|
کدخبر: 55374

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

افزایش وام‌دهی با واگذاری اموال مازاد بانک‌ها

امینی گفت: با واگذاری اموال غیرمنقول بانک‌ها شرایط بهتری برای افزایش وام‌دهی فراهم می‌شود.

گسترش نیوز: امراله امینی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد شرایط وام‌دهی بانک‌ها، اظهار کرد: با فروش اموال مازاد بانک‌ها این بخش چابک‌تر خواهد شد که این امر مزایای بی‌شماری همچون وجود بستر مناسبی برای بهبود شرایط و افزایش سقف تسهیلات فراهم می‌آید.

IMG13041396.jpg

امینی با اشاره به ماده ١۶ قانون رفع موانع تولید، اضافه کرد: طبق این ماده‌قانونی در سال ۹۴، بانک‌ها موظف شدند تا کمتر از ۲ سال دارایی غیرمنقول و سهام خود را واگذار کنند اما باگذشت سال‌های زیادی این امر پیشرفتی نداشته و کماکان با این مسئله درگیر هستیم.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران ادامه داد: درواقع می‌توان این‌طور استنباط کرد که عدم رغبت بانک‌ها به این موضوع باعث کندی در اجرای این طرح‌شده است.

امینی بابیان اینکه متأسفانه اکنون توازنی میان نرخ بهره و سود سپرده‌ها وجود ندارد، مطرح کرد: بازپرداخت وام‌ها حدود ۲۰ درصد است که این میزان نرخ تمام‌شده پول برای متقاضیان بسیار گران است. ثبات و قاعده مشخصی در این نرخ‌ها نیست.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران افزود: برخی از بانک‌ها برای پرداخت وامی با بهره مناسب شرایطی همچون داشتن سپرده‌ای در مدت‌زمان و میزان مشخصی را لحاظ می‌کنند که با احتساب خواب پول بازهم نرخ تمام‌شده آن گران تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه مرجعی برای ثبت اعتراض افراد متقاضی وجود ندارد و می‌توان ادعا داشت که بانک‌ها در اعلام نرخ بهره خودمختار هستند.

امینی بیان کرد: فارغ از بهره وام‌ها، کارمزد زیادی برای دیگر خدمات نظام بانکی وجود دارد که دولت باید برای ساماندهی این مشکلات برنامه مدون‌تری را پیش بگیرد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران معتقداست: بخش زیادی از مشکلات کنونی‌ مربوط به تصمیم‌گیری‌های اشتباه و یا نابه‌جا می‌شود. در برخی مواقع تصمیم‌هایی گرفته‌شده است که با مبانی و اصول مسلم اقتصاد در تضاد است.

امینی گفت: علت اصلی این تصمیم‌گیری‌های اشتباه مربوط به انتصاب نالایق سیاست‌گذاران و محدود کردن نگرش اقتصادی به یک فاکتور به خصوصی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها