تاکید کرد: تحریم اعلام شده موضوع جدیدی نبوده و فقط تحریم‌های قدیمی به شکل دیگری بیان شده است و امریکایی‌ها باید قبول کنند که سیاست تحریم آنها علیه ایران یک سیاست شکست خورده است.

«سیدعباس موسوی» امور خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا اعلام کرد: تحریم اعلام شده موضوع جدیدی نبوده و فقط تحریم‌های قدیمی به شکل دیگری بیان شده است.

موسوی افزود: ایران از نخستین تحریم‌ها که در نوع خود از سخت‌ترین تحریم‌ها بوده است راه خود را پیدا کرده و با اتکای به توانایی‌های داخلی و همکاری با کشورهای دوست به رشد و توسعه خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست خارجی امریکا را سیاستی سردرگم و درمانده دانست که جز زورگویی، یکجانبه گرایی و اعمال تروریسم اقتصادی علیه دیگران مبنای دیگری نداشته و فاقد توانمندی لازم برای هرگونه ابتکار معقول و پویای دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با سایر کشورهاست.

موسوی در ادامه اظهارکرد: امیدوارم دولتمردان امریکا درک کنند که آنها دیگر تنها ابر قدرت اقتصادی جهان نیستند و کشورهای زیادی هستند که مایلند از بازار ایران و فرصت‌های اقتصادی روابط خوب با ایران بهره‌مند شوند.

وی افزود: امریکایی‌ها باید قبول کنند که سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و استفاده بیش از حد از این حربه و تبدیل دلار به سلاح باعث شده است که اعتبار امریکا و اقتصاد آن در جامعه بین‌المللی بشدت زیر سوال رفته و دوران قبول امریکا بعنوان یک شریک اقتصادی معتبر تمام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از همه اعضای جامعه بین‌المللی دعوت کرد به فکر نظام تجاری و اقتصادی جدیدی باشند که در آن تاثیر اقدامات خصمانه امریکا علیه توسعه و تجارت آزاد بین‌المللی به حداقل برسد.

موسوی همچنین تصریح کرد: یک‌ بار دیگر تاکید می‌کنیم ملت ایران یک ملت آزاده و صلح دوست است و آمادگی دارد با همه ملت‌ها و دولت‌هایی که با احترام و موضع برابر با آن روبه‌رو شوند، تعامل نماید.

وی افزود: دولت امریکا با توقف اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای و در ادامه نقض برجام، علاوه بر نقض تعهدات بین‌المللی خود به زیان ایالات متحده رفتار کرده و میلیاردها دلار قرارداد بین شرکت‌های خود و شرکت‌های ایرانی به‌خصوص در صنعت هوانوردی را نقض کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: ما راه تعامل را باز نگاه داشته‌ایم هم اکنون توپ در زمین امریکایی‌ها است و آنها باید شجاعانه اشتباه خود در نقض توافق هسته‌ای را پذیرفته و تعهدات خود را به اجرا در آورند و در آن صورت در قالب راه کارهای پیش‌بینی شده برجام مانند سایر اعضا می‌توانند با کشور ما تعامل کنند.

منبع: فرارو

ارسال نظر