|
کدخبر: 44911

گزارش میدانی «گسترش‌نیوز» از یک نوع وام کم بهره

پولمان را به کدام بانک بسپاریم / شرایط گرفتن وام با نرخ ۲ درصد سود

داشتن حساب بانک قرض‌الحسنه در بانک «رسالت» و «مهر اقتصاد» و داشتن چرخش مالی در این بانک می‌تواند منبع خوبی برای دریافت وام روز مبادا با سود ۲درصد باشد.

گسترش‌نیوز : وام گرفتن یکی از شیوه‌های تامین مالی امروز شرایط سختی دارد. اغلب بانک‌ها در شرایط مشابهی ضامن معتبر و فیش حقوقی از وام گیرنده تقاضا می‌کنند. سود این وام‌ها ۱۸ تا ۲۴ درصد است مگر اینکه نوعروس یا نو داماد باشید تا بتوانید با نرخ سود ۴ درصد بتوانید وامی دریافت کنید.

vam.jpg

خبرنگار «گسترش‌نیوز» در یک تحقیق میدانی از بانک‌ها و شیوه‌های وام دادن، شیوه‌ای خاص از پرداخت وام توسط دو بانک مهر‌اقتصاد و رسالت را معرفی می‌کند، هرچند این وام با بهره ۲ درصد و کارمزد ۲ درصد به مشتریان با شرایطی بسیار آسان‌تر از دیگر انواع وام پرداخت می‌شود اما زمانی که خواب پول مشتری در بانک را محاسبه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این وام در حقیقت با بهره ۲۲ درصد به مشتریان پرداخت می‌شود، با این حال گرفتن وام از این بانک برای برخی مشتریان مفید فایده است.

با چه حسابی و چه بانکی می‌توان م

بانک‌های کشور تجاری و برخی از آنها توسعه‌ای و تخصصی هستند و ‌‌ با بهره ۱۸ تا ۲۴ درصد وام می‌دهند. بانک‌های رسالت و مهراقتصاد به‌عنوان بانک‌های قرض الحسنه محسوب می‌شوند. عنوان می‌شود این بانک‌ها با سود ۲ درصد وام می‌دهند. به این عدد باید کارمزد ۲ درصدی را نیز اضافه کنیم که جمعا ۴درصد سود می‌شود. این میزان سود یک شرایط ایده‌‌آل برای مشتریان بانکی محسوب می‌شود.

وام با میانگین حساب بانک قرض‌الحسنه (میانگین حساب)

بانک‌ها معمولاً تا چند برابر (۲، ۳، حتی تا ۱۰ برابر) میانگین رسوب چندماهه (۳تا ۱۲ ماه) مشتریان فعال‌شان وام می‌دهند. اگر حساب فعالی نداشته‌اید مهم نیست، می‌توانید مبلغی را برای چند (معمولاً ۳ تا ۶) ماه در یک حساب قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کنید بعد وام بگیرید. این نسبت و مدت بستگی به عوامل مختلفی ازجمله اعتبارات شعبه، سیاست کلی بانک، و مهم‌تر از همه شناخت شعبه از مشتری و میزان علاقه به حفظ او دارد. بانک سود این وام را ۲+۲ درصد اعلام کرده که در اصل همان کارمزد آن است.اگر این میزان خواب پول در بانک بیشتر باشد به میزان هر یک ماه خواب پول، به عنوان امتیاز دو ماه به اقساط بازپرداخت اضافه می‌شود. یعنی اگر ۱۰ میلیون قرار باشد یک ساله به بانک بازگردانده شود در این صورت مشتری می‌تواند یک سال و ۲ ماهه پول را به بانک پرداخت کند.

شمول این وام شد؟

بازپرداخت‌ وام‌ها

بازپرداخت این وام‌‌ها معمولاً کمتر از یک سال تعیین می‌شود. به‌صورت سررسید و در قالب قراردادهای چندماهه. از جمله شرایط گرفتن این وام آن است که وام‌‌گیرنده نباید به بانک بدهکار باشد یا وام هنوز تسویه‌نشده داشته باشد، همچنین نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد.

انتخاب هوشمندانه برای پول‌های جاری

فرخی یکی از شهروندان تهرانی در ارتباط با وام با میانگین حساب بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌گوید: من کارمند هستم و حقوقم را به بانک سرمایه می‌ریزم و سعی می‌کنم اگر قرار است پولی به حسابم بیاید شماره کارت بانک سرمایه را بدهم. این حساب را به عنوان حساب مادر در نظر گرفته‌ایم و خانواده ۵ نفری‌مان نیز در آن پول می‌گذارند و برمی‌دارند. هر از چند ماهی از آن وام های ۱۰ یا ۲۰ میلیونی می‌گیریم .امتیازاتی که در این بانک داریم کمک می‌کند تا وام بگیرم.

وام بر اساس امتیاز

نکته مهم این نوع حساب پس انداز این است که بر میزان پولی که مشتریان در بانک نگه می‌دارند امتیاز در نظر می‌گیرد و در نهایت با محاسبه میزان امتیاز، مشتری می‌تواند وام بگیرد. هرچه میزان امتیاز مشتری بیشتر باشد، میزان اقساط بیشتر می‌شود یعنی مشتری در طول زمان بیشتر و بازپرداخت کمتری بدهی خود به بانک را باز می‌گرداند.

میزان واقعی سود چقدر است؟

با یکی از حسابداران به محاسبه میزان واقعی وام بانک رسالت نشستیم، میزان خواب پول به اضافه ۲ درصد بهره و ۲ درصد کارمزد عدد ۲۲ درصد بهره این نوع وام را نشان می‌دهد. او معتقد است این نوع حساب قرض‌الحسنه یکی از بهترین روش‌ها برای گرفتن وام است و شهروندان می‌توانند هوشمندانه از این بانک وام دریافت کنند با مدیریت پول‌های خود.

یک حساب پس انداز قرض‌الحسنه داشته باشد

یکی از مشتریان بانک رسالت در ارتباط با وام با میانگین حساب بانک قرض‌الحسنه به «گسترش‌‌نیوز» گفت: ما کاسب هستیم و پول در گردشمان زیاد است، اگر در بانک رسالت نیز حساب داشتیم زمانی که به مشکل مالی برخورده بودیم، می‌توانستم از این بانک وام بگیریم. اما به خاطر نداشتن مدیریت درست برای پول‌هایمان مجبور شدیم وامی ۲۲درصد از یک بانک دیگر بگیریم. در حالی که بسیاری از افراد با مدیریت پول خود بارها از این بانک وام کم‌بهره گرفته‌اند. در حال حاضر یک حساب در این بانک باز کردیم تا از امتیاز گردش بالای حساب خود برای آینده و روز مبادا استفاده کنیم.

یک پیشنهاد برای مشتریان

بررسی میدانی از کسانی که حساب بانکی دارند نشان می‌دهد برخی شهروندان هوشمندانه مبالغ هرچند کم درآمد خود را مدیریت می‌کند و روشی جالب برای گرفتن وام از این دو بانک قرض‌الحسنه دارند. این افراد یک حساب مادر دارند و حقوق دریافتی خود را به این بانک منتقل می‌کنند و پول‌های واریزی به این حساب مادر انتقال داده‌ می‌شوند. با گذر زمان امتیازات افزایش می‌یابد و از این حساب وام دریافت می‌کنند. به شکل کلی بنا بر آنچه گفته شد، داشتن حساب بانک قرض‌الحسنه در بانک رسالت و بانک مهر اقتصاد و داشتن چرخش مالی در این بانک می‌تواند منبع خوبی برای وام روز مبادا با سود ۴ درصد باشد.

ارسال نظر