|
کدخبر: 92257

قیمت طلا دستکاری می‌شود؟

اکنون مشخص شده افرادی که سالهاست از دستکاری قیمت طلا صحبت می‌کنند، چندان هم دیوانه نیستند!

گسترش نیوز: با توجه به بهبود نسبی آمارهای درمانی و بهداشتی اروپا در مبارزه با کووید-۱۹، بازارهای جهانی نیز اندکی از اطمینان از دست رفته خود را احیا کرده و به همین دلیل، روز دوشنبه بهای طلا شاهد افزایش مجدد بود. معاملات آتی طلا در فرابورس COMEX تا ظهر روز دوشنبه با ۲.۶ در صد افزایش، ۱۶۸۸.۷۰ دلاری در هر اونس شده، اندکی پایین تر از اوج ۱۶۹۵.۹۰ دلار در هر اونس.

این رقم بالاترین نقطه طی دو هفته گذشته به شمار می‌آید که احتمالا ناشی از چشم‌انداز رکود شدید و طولانی شدن نرخ بهره پایین همراه با افزایش استقراض دولت(امریکا). نقره نیز ب ابهای ۱.۶۵۰.۵۵ دلار در هر اونس و افزایش ۲ درصدی معامله شد. به همین منوال، ارزش قرار دادهای آتی کالاهای با پشتوانه طلا و ETFها (صندوق‌های مبادله‌ای ارز) نیز نسبت به یک هفته گذشته افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران BMO، بهای طلای فیزیکی افزایش ۱۰ ساله داشته است بدین معنا که قیمت کنونی آن به بالاترین رقم از ده سال گذشته تاکنون رسیده است. بخش عمده‌ای از این افزایش وارد ETFهای تحت حمایت امریکا شده که بهای COMEX را بیش از قیمت لندن پیگیری می‌کند. به گفته تاکر، مدیر Metalla Royalty & Streaming، احتمالا حدود ۱۰۰ دلار طلای کاغذی برای هر اونس طلای واقعی در بازارهای نیویورک وجود داشته باشد.

نگاهی به شرایط کنونی بازار طلا نشان می‌دهد که کسانی که سالهاست از دستکاری در این بازار سخن می‌گویند و در مورد آن بحث می‌کنند آنقدر هم که تصور می‌کردیم، دیوانه نیستند. عدم اطمینان در بازار همچنان عامل اصلی اقداماتی است که برخی از بازیگران اصلی این عرصه انجام می‌دهند.

به عنوان مثال، بانک مرکزی روسیه انتشار اطلاعات ذخایر هفتگی خود را برای سومین روز پیاپی به تعویق انداخت، در حالی که به نظر می‌رسد این اقدام تلاشی برای پنهان کردن میزان فشار بر روی ذخایر خارجی این کشور است؛ زیرا مسکو تلاش می‌کند تا در طول جنگ قیمت مداوم، قیمت روبل را تثبیت کند.

منبع: سایت طلا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها