|
کدخبر: 60294

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

سودبهره بانکی خون واحدهای تولیدی را می‌مکد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: به علت ماهیت ربوی بهره‌مرکب این موضوع مورد تایید اقتصاد و بانکداری اسلامی نیست اما برخی از بانک‌ها بنا بر زیاده‌خواهی خود اقدام به اخذ چنین وام‌هایی می‌کنند.

گسترش نیوز:‌ چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را ملزم به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان کردند و هدف از این مصوبه، حمایت از واحدهای مولد و تسهیل تسویه بدهی آنهاست.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد این مصوبه، اظهار کرد: در مصوبه مجلس مبنی بر حذف سود و جریمه تسهیلات‌گیرندگان در واقع اصل سود از وام‌گیرندگان خواهد شد اما باید جرایم مرکبی که ضربه هنگفتی به واحدهای مولد و همچنین اقتصاد کلان وارد می‌کند حذف ‌شود.

mehrdadlahoti4.jpg

لاهوتی ادامه داد: از بهره مرکب می‌توان به‌عنوان "بهره بر سود" یا "سودِ سود" نیز یاد کرد که این فاکتور مخرب باعث می‌شود تا سپرده یا وام با نرخ بیشتری از نرخ عادی رشد داشته باشد. در حال حاضر واحدهای تولیدی ضربات سنگین و مهلکی از این عامل مخرب متحمل می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تشریح کرد: مجلس شورای اسلامی قصد دارد تا برای تسهیل کسب‌و‌کارها و پرمزیت شدن تسهیلات، جرایم مرکب را از نظام بانکی بزداید. به عبارت دیگر شخص حقوقی و یا حقیقی وام‌گیرنده ملزم به پرداخت سود مبلغ اخذشده است اما با این رویکرد دیگر ناچار به پرداخت سودبهره وام پرداختی، نیست.

وی افزود: به علت ماهیت ربوی بهره‌مرکب این موضوع مورد تایید اقتصاد و بانکداری اسلامی نیست اما برخی از بانک‌ها بنا بر زیاده‌خواهی خود اقدام به اخذ چنین وام‌هایی می‌کنند.

لاهوتی با تاکید بر اینکه بهره مرکب، بهره‌ای است که بر اصل سرمایه اولیه و همچنین بر بهره انباشته شده از دوره‌های قبلی سپرده یا وام محاسبه می‌شود، بیان کرد: مجلس این مصوبه را پس از تصویب به شکل دو فوریتی به شورای نگهبان ارسال کرد اما بنا بر مخالفت‌های زیادی که وجود دارد این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد: سود قانونی و منطقی تسهیلات‌دهی‌ها باید ۱۸درصد باشد اما برخی از بانک‌ها با احتساب سودمرکب این نرخ را به ۴۰ الی۵۰ درصد می‌رسانند. این نرخ سرسام‌آور در هیچ‌ نقطه جهان وجود ندارد چراکه خساراتی که به اقتصاد وارد می‌کند غیرقابل تحمل است.

وی با اشاره به گلایه‌مندی بانک‌ها، بیان کرد: گلایه بانکی‌ها از این طرح مجلس دور از انتظار نیست چراکه از این محل سودهای غیرمنطقی کسب کرده و به فعالیت‌های سوداگرایانه خود همچون برج‌سازی و بنگاه‌داری می‌پردازد. نظام بانکی از ریل‌گذاری‌های اولیه خود خارج شده و باید معایب مربوطه رفع و اصلاح شود.

لاهوتی معتقداست: برخی از موسسات و بانک‌ها در ابراز گلایه‌مندی از این طرح، اغراق‌هایی همچون‌ در خطر ورشکستگی در آینده خود بیان می‌کنند در حالی که چنین چیزی بر اساس منطق علوم حسابرسی و اقتصادی غیرممکن است. و بالعکس وجود چنین رویه‌ای در نظام بانکداری می‌تواند واحدهای مولد را به ورشکستگی بکشاند. کمااینکه کماکان شاهد چنین معضلی بوده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ابراز کرد: در حقیقت بانک‌ها با این سودهای سرسام‌آور خون واحد‌های مولد را می‌مکند. در هنگام تنگناها واحدهای تولیدی چاره‌ای جزء اخذ وام از بانک و موسسات ندارند و با پذیرش شرایط نا عادلانه آنها فشار زیادی در رقابت کسب‌و‌کار آنها به وجود می‌آید.

لاهوتی خبرداد: با عملیاتی شدن این طرح تمام اشخاص حقوقی و حقیقی که از سال ۹۳ به بعد متحمل جرایم مرکب شده‌اند، بهره سود آنها بخشیده خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها