|
کدخبر: 91933

ادامه رسوب برنج وارداتی در گمرکات

رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: کشورهای همسایه با درک موقعیت کنونی به دنبال خرید نامحدود مواد غذایی هستند. خطر جدی است چراکه این احتمال وجود دارد که تجار هندی و پاکستانی برنج مانده در گمرکات کشور ما را با قیمت بیشتر به این قبیل کشورها بفروشند.

گسترش نیوز: رسوب برنج وارداتی در گمرکات کشور که از زمستان سال ۹۸ شروع شده بود ادامه پیدا کرده و باعث بلاتکلیفی تجار و واردکنندگان برنج شده است. برای بررسی بیشتر چندوچون این موضوع با رئیس انجمن واردکنندگان به گفتگو نشستیم.

masihkeshavarz2.jpg بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ با این استدلال که از ابتدای سال حدود ۶۰۰ هزار تن برنج وارد شده است از صدور مجوز واردات جدید خودداری کردند. به دنبال این تصمیم اختصاص ارز به برنج وارداتی متوقف شد. به اعتقاد مسئولان ادامه واردات به جریان تولید داخلی ضربه وارد می‌کند. این تصمیم موجب نارضایتی و نامه‌نگاری‌های متعدد تجار و واردکنندگان برنج وارد شده از کشورهایی مثل هند و پاکستان شد. به اعتقاد آنان این تصمیم به اشکال مختلف موجب متضرر شدن فعالان اقتصادی این بخش شده است. رئیس انجمن واردکنندگان برنج, مسیح کشاورز ابتدا به تاثیر کرونا با بازار صادرات و واردات پرداخت و گفت: «شیوع کرونا دو نتیجه مهم به بار آورده است. ازیک‌طرف کشورهای بزرگ صادرکننده صادرات خود را متوقف یا کاهش داده‌اند و از طرف دیگر واردکنندگان به دنبال تقویت هر چه بیشتر موجودی و ذخایر غذایی خود هستند. کشورهای همسایه با درک موقعیت کنونی به دنبال خرید نامحدود مواد غذایی هستند. خطر جدی است چراکه این احتمال وجود دارد که تجار هندی و پاکستانی برنج مانده در گمرکات کشور ما را با قیمت بیشتر به این قبیل کشورها بفروشند».

فرصت از دست نرفته است وی در ادامه افزود: «شرایط کنونی حساس است اما به نظر می‌رسد که دستگاه‌های ذیربط این حساسیت را درک نمی‌کنند. البته فرصت جبران هنوز از دست نرفته است بانک مرکزی باید به تعلل و بی‌اعتنایی خود به این موضوع مهم پایان دهد و ارز لازم برای خروج ۵۸۰ هزار تن برنج رسوب‌کرده در گمرکات کشور را تامین کند. متاسفانه دولت و بانک مرکزی خالی نشدن بازار از برنج را آن معنا می‌دانند که هیچ مشکلی وجود ندارد درحالی‌که این‌گونه نیست. واردکنندگان علی‌رغم مشکلات بسیار شخصاً ارز لازم برای واردات برنج را تامین کرده‌اند وگرنه دولت و بانک مرکزی هیچ مساعدتی نکرده‌اند. درواقع بازرگانان از اعتباری که نزد خارجی‌های داشته‌اند هزینه کرده و بدهکار آنها شده‌اند». مقدار نیاز واقعی کشور به واردات برنج همیشه موضوعی چالش‌برانگیز بوده است. کشاورز یکی از دلایل ممنوعیت واردات برنج را عدم برآورد واقع‌بینانه از نیاز کشور به برنج وارداتی دانست و افزود: «آمارهایی که مبنای عمل قرار می‌گیرد فاصله زیادی با واقعیت دارد. در شرایطی که برنج ایرانی حداقل دو برابر نوع وارداتی قیمت دارد بسیاری از مردم استطاعت خرید برنج ایرانی را ندارند. کسی مخالف حمایت از تولید داخلی نیست ولی اهمیت موضوع مهمی به نام امنیت غذایی را نباید از یاد برد. بدون شک ترخیص برنج مانده در گمرکات بر آرامش بازار برنج ایرانی تاثیر گذار خواهد بود. در غیر این صورت سرانه مصرف برنج توسط خانوار ایرانی با تهدید جدی مواجه می‌شود. ادامه این وضعیت و عدم امکان ثبت سفارش‌های جدید بدون شک بازار برنج را در این شرایط حساسی که آن روبرو هستیم متلاطم می‌کند».

واردکنندگان را دلسرد نکنیم

لازم به ذکر است که کش‌وقوس واردات برنج باعث نامه‌نگاری تجار این بخش با معاون اول رئیس‌جمهور شده بود بااین‌حال به نظر می‌رسد که این اقدام تاکنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است. کشاورز در پایان اظهار داشت: «واردکنندگان تاکنون و علی‌رغم موانع بسیار زیاد موفق شده‌اند نیاز کشور به برنج را تامین کنند امیدوارم دولت و بانک مرکزی هر چه زودتر حساسیت موضوع را درک کرده و سیاست جدید و متفاوتی در پیش بگیرند. به‌هرحال این نوع تعامل با تجار درست نیست و موجب دلسردی هر چه بیشتر آنها می‌شود».

ارسال نظر