|
کدخبر: 55800

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

وجود زد و بند در کارشناسی‌های پرداخت وام

طیار گفت: عده‌ای با زد و بند‌های زیادی در کارشناسی پرداخت وام توانستند به اهداف شوم و پلیدانه خود دست بیابند و در واقع شرایط سختی که در اخذ وام‌ها وجود دارد به راحتی از سر راه آنها برداشته شده است.

گسترش نیوز: سال گذشته بانک مرکزی به‌منظور بهبود شرایط اخذ وام از ضمانت حساب بانکی یارانه برای وام‌های خرد خبرداد که در این رابطه برای گرفتن وام‌های کمتر از ۲۵ میلیون تومان چنین تسهیلاتی در نظر گرفته شد اما پس از گذشت یک‌ساله می‌بینیم که متقاضیان اندکی برای این طرح وجود دارد چراکه چنین مبالغی دیگر پاسخگوی نیازهای زندگی شهری اقشار مختلف نیست. بنابراین سیاست‌گذاران باید به دنبال چاره‌اندیشی برای تسهیل و تسریع اخذ وام در مبالغ بیشتری باشند.

یافتن ضامنی برای گرفتن وام هم یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی متقاضیان به شمار می‌رود که با توجه به مشکلات فعلی حل و رفع این امر موضوعی بسیار سخت و دشوار محسوب می‌شود. درحال‌حاضر این طرح متناسب به بازپرداخت وام‌های ازدواج و کسب‌وکارهای خانگی است.

عده زیادی از افراد ساکن در روستا‌ها مشکلات زیادی دریافتن ضمانت بانکی دارند که تا مدتی قبل راهکار مناسبی برای رفع نیاز آنها بود اما با تغییر وضعیت اقتصاد کلان و تورم‌های سرسامان آور باید ازاین‌پس کارشناسی‌های جدیدی برای تسهیل امور متقاضیان انجام شود.

قرجه طیار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد مشکلات مربوط به پرداخت وام، اظهار کرد: درحال‌حاضر بسیاری از شهروندان به دنبال کسب تسهیلات خردی برای انجام امور کوتاه‌مدت خود هستند که گاهی در اخذ چنین وام‌هایی با مشکلات و سخت‌گیری‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند. ازاین‌رو باید با بررسی کارشناسانه مشکلات و تهدیدهایی که برای متقاضیان و موسسه‌های اعطا‌کننده وام بررسی شود تا بستر مناسبی برای پرداخت آسان وام‌هایی با مبالغ بیشتر فراهم شود.

طیار تصریح کرد: تعداد زیادی از بانک‌ها بازپرداخت زیادی را با اقساط مشخصی که نهایتاً ۳ ساله در نظر گرفته می‌شود، حاضر به پرداخت وام هستند. بنابراین با توجه به حجم پرداختی دیگر تسهیلات بانکی، ضمانت یارانه‌ها کارساز نیست و باید سازوکار تازه‌ای برای این امر برگزید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مبلغ یارانه‌ها به‌قدری ناچیز است که با وجهی حدود ۴۰ هزار تومان نمی‌تواند پوششی برای بازپرداخت وام‌هایی که به‌طور میانگین اقساطی حدود ۱ میلیون تومان دارند، باشد.

طیار گفت:‌ متأسفانه عده‌ای به‌راحتی توانستند سو استفاده‌های زیادی با اخذ تسهیلات کلان کنند و با زد و بند‌های زیادی در کارشناسی پرداخت وام به اهداف شوم و پلیدانه خود دست یافتند. در واقع شرایط سختی که در اخذ وام‌ها وجود دارد به راحتی از سر راه آنها برداشته شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشریح چگونگی انجام این زد و بندها، بیان کرد: عده‌ای با زد‌‍ و بند‌های مخفیانه می‌توانند تسهیلاتی باارزش مالی بالا و درعین‌حال بدون وثیقه مناسبی وام‌های کلانی را دریافت کنند. در سال‌های اخیر شاهد فرار تعدادی از این فاسدان بودیم.

وی ادامه داد: این افراد در قبال تسهیلات نالایقی که دریافت می‌کنند وثیقه‌ای را قرار می‌دهند که توان پوشش ریسک و جبران خسارت آنها را ندارد و درنهایت این عمل آنها به بدهی‌های معوق بانکی تبدیل‌شده است.

این نماینده مردم اضافه کرد: پرداخت وام برای افراد بدون کارشناسی و یا باوجود چشم‌پوشی بر خطای آنها انجام‌شده است. متأسفانه با گذر هرچند سال شاهد بروز یکی از این موارد خواهیم شد.

طیار مطرح کرد: این فساد‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای پرداخت وام‌ها وجود دارد و در حقیقت امر چنین شرایط دشواری تنها برای اقشار ضعیف و وام‌های خرد اعمال می‌شود. بنابراین باید تجدیدنظری در سازوکار‌ها شکل بگیرد.

وی خبر داد: وام‌های بانکی و تسهیلات دهی یکی از دغدغه‌های اصلی مجلسی‌هاست چراکه بخش زیادی از نیاز مردم به این واسطه حل و رفع می‌شود. اکنون در حال بررسی شرایط و واشکافی برخی از وام‌ها هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: زمان و مشخصات دقیقی را نمی‌توانم از این بررسی‌ها بگویم و به بیان بررسی و کارشناسی مسائل مربوط به آن اکتفا می‌کنم. تصمیم‌های نهایی مربوط به این موضوع باید با نظرات بخش‌هایی همچون بانک مرکزی ، خواسته مردم و کارشناسی‌های دقیقی نهایی و اعلام شود.

ارسال نظر