|
کدخبر: 55637

مدیرعامل بانک صادرات مطرح کرد:

۳ چالش اصلی درونی بانک‌ها/ کشور باید کنوانسیون FATF را بپذیرد

مدیرعامل بانک صادرات گفت: چالش‌های درونی بانکی به ۳ دسته نا ترازی ساختار مالی، میزان کارآمدی نظام بانکی و نظام حاکمیتی تقسیم می‌شود.

گسترش نیوز: حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در نشست خبری اولویت‌ها و چالش‌های اصلاح نظام بانکی که با حضور مدیران و صاحب نظران ارشد اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت و کارکرد نظام بانکی در تمام جوامع امری ثابت شده است و در واقع می‌توان آن را شریان حیات اقتصاد دانست.

صیدی ادامه داد: اگر نظام بانکی وجود نداشته نباشد، هیچ یک از بخش‌های اقتصادی کشور قادر به ادامه حیات خود نیستند.

مدیرعامل بانک صادرات اضافه کرد: چالش‌های کنونی کشور منشاء بیرونی و درونی دارد که نمی‌توان مرز مشخصی بین میزان اثرگذاری یک عامل بر دیگری قائل شد.

وی تشریح کرد: به عبارت دیگر این دو عامل بر یک‌دیگر اثر مستقیمی می‌گذارند و نمی‌توان با لحاظ مرز مشخصی یکی از آنها را متغیر وابسته یا مستقل دانست.

صیدی تصریح کرد: چالش‌های درونی بانکی به ۳ دسته نا ترازی ساختار مالی، میزان کارآمدی نظام بانکی و نظام حاکمیتی تقسیم می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مشکلات نظام بانکداری در کشور ما به عدم تعادل‌های ساختاری مربوط می‌شود که بر کار بنگاه‌ها و همچنین بازار پول اثر می‌گذارد.

سیاست‌های پولی مالی تداومی ندارند

مدیرعامل بانک صادرات ابراز کرد: سیاست‌های پولی و مالی تأثیر قابل توجهی بر نظام بانکی دارد که متاسفانه در کشور ما این سیاست‌ها تداوم نداشته باعث به نتیجه رسیدن طرح‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: تمام مجامع جهان نگاه ویژه‌ای به بانک‌ها دارند و حتی کشورهای پیشرو و توسعه یافته نیز آن را به عنوان بازوان اصلی اقتصادکلان می‌پذیرند. در بحران ۲۰۰۸ هم شاهد قدرت و نفوذ بانک‌ها بودیم.

کشور باید کنوانسیون FATF را بپذیرد

صیدی افزود: یکی دیگر از عواملی که در رشد و تقویت پایه نظام بانکی ایجاد اشکال می‌کند به محدودیت‌های بین‌المللی مربوط می‌شود که متأسفانه کشور سال‌هاست با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرعامل بانک صادرات اضافه کرد: هیچ کشوری بدون تعامل‌های بین‌المللی قادر به ادامه فعالیت‌های خود نیست. در این مورد کشور ۲ وظیفه مهم دارد که شامل تاب‌آوری و افزایش مقاومت بوده و جنبه دیگر آن تلاش برای یافتن راهکار مناسب برای ایجاد ارتباطی مطلوب با دیگر بانک‌های جهان است.

وی توضیح داد: هرچند که نباید مقلوب خواسته دشمن باشیم اما باید مشکلاتی که به‌واسطه این تحریم‌ها به وجود آمده را پذیرفت. اکنون در ایجاد ال‌سی، تأمین مالی و رابطه کارگزاری با بانک‌ها دچار مشکلاتی هستیم.

صیدی مطرح کرد: علاوه بر این به وجود آمدن مشکلات در موارد یادشده، نظام بانکی کشور دست رسی سختی به ارز دارد و با فرازوفرود نرخ آن مواجه می‌شود.

مدیرعامل بانک صادرات معتقد است: کشور به‌منظور تعامل با دیگر ملل باید حاضر به پذیرش موارد منطقی همچون کنوانسیون FATF و... شود که باید دیدگاه کارشناسی به آن داشته باشیم.

در علوم اقتصادی زبان‌های مشترکی وجود دارد که این زبان مشترک در نظام بانکی، صورت مالی (IFRS) بوده. متأسفانه این امر به‌خوبی در کشور ما اجرا نمی‌شود و به همین منظور چالش‌های زیادی را به وجود آورده است.

آدرس‌های غلط در اصلاح نظام بانکی

مدیرعامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: چالش‌های مهم نظام بانکی امروز شامل این موارد است اما گاهی چالش‌ها یا مطالبات دیگری مطرح می‌شود که فرع قضیه است و تأکید بیش‌ازحد بر آنها آدرس غلط دادن است. این آدرس‌های اشتباه توجه ما را از مسائل و معضلات اصلی منحرف کرده و به سمت مسائل حاشیه‌ای می‌برد؛ مثل تأکید بیش‌ازحد بر اصلاح قانون بانکداری بدون ربا. قانون بانکداری بدون ربا قانون خوبی است، چراکه پشتوانه فقهی لازم را دارد و مسائل مربوط به ربا به‌خوبی در آن دیده‌شده است. به نظر من این قانون کاراست و الان وقت اصلاح آن نیست. برخی هم تأکید زیادی بر استقلال بانک مرکزی دارند. الان هم استقلال نسبی در بانک مرکزی داریم و اینکه فقط فکر کنیم با جابه‌جا کردن دو تا از اعضای شورای پول و اعتبار، استقلال حاصل می‌شود و نظام بانکی اصلاح می‌شود، این‌طور نیست.

صیدی در ادامه سخنرانی خود تأکید کرد: آدرس غلط دیگر، لزوم هدایت نقدینگی به سمت تولید است. نقدینگی خودش هدایت می‌شود. اگر بخش‌های تولید، تجارت، گردشگری، خدمات و... رونق پیدا کنند، نقدینگی خودش به همان سمت می‌رود. ما درزمینه هدایت نقدینگی نمی‌توانیم بنشینیم و دستوری رفتار کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات ایران تأکید کرد: ساختمان نظام بانکی فروریختنی نیست اما به تعمیرات و اصلاحاتی نیاز دارد. به همین دلیل هم می‌گویم نباید آدرس غلط بدهیم و بنیان ساختمان را دست‌کاری کنیم.

۵ راه‌حل برای خروج از مشکلات بانکی

صیدی درنهایت بابیان پنج راهکار به سخنان خود در این نشست پایان داد.

به گفته وی برای انجام اصلاح نظام بانکی در نخست باید به قوانین و مقررات در عمل پایبند بود. دوم آنکه به‌تدریج نسبت به حذف مطالبات معوق اقدام کرد. سوم اینکه برای بهبود کفایت سرمایه، سهامداران باید پول نقد بیاورند و بنیه بانک‌ها قوی شود.

وی افزود: چهارم اینکه تکلیف بدهی دولت به بانک‌ها باید مشخص شود. درنهایت هم نظام راهبری شرکتی را باید ارتقا دهیم و خودمان فرهنگش را داشته باشیم و در عمل به آن وفادار باشیم.

صیدی در پایان تأکید کرد: اصلاح نظام بانکی اقدامی سهل و ممتنع است و اقدام برای آن به شهامت نیاز دارد.

ارسال نظر