|
کدخبر: 50394

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

ثبت ۱۲۳۰ میلیارد ریال قاچاق دارو در سال ۹۷ / جزییات تصمیم دولت برای جلوگیری از قاچاق کالا

پرهام فر گفت: کشفیات قاچاق دارو در ۱۰ ماه نخست سال ۹۷ بالغ بر ۱۲۳۰ میلیارد ریال ثبت شده است.

امیرمحمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد قاچاق دارو اظهار کرد: کشور در تأمین دارو بیش از نود درصد خودکفا است و در بیشتر مواقع مواد اولیه ساخت آن وارد کشور می‌شود. واردات این مواد شامل دریافت ارز دولتی می‌شود و این امر احتمال و انگیزه قاچاق آن را افزایش می‌دهد بنابراین مواد اولیه هم در سامانه‌های تعبیه‌شده ثبت می‌شود.

parhamfar1.jpg

پرهام فر ادامه داد: درگذشته جلوگیری از قاچاق دارو یکی از چالش‌های اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود اما با تصمیم‌گیری و اقداماتی که این نهاد در سال پیشین برای حل این موضوع برگزید دیگر جای نگرانی باقی نمانده است.

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نهادهای مربوط در سال ۹۷ ضوابطی را برای جلوگیری از قاچاق دارو به تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون افزودن تا به این طریق مسیر ورود تا مصرف اقلامی همچون دارو مشخص و شفاف شود.

وی افزود: البته این ماده از گذشته در متن صریح قانون وجود داشته و تنها ضوابطی الحاقی آن متناسب با اقتضا زمان افزوده‌شده است. در مورد این تبصره با تصویب نهایی دولت در نخستین جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نهادهای وابسته ابلاغ و اجرای سراسری می‌شود.

این مقام آگاه بیان کرد: طبق دستورالعمل اصلاحی تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاهایی که انگیزه و احتمال زیادی برای قاچاق آن وجود دارد باید هر تغییری اعم از خرید، فروش، نگهداری، جا‌به‌جایی و.. تحت نظارت دولت انجام شود.

پرهام فر تصریح کرد: درواقع این حکم تدوینی ناظر بر کالاهایی همانند دام، سوخت، دارو و.. است و با تصویب نهایی آن باید یک‌به‌یک مراحل ذکرشده در "سامانه اصالت و سلامت" ( TTAC ) ثبت و اجرا شود.

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: هر اقدامی خارج از ضوابط تعینی دولت تخلف محسوب شده و علاوه بر ضبط کالای مزبور برای مرتکب مجازاتی اعمال می‌شود.

وی ابراز کرد: دستورالعمل مذکور در مورد مواردی همچون دام و کالاهای دخانی اجراشده و اکنون با توجه به شرایط اقتصادی، اعمال چنین احکامی برای اجناس دیگری هم پیشنهادشده است.

این مقام آگاه مطرح کرد: به‌این‌ترتیب نیروی انتظامی با اشخاص حقوقی و حقیقی که کالاهای مشمول این ماده‌قانونی را بدون ثبت در سامانه یادشده اقدام به جا‌به‌جایی آنها می‌کنند، برخورد و مسیر آنها را متوقف می‌کنند و پس از تشکیل پرونده برای مرکتب جرم، محموله به تعزیرات منتقل و تعین تکلیف می‌شود.

پرهام فر از تصویب نهایی این ضوابط تا سیزدهم اردیبهشت‌ماه خبر داد.

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه سخنان خود توضیح داد: البته این تبصره هنوز به اجرای سراسری نرسیده و خلاء‌های آن کشف نشده است. بنابراین با بررسی‌های دقیق‌تری در آینده می‌توان تا حد زیادی مانع قاچاق‌ ( ورودی و خروجی) شد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار گسترش مبنی بر اینکه آیا این تصمیمات می‌تواند به منظوره صفر شدن قاچاق کالاهایی همچون دارو باشد، گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار صفر شدن آمار قاچاق را داشت اما به‌واسطه این قانون تا حد زیادی امکان سوءاستفاده از کالا‌هایی که صادرات آنها ممنوع اعلام‌شده است از بین می‌رود.

این مقام آگاه تشریح کرد: برخی از کالاها مطابق دستور وزارت بهداشت صادرات آنها منع نشده است، صادرات این دسته از داروها همچون دیگر کالاها انجام می‌شود.

پرهام فر بابیان اینکه بیشتر قاچاق‌های انجام‌شده در مورد دارو مربوط به قاچاق ورودی است، گفت: بیشترین آمار کشفیات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به قاچاق ورودی می‌شود که در ۱۰ ماه نخست سال ۹۷ بالغ‌بر ۱۲۳۰ میلیارد ریال ثبت‌شده است.

مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره بیشترین کشفایت قاچاق خاتمه داد: داروهای قاچاقی کشف‌شده در بیشتر مواقع با استفاده از شیوه‌ چمدانی و جاسازهای حرفه‌ای بوده است. دارو ازجمله اقلام باارزش کالایی بالا و کم‌حجم محسوب می‌شود که برای مجرمان قاچاق آن را نسبت به دیگر اجناس آسان‌تر کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها