|
کدخبر: 54739

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز؛

منتظر کاهش نرخ ارز باشید

عزتی گفت: نوسان نرخ ارز بین ۵ الی ۱۰ درصد در علم اقتصاد طبیعی بوده و با فرض ثابت ماندن شرایط فعلی انتظار کاهش این نرخ می‌رود.

گسترش نیوز: مرتضی عزتی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد نوسان‌های اخیر نرخ ارز اظهار کرد: اطلاعات سیاسی اصلی‌ترین عامل فرازوفرود نرخ ارز است که در کشور ما این اطلاعات بیشتر در مورد ادامه و شدت تحریم‌ها، روابط بانک‌ها، مذاکره ایران با آمریکا و... به شنیده می‌شود.

عزتی ادامه داد: موضع‌گیری کشور در مقابل این‌گونه اطلاعات نیز از یکی از عوام مهم به‌حساب می‌آید به‌طور مثال سفرهای مقامات خارجی به ایران برای مذاکره و ترسیم آینده روشن از دیدارهای سیاسی اقتصادی می‌تواند منجر به بهبود شرایط بازار شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران بیان کرد: البته داده‌ها و تصمیم‌گیری‌های جدید در فضای اقتصادی هم بر این امر اثرگذار است. ازاین‌رو با اخذ سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های جدید موجی تازه‌ای را روانه بازار ارز می‌کند.

وی تشریح کرد: درگذشته سفته‌بازی اثر زیادی بر نرخ ارز می‌گذاشت که با تدابیر دولت فعالیت آن‌ها معدوم شد. البته درحال‌حاضر این عامل به شکل دیگری بروز داده می‌شود. به‌طوری‌که افراد دارای رانت اطلاعاتی، مقدار زیادی ارز خریداری کرده و در زمان افزایش قیمت نسبت به فروش آن اقدام می‌کنند.

عزتی بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده و خریدار ارز بخش دولتی است بنابراین با اقدامات نظارتی سیستمی همانند سامانه نیما و ایجاد ارتباط بین واردکنندگان و صادرکنندگان برای تأمین ارز فاز جدیدی در قیمت‌های بازار ایجاد می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران مطرح کرد: خروج سرمایه نیز یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر بازار ارز است. چراکه برای تبدیل ریال به ارز تقاضا بیشتری می‌شود.

عزتی گفت: نوسان نرخ ارز بین ۵ الی ۱۰ درصد در علم اقتصاد طبیعی بوده و با فرض ثابت ماندن شرایط فعلی انتظار کاهش این نرخ می‌رود.

ارسال نظر