|
کدخبر: 61428

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

جوسازی زیاد علیه حذف صفر از پول ملی

طیار گفت: تغییر پایه پولی یک اقدام فنی به‌حساب می‌آیند که بیش از ۷۰ کشور جهان این سیاست را پیش‌گرفته‌اند.

گسترش نیوز:‌ قرجه طیار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد ارزیابی سیاست تغییر پایه پولی اظهار کرد: جوسازی زیادی علیه حذف صفر پولی به وجود آمده است درحالی‌که اثر خاصی بر اقتصاد ندارد و ملل مختلفی این تاکتیک را برگزیده‌اند.

طیار بیان کرد: اکنون بیش از ۷۰ کشور جهان دست این اقدام فنی را پیش‌گرفته‌اند و در حقیقت این موضوع اثر به‌خصوصی بر روی معضلات کشور همچون فساد، تورم و... ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا دولت‌مردان سیاست حذف صفر پولی را پیش بگیرند و این موضوع اثر مثبت و یا منفی را بر اقتصاد کشور ندارد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای این مصوبه هیئت دولت، تشریح کرد: ارزش هیچ کالا و خدماتی کمتر از هزار تومان نیست بنابراین چاپ پول‌های کمتر از این مقدار غیرمنطقی و بی‌صرفه است.

نماینده مردم معتقد است: همچنین وجود این وجوه می‌تواند در محاسبات و حسابرسی‌ها دشواری‌های زیادی را به وجود آورده است.

طیار با اشاره به اینکه برای افزایش قدرت خرید مردم و مهار تورم باید زیرساخت‌های اقتصادی در کشور تقویت شود، مطرح کرد: کاهش ارزش پول در طول تاریخ یک امر طبیعی بوده اما این روال در کشور سرعت یافته است. بنابراین ضمن پیش بردن این سیاست باید برنامه مدونی برای کنترل تورم و دیگر چالش‌های اقتصادی پیش‌گرفته شود.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز چندی پیش در جمع رسانه‌ها درباره این موضوع گفته بود:‌ الان کسی اصلا ریال نمی‌گوید؛ چرا اصرار داریم واحدی که هیچ‌کس اسمش را اعلام نمی‌کند، واحد پول ملی باشد؟ این طرح اصلا هزینه چند هزار میلیاردی ندارد اما الان هزینه تولید ۵۰۰ تومانی ۸۸۰ تومان است و این موضوع مشکل ایجاد می‌کند.

لازم به‌ذکر است:‌ طرح حذف صفر از پول ملی ایران نخستین بار نیست که توسط بانک مرکزی مطرح می‌شود اما این بار به شکل جدی‌تری مطرح شده است و با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان اقدام‌های لازم برای اجرایی‌سازی این طرح صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها