|
کدخبر: 51263

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد:

شناسایی ۱۱۴ واحد عرضه‌کننده قاچاق/ راهکار جدید مقابله با تکرار فروش پوشاک قاچاق

دهقانی نیا گفت: تاکنون بالغ‌بر ۱۱۴ واحد عرضه‌کننده پوشاک محرز قاچاق شناسایی‌شده‌اند.

گسترش‌نیوز: حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد آخرین آمار به ثبت رسیده مربوط به قاچاق پوشاک اظهار کرد: مسئولیت اجرای مصوبه مبارزه با قاچاق پوشاک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عهده استانداری‌ها است و تاکنون بالغ‌بر ۱۱۴ واحد عرضه‌کننده پوشاک محرز قاچاق شناسایی‌شده‌اند که رؤسای آنها با دریافت اخطار کتبی توجیه و از ادامه تخلف خود دست کشیدند.

dehghani1.jpg

دهقانی نیا ادامه داد: با پیگیری دستگاه کاشف و ناظر درنهایت ۲۵ پرونده قضایی تشکیل شد که ارزش آن بالغ‌بر ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشریح کرد: برای ۱۰ پرونده از مجموع پرونده‌های قضایی شده، رأی محکومیت صادرشده است و همچنین ۱۳ پرونده در حال بررسی و رسیدگی است.

وی اضافه کرد: با فعالیت واحدهایی ارائه‌کننده پوشاک محرز قاچاق برخورد و در ادامه اجناس تولید داخلی جایگزین شد به‌طوری‌که اتحادیه مربوط در نامه‌ای قدردان این اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود.

دهقانی نیا مطرح کرد: طبق قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر فعلی که باعث نقض قانون ورود و خروج کالا شود، قاچاق محسوب می‌شود و مرتکب باید در برابر قانون‌شکنی مجازات شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به برخی از مصداق‌های قاچاق، بیان کرد: قاچاق پوشاک هم همانند دیگر اجناس در چهره‌های مختلفی همچون خروج از محدوده اجناس مشروع به مجاز، کم یا بیش اظهاری، تخلف در اسناد مستند گمرکی ظاهر می‌شود.

وی در مورد اینکه برخی از محموله‌ها با عنوان مصرف در مناطق ویژه، خارج از تشریفات گمرکی وارد می‌شوند سپس در مناطق غیرمجاز و خارج از محدوده سر درمیاورند، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا مأموریتی در حوزه اجرا و برخورد با متخلفان ندارد و وظیفه قانونی این نهاد، پیگیری نظارت بر حسن اجرای قانون است.

دهقانی نیا در ادامه سخنان خود با اشاره به چگونگی شناسایی کالا‌های محرز قاچاق، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌ریزی‌هایی طی ۲ سال گذشته داشته است که به‌واسطه‌ آن اجناس موجود در فروشگاه‌ها و یا واحد‌های مشابه دارای شناسه و شاخصه معلومی هستند بنابراین کالایی که فاقد شناسه باشد، قاچاق قلمداد می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: کالا‌های خارجی باید در سامانه مربوط ثبت سفارش شوند و توانایی این امر تنها برای عرضه‌کننده‌هایی مقدور است که پیش از آن مجوز کسب‌وکار را اخذ کرده باشند.

وی ابراز کرد: درواقع گویا و عیان‌ترین راه برای شناسایی کالا قاچاق مربوط به شناسانه‌های اجناس می‌شود که گروی ورود حساب‌شده قانونی آنهاست. در غیر این صورت در رسته کالا‌های قاچاق دسته‌بندی می‌شوند.

دهقانی نیا در مورد این سؤال که چه تضمینی برای اینکه واحد‌ها به نگه‌داری و یا پخش و فروش کالای قاچاق نپردازند وجود دارد؟ پاسخ داد: راه‌های متفاوتی برای مقابله با این امر موجود بوده که ازجمله آن می‌توان به صدور حکم متناسب با جرم اشاره کرد به‌طوری‌که اگر قاضی پرونده کشفی در قبال جرم، کثرت حکم را در نظر بگیرد تا حد زیادی بر بازدارندگی و تکرار این امر اثر گذاشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: بازرسی نوبه‌ای و ضربتی یکی دیگر از شیوه‌های کاربردی مقابله با تکرار این تخلف است.

دهقانی نیا بیان کرد: تکنیک افزایش خطر‌پذیری کالا هم امری مؤثر در این موضوع برشمارده می‌شود. ازاین‌رو مجموع این اقدامات تشکیل پکیجی (بسته) نافذ و نافع در مقابله با قاچاق را می‌دهد. به‌بیان‌دیگر این بسته صرفه اقتصادی قاچاق را تا حد زیادی کاهش داده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها