|
کدخبر: 61490

یک اقتصاددان در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

سیاست ارزی دولت باعث شوک عظیمی می‌شود

یوسفی گفت: دولت منابع گران بهای کشور را به طور نادرستی توزیع می‌کند تا به این واسطه بتواند نرخ پایین نگه دارند.

گسترش نیوز: محمدقلی یوسفی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد سیاست‌های دولت در کنترل نرخ ارز، اظهار کرد: دولت برای کنترل ارز دست به سیاست‌های سرکوبگرانه زده است و درحال‌حاضر نرخ ارز چهره امنیتی به خود گرفته است.

mohamadgholiyosefian1.jpg

یوسفی ادامه داد: اکنون دولت خریدوفروش ارز را قاچاق محسوب می‌کند و با ایجاد محدودیت و اعلام نرخ دستوری فشار زیادی به نرخ و بازار ارز وارد کرده است.

این اقتصاددان تشریح کرد: دولت منابع گران‌بهای کشور را به‌طور نادرستی توزیع می‌کند تا به این واسطه بتواند نرخ پایین نگه دارند.

وی بیان کرد: نرخ ارز باید بر اساس عرضه و تقاضا بازار تنظیم شود و طبق این سازوکار درزمانی که قیمت‌ها روال صعودی دارد، نرخ ارز هم افزایش پیدا می‌کند.

یوسفی تشریح کرد: متأسفانه جریان منطقی و آزادی در بازار ارز حاکم نیست و علا رقم افزایش قیمت‌‌ها نرخ ارز به شکل دستوری ثابت نگه‌داشته شده است.

این اقتصاددان معتقد است: کالاهایی همچون مسکن، خودرو، سکه و حتی اقلام خوراکی و... که در کشور جنبه سرمایه‌دارند هیچ کاهش قیمتی نداشته‌اند. بنابراین با بررسی این فاکتور‌ها متوجه‌ خواهیم شد که نوسان‌های اندک نرخ ارز تنها به شکل دستوری بوده و زاده وضعیت اقتصاد کشور نیست.

وی تصریح کرد: اعمال سیاست‌های دستوری دولت اثری بر واقعیت بازار نمی‌گذارد. به‌بیان‌دیگر با نگه‌داشتن ارز در دامنه مشخصی نمی‌توان مانع از سِیر صعودی قیمت‌ها شد. این سیاست‌ها به جزء دوری از حقیقت اقتصاد ثمره دیگری نخواهد داشت چراکه در تمام سازوکار‌ها معیار بازار قرار می‌گیرد.

یوسفی بابیان اینکه اقتصاد ایران وابستگی زیادی به بازار ارز دارد، معتقداست: مشکلات زیادی که در اقتصاد وجود دارد باعث شده تا دولت به بازار ارز دیدگاه امنیتی داشته باشد.

این اقتصاددان گفت: سیاست پیش‌رو تبعات زیادی ازجمله ایجاد فساد و رانت دارد. دولت با این دستورالعمل نه‌تنها نمی‌تواند به اهداف خود برسد بلکه باید منتظر نتایج بالعکسی باشد.

یوسفی در پایان این گفت‌وگو خاتمه داد: سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران باید به بازار ارز اجازه دهند تا به آهستگی خود را به تعادل برساند چراکه در غیر این صورت شوک عظیمی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد که هزینه‌هایی به‌مراتب بیشتر در پی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها