|
کدخبر: 33390

مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا درگفت‌و‌گو با گسترش:

کارمزد؛ بهانه بانک‌ها برای اختلال در تراکنش / بانک‌مرکزی مجوز نداده است

بانک مرکزی هیچ مصوبه‌ای درباره استفاده یکبار در روز، از هر کارت بانکی صادر نکرده و بانک‌ها خودشان سرخود تصمیم به انجام این کار گرفته‌اند.

گسترش نیوز: این روزها استفاده یکبار در روز، از کارت بانکی جهت محدودسازی خدمات کدهای دستوری خبری است که ذهن همه مردم را مشغول کرده و اختلالاتی را در انجام فعالیت های روزمره‌شان همچون خرید شارژ و پرداخت قبوض ایجاد کرده است. این محدودیت در قالب پیام به مشتریان دریافت خدمات از کدهای دستوری اطلاع‌رسانی شده است. اخبار حاکی از این است که ضوابط جدید را بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده است در صورتی بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرده است. حال باید دید چرا بانک‌ها خودسرانه اقدام به این فعالیت کرده‌اند و پشت پرده این تصمیم‌گیری جدید بانک‌ها چه بوده است؟

مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا در بحث تراکنش‌های مالی و اینکه از هر کارت بانکی می‌توان تنها یکبار در طول روز تراکنش انجام داد در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش اظهار کرد: این مسئله هیچ ارتباطی به بانک مرکزی ندارد و از طرف این ارگان هیچ مصوبه‌ای دراین خصوص صادر نشده است.

مهدی عبادی افزود: بانک‌ها خودشان تصمیم گرفته‌اند که این کار را انجام دهند و بانک مرکزی این خبر را که این ارگان به آنها دستور همچنین کاری را داده است؛ تکذیب کرده است.

mehdiebadii.jpg

وی تشریح کرد: این محدودیتی است که بانک‌ها خودشان وضع کرده‌اند و از نظر بنده کاملاً منطقی است؛ به این دلیل که خدمات پرداخت الکترونیک هزینه‌هایی دارد که بابت آن دستمزد یا کارمزد کم می‌شود. درحال‌حاضر این اپلیکیشن‌ها البته از نظر مردم به طور رایگان خدمات می‌دهند؛ اما در واقع هزینه این اپلیکیشن‌ها برعهده بانک‌ها است و آنها هستند که در این میان متضرر می‌شوند.

مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا تأکید کرد: این تراکنش‌ها زمانی می‌تواند برای بانک‌ها مفید و به صرفه باشد که ارقام آنها بالا باشد و این ارقام در حساب‌های آنها باقی بماند تا سود پول جبران هزینه را بکند. به عنوان مثال یک تراکنش هزار تومانی یا ۵ هزار تومانی هیچ سودی برای بانک ندارد و فقط هزینه دارد.

عبادی تصریح کرد: با توجه به برآوردی که به تازگی انجام شده بانک‌ها حدودا ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه صرف دستگاه‌های پایانه کارتخوان بانکی (pos) کرده‌اند که این کاملاً ضرر برای آنها است و برگرداندن این مبلغ کار دشواری است.

به گفته وی، نظام کارمزد باید اصلاح شود و این هزینه‌ها را باید اپراتورهای تلفن همراه یا دارندگان کارت‌های بانکی پرداخت کنند.

مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا خاطر نشان کرد: از این به بعد تراکنش‌های زیر ۲ هزار تومان انجام نمی‌شود؛ تا حداقل بانک‌ها برای تراکنش‌های بالاتر متضرر شوند.

عبادی در بحث نقدینگی بانک‌ها و ارتباط آن به این موضوع بیان کرد: این مسئله ارتباطی به نقدینگی بانک‌ها ندارد، به این دلیل است که هزینه بانک‌ها بالا رفته و این هزینه از مصرف‌کننده نهایی دریافت نمی‌شود.

وی در رابطه با اینکه بانک‌ها اجازه اینگونه اقدامات را بدون مجوز از بانک‌ مرکزی دارند، تشریح کرد: این حوزه‌ای نیست که بانک مرکزی در آن دخالت کند و خود بانک‌ها تصمیم می‌گیرند که این خدمات را ارائه بدهند یا خیر.

مدیر واحد پرداخت تسکا اضافه کرد: ‌بانک‌ها خصوصی هستند و حق دارند به ازای خدماتی که ارائه می‌دهند کارمزد بگیرند تا هزینه‌هایشان را جبران کنند و نیاز به مجوز بانک مرکزی ندارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها