|
کدخبر: 50018

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

ضرر و زیان‌های بانک بیشتر از منافع آن است

سیم‌بر گفت: خسارات و فشارهایی که بانک‌ها با سرمایه‌داری خود به اقتصاد کشور وارد می‌کنند ناچیز و جبران نا‌پذیر است.

گسترش‌نیوز: فرشید سیم‌بر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌نیوز اظهار کرد: بانک‌ها وجوه پس‌انداز‌کنندگان جذب و در مقابل آن بهره ناچیزی به مشتریان پرداخت می‌شود. این درحالی است که بنگاه‌های اقتصادی و متقاضیان سرمایه ناچار به اخذ تسهیلاتی با بهره‌ای بالا هستند.

bank345.jpg

سیم‌بر ادامه داد: تعداد بانک‌ها و گستردگی این نظام باید رابطه تنگاتنگی با فرهنگ استفاده مردم از این بخش اقتصاد و حجم تولید کشور داشته باشد اما متاسفانه درحال‌حاضر این توازن برقرار نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و وابستگی نظام بانکی با تولید کشور، افزود: گستردگی نظام بانکی باید با توجه به مقدار حجم تولید کشور افزایش پیدا کند؛ ظرفیت تبادلات مالی می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای نیازسنجی جامعه نسبت به نظام بانکی و تعدد مجموعه‌ها باشد.

وی اضافه کرد: به بیان دیگر همان‌طور که در تعداد درمانگاه‌ها، مدارس و غیره فاکتورهایی نظیر کاربری، دست‌رسی و غیره را بررسی می‌کنیم؛ در بانک‌ها و موسسه‌های مالی نیز باید چنین فاکتورهایی در نظر بگیریم.

سیم‌بر تشریح کرد: متاسفانه بانک‌ها در بدترین شرایط رشد اقتصادی روال افزایشی پیدا کردند و توانستند با تبلیغات گسترده و خلاء نظارت‌های کافی، نقدینگی جامعه را جذب و به فعالیت‌های سوداگرایانه بپردازند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: موسسه‌های مالی و برخی از بانک‌ها در عوض انجام رسالت‌های خود، سرمایه‌های مجذوب را صرف اموری همچون ساخت‌وساز، واردات بی‌منطقی کالا، حضور در بورس، دلالی و غیره پرداختند و انحراف مسیر آنها اصلی‌ترین دلیل گلایه متعدد رهبری از بانک‌هاست.

وی در بررسی دورنما و عملکرد بانک‌ها در کشور، مطرح کرد: در واقع ضرر و زیان‌های بانک بیشتر از منافع آن است چراکه این مراکز با سخت‌گیری‌های مفرط و بهره بالا، تسهیلات اندکی را می‌پردازند و این اقدام به ظاهر مفید آنها در برابر خسارات و فشارهایی که با سرمایه‌داری خود به اقتصاد کشور وارد می‌کنند ناچیز و جبران نا‌پذیر است.

سیم‌بر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ادغام برخی از موسسات و بانک‌ها بایکدیگر، گفت: فارق از اینکه اماواگر‌های زیادی درمورد ادغام بانک‌ها به گوش می‌رسد، این اقدام می‌تواند در سامان‌دهی و نظارت بر این نظام موثر واقع شود چرا که بسیاری از موسسات مالی اندوخته اندکی دارند و با ادغام آنها بایکدیگر ریسک پول کاهش میابد.

وی با تاکید بر اینکه ادغام موسسات مالی می‌تواند موجب حفظ تعادل اقتصادی و کاهش ریسک پول شود، تشریح کرد: خطرهایی همچون ریسک غیرسیستماتیک که ناشی از ویژگی و ساختارهای منحصر به فرد موسسه و همچنین بروز ریسک‌های سیاسی که برخواسته از تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و سیاسی دولت است به وفور در کشور وجود دارد و در این حالت برنامه‌ریزی بر روی سپرده‌های مشتریان با اختلال رو به رو شده و در نتیجه با آسیب دیدن بانک و یا موسسه مالی دیگر بخش‌های اقتصاد کشور نیز تحت شعاع قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران معتقد است: سیستم بانکی به طرز غارتگرایانه‌ای دارایی عموم را جذب می‌کند و دولت با اعمال سیاست‌های اشتباهی همچون پرداخت بهره ۱۵ درصدی در مقابل تورمی در حدود سی الی چهل درصدی سعی در کنترل و هدایت سرمایه‌ها دارد و در حالی که این موضوع باعث برآشفتگی نظام بانکی و بازار ارزی شده است باز هم به این تجربه و تصمیم‌گیری اشتباه ادامه داده می‌شود.

سیم‌بر در خاتمه این گفت‌وگو تصریح کرد: خلاء نظارتی و نبود تعاریف صحیحی برای مجموعه‌های مالی کشور باعث بروز مشکلات فعلی شده است و برای سامان‌دهی وضعیت آن پیش از هر اقدامی باید به بررسی استاندارد‌ها روی آورد.

ارسال نظر