|
کدخبر: 49522

مشاور مدیرعامل پست بانک ایران در گفتگو با گسترش نیوز:

تغیر پایه پول به داد اقتصاد کشور نمی‌رسد!

محمد صفوی گفت: تغیر پایه پول نمی‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند و رفع این معضل تنها در گروی حل خلاء‌های ساختاری است.

گسترش‌نیوز: مشاور مدیرعامل پست بانک ایران درمورد تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر تغییر ترکیب ترازنامه خود (پایه پولی) و آثار آن بر بازار مالی کشور اظهار کرد: تغیر پایه پولی یا حذف صفر از پول یک تغیر ظاهری را به وجود می‌آورد و در حقیقت اعتبار پول که حاصلی از برگ خریدهای اقتصادی نظیر تورم، بیکاری، رکود، تولید و غیره است دستخوش دگرگونی و تحول نخواهند شد.

postbank1.jpg

محمد صفوی تشریح کرد: به اقتضا شرایط اقتصادی، ارزش پول ملی نسبت به تعداد زیادی از کشور‌ها تنزل پیدا کرده و رفع این معضل تنها در گروی استفاده از ابزار‌هایی نظیر افزایش قدرت فروش نفت، صادرات اقلام، میزان سرمایه‌گذاری خارجی و غیره است. درواقع پیش از ایجاد تغیرات ظاهری باید ساختار حاکم اصلاح شود.

این کارشناس افزود: اقتصاد کشور باید در سطح رقابت جهانی ارتقاء پیدا کند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود دارای قدرت نفوذ منطقه باشد تا به‌این‌ترتیب معایب تنزل اعتبار پول ملی جبران شود.

وی با بیان اینکه با اقدامات سوری نمی‌توانیم شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم تصریح کرد: فرسودگی کارخانه‌ها، وابستگی تولیدی‌ها به مواد اولیه خارجی، نهادینه شدن فساد سیستمی، تحریم‌ها ازجمله مواردی است که به‌طوری زنجیره‌وار به یکدیگر متصل و مرتبط هستند و تاثیر بسزایی در به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و در نتیجه کاهش اعتبار پولی دارند.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال جاری به نام "رونق ملی" نام‌گذاری شده است و تحقق این فرمان رهبری نیازمند یک حمایت و همت همگانی است بنابراین باید ساختارها به‌گونه‌ای تعبیه شوند که تولید داخلی دارای صرفه ‌‌اقتصادی منطقی باشد و نقدینگی در عوض ورود به بازار‌های سوداگرایانه به واحد‌های تولیدی سوق پیدا کند.

مدیرعامل سابق پست‌بانک مطرح کرد: سه مولفه مواد اولیه داخلی، نیرو انسانی داخلی و مدیریت جامع، کلیدی راهگشا برای نفوذ اقتصادی کشور به تمام جهان است که چین با استفاده از این تکنیک توانسته قدرت و جایگاه خود را در بیشتر کشور‌ها تثبیت کند.

وی ابراز کرد: صنعت برخی از محصولات همانند فرش به‌طور سنتی در اختیار کشور بوده است و با تمرکز بر آن می‌توانیم خلاء‌های دیگر را پر کنیم.

صفوی در ادامه افزود: کشور دارای مزیت‌های بی‌شماری همچون تنوع و گستردگی تولیدات کشاورزی و دامداری است که با استفاده از این ظرفیت‌ها و نیازسنجی صحیح صنعت کشور به اوج رسیده و در نهایت موجب پیشرفت و افزایش اعتبار کشور می‌شود.

مشاور مدیرعامل پست بانک ایران مطرح کرد: ترکیه با استفاده از راهکار تغییر پایه پولی (حذف صفر از پول) به اهداف اقتصادی‌، فرهنگی خود رسید چراکه مردم این کشور از نظر جو روانی آماده این تغیر بودند اما متاسفانه این بحث در ایران میان اقتصاددان‌ها مطرح بوده و مابین افکار عمومی به مطالبه و موضوعی فراگیر تبدیل نشده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در روشنگری افکار عمومی تنها برخی از رسانه‌ها به رواج شعار‌هایی می‌پردازند و دیگر فاکتور‌های لازم در نظر گرفته نمی‌شود. کشور مملو از شعار ملی است و در این برهه زمانی شعور ملی و فهم مشترک می‌تواند راهگشای این موضوع باشد.

صفوی گفت: تغیر پایه پولی از نظر علم اقتصاد ایده خوبی برشمرده می‌شود که اگر این نوآوری و ایده به اجرای صحیح و تمام ‌وکمال ختم شود منجر به ازدیاد فعالیت ثمربخش مجموعه‌های اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصاد کلان می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها