|
کدخبر: 34215

به بهانه ۱۹ تیرماه سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات

۲۶سالگی تامین مالی صادرات

در آستانه بیست و ششمین سالگرد تاسیس اگزیم بانک ایران که با هدف توسعه صادرات غیرنفتی در ابتدای دهه ۷۰ تاسیس شد، این بانک در مواجهه با موضوعاتی قرار دارد که چگونگی مقابله با آن بر عملکردش موثر خواهد بود.

گسترش نیوز: گرچه مسائلی چون افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر ارزش پول ملی از یک سو و تحریم‌های مجدد آمریکا از سوی دیگر توسط مجموعه بانک توسعه صادرات قابل تامل قلمداد می‌شود اما باتوجه به آمادگی‌های کسب شده در طول سال‌های تحریم، پیش‌بینی‌هایی برای مقابله با این تهدیدات در دستور کار قراردارد.

بر این اساس اگزیم بانک ایران تلاش دارد در جهت وظایف ذاتی خود برای حمایت از صادرات غیرنفتی و باوجود محدودیتهای مضاعف ایجاد شده، حداکثر تلاش در جهت حفظ، نگهداری‌ و توسعه روابط‌ مطلوب و پایدار‌ با کارگزاران فعلی بانک را مدنظر قرار دهد ضمن اینکه برنامه‌ریزی لازم جهت برقراری روابط کارگزاری به ویژه در کشورهای هدف بسته صادرات غیرنفتی انجام پذیرفته است.

در پسابرجام روابط کارگزاری جدید و حفظ روابط قبلی بانک توسعه صادرات با حدود ۱۳۷ بانک خارجی از ۶۰ کشور در قاره‌های مختلف شامل شعب و بانک‌های تابعه بانک‌های ایرانی در خارج از کشور محقق شده است. این روابط درحال‌حاضر در قاره اروپا با ۲۴ کشور و ۷۴ بانک، قاره آسیا با ۲۲ کشور و ۴۹ بانک، قاره افریقا با ۱۲ کشور و ۱۳ بانک و قاره امریکا ۲ کشور و ۲ بانک و با ۲۱ شعبه خارجی یا مستقل بانک‌های ایرانی در قاره اروپا و آسیا برقرار شده است.

همچنین امسال منابع جدیدی به بانک توسعه صادرات وارد و قراردادهای جدیدی با صندوق توسعه ملی منعقد می‌شود و می‌توان گفت باوجود پیچیدگی‌ها و مشکلات پیش رو، ظرفیت‌های جدیدی خواهد شد.

نگاهی به اولویت‌های اعتباری بانک نیز نشان می‌دهد که مبتنی بر شعار سال حمایت از تولید کالای ایرانی تعیین شده‌اند و در این جهت حمایت از صادرات خدمات و کالای ایرانی با کیفیت، با سیاست‌های مرتبط هدف‌گذاری شده است.

این سیاست‌ها دربرگیرنده موضوعاتی چون تأمین مالی ریالی طرح‌های کوچک و متوسط با رویکرد اشتغالزایی و تولید محصولات صادراتی، تامین مالی واحدهای دانش‌بنیان، جذب مشتریان جدید و ارزش آفرینی برای مشتریان قدیمی، بررسی و تعیین تکلیف مستمر تسهیلات غیرجاری و یا پرریسک، افزایش نسبی قبول تعهدات چون صدور انواع ضمانتنامه، گشایش اعتبارات اسنادی ونظارت مؤثر بر مصرف صحیح تسهیلات هستند. توجه به عملکرد اعتباری بانک بیانگر آن است که در سال ۹۶ در بخش مصوبات تسهیلاتی از نظر مبلغ رشد ۹۰ درصدی صورت گرفته، تسهیلات اعطایی ریالی در سال ۹۶ در مقایسه با سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته و به بیش از ۴۶هزار میلیارد ریال رسیده است. در دوره پنج ساله ۹۲ تا ۹۶ این رقم از ۴۳ هزار میلیارد ریال به بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

رشد ۳۶ درصدی اعتبار اسنادی صادراتی و بروات به مبلغ ۱۱۴ میلیون دلار و همچنین رشد ۲۳درصدی حجم اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی به میزان بیش از یکهزار میلیون دلار از دیگر موفقیت‌های این بانک در عرصه اعتباری است. حجم حواله‌های ارزی بانک توسعه صادرات در سال ۹۶ با بیش از پنج هزار میلیون دلار و رشد ۴۱ درصد، حجم ضمانتنامه‌های ارزی با ۵۱ میلیون دلار و ۳۱ درصد رشد و حجم ضمانتنامه‌های ریالی نیز با دوهزار میلیارد ریال و ۲۵ درصد رشد نشان دهنده عملکرد موفق این بانک در اعطای خدمات و تسهیلات ارزی در سال ۹۶ است.

همچنین در چارچوب تعامل خوب بانک با دستگاه‌های نظارتی و مراجعی چون بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و در جهت همکاری‌ها با وزارت، صنعت، معدن و تجارت، رشد ۴۸درصدی اعطای تسهیلات ریالی با حمایت‌های از واحدهای تولیدی صادراتی در مقایسه با سال ۹۵ رقم خورده است. در قالب قراردادهای منعقده با صندوق توسعه ملی رشد ۱۰۲ درصدی درجذب منابع ریالی در این بخش قابل توجه بوده و از هشت هزار میلیارد ریال در سال ۹۵ به ۱۶ هزار میلیارد دلار در سال ۹۶ افزونی یافته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها