|
کدخبر: 91894

بررسی عملکرد بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار و قیمت جهانی طلا هر دو رشد کردند. همچنین قیمت نفت برنت پس از چند هفته نزولی به بیش از ۳۰ دلار رسید و بیت‌کوین هم با رشد ۱۵ درصدی مواجه شد.

گسترش‌نیوز: درحالی‌که دلار در روزهای ابتدایی هفته روند نزولی داشت، از روز سه‌شنبه به روند صعودی بازگشت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته ابتدایی آوریل با رشد ۲٫۳۶ درصدی مواجه شد.

از مهم‌ترین دلایل این رشد، می‌توان به بدتر شدن وضعیت اقتصادی آمریکا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد. بر اساس آخرین گزارش اقتصادی منتشرشده در آمریکا، در ماه مارس، ۷۰۱ هزار نفر در این کشور از کار بیکار شده‌اند و به این ترتیب، نرخ بیکاری در این کشور از ۳٫۵ درصد در ماه گذشته به ۴٫۴ درصد رسیده است.

گفته شده، این بدترین میزان از دست دادن شغل از ماه مارس ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود.

نمودار زیر، بازدهی چهار بازار طلا، نفت برنت، دلار و بیت‌کوین را در هفته اول آوریل ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

بازدهی بازارها

قیمت جهانی طلا هم طی هفته گذشته، ۰٫۰۶ درصد رشد کرد و بار دیگر به کانال هزار و ۶۰۰ دلار بازگشت.

بازگشت به روند صعودی برای فلز زرد، تحت تاثیر انتشار گزارش‌های اقتصادی در آمریکا و افزایش چشمگیر نرخ بیکاری رخ داد.

بر اساس آخرین نظرسنجی کیتکو، اکثریت تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت به افزایش قیمت طلا در هفته پیش رو خوش‌بین هستند.

مطالعه بیشتر:

پیش‌بینی بازگشت قیمت طلا به روند صعودی

امید به روند روبه‌رشد قیمت جهانی طلا پس از آن افزایش یافت که بسته مشوق‌های مالی به ارزش دو تریلیون دلار از سوی کنگره آمریکا تصویب شد تا از پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند.

به‌گفته باب هابرکورن، تحلیلگر بازار طلا در موسسه آرجی‌او فیوچرز، با توجه به بسته‌های محرک مالی از سوی دولت‌های مختلف، کاهش نرخ بهره تا سطح صفر درصد و رشد قابل توجه نرخ بیکاری، انتظار می‌رود، قیمت طلا در هفته آینده افزایش یابد.

در بازار نفت هم تغییراتی رخ داد.

هر بشکه نفت خام برنت که در اولین روز از معاملات (روز دوشنبه) با قیمت ۲۶٫۹۶ دلار معامله می‌شد، روز جمعه به ۳۴٫۱۱ دلار رسید و به این ترتیب، طلای سیاه در هفته گذشته، رشد ۲۷٫۵ درصدی را تجربه کرد.

از مهم‌ترین دلایل این رشد قیمت، می‌توان به افزایش امیدها برای حصول یک توافق برای کاهش عرضه نفت اشاره کرد.

روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار کاهش عرضه هماهنگ‌شده برای مهار سقوط قیمت نفت شد. پس از آن اوپک اعلام کرد که نشست اعضای خود و سایر کشورهای تولیدکننده نفت را در جلسه‌ای اضطراری و به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود که این جلسه فردا، دوشنبه برگزار می‌شود اما خبرگزاری رویترز از تعویق احتمالی این جلسه به دلیل مذاکرات بیشتر درباره کاهش تولید خبر داد.

با این حال برخی از کارشناسان، از جمله تحلیلگران در موسسه UBS بر این باورند که تولیدکنندگان نمی‌توانند نسبت به کاهش‌های عمیق متعهد باشند و احتمالا روند نزولی قیمت نفت ادامه خواهد یافت.

به‌گفته تحلیلگران در موسسه گلدمن سَکس نیز حتی اگر توافقی حاصل شود، هماهنگی‌های مورد نیاز برای اجرای توافق با تاخیر و به‌تدریج انجام می‌شود.

در بازار ارزهای دیجیتال هم بیت‌کوین شاهد رشد ۱۵٫۲ درصدی بود.

درحالی‌که هر بیت‌کوین در آخرین روز از معاملات هفته گذشته (۲۹ مارس) با قیمت پنج هزار و ۸۸۲ دلار معامله می‌شد، امروز (در لحظه تنظیم گزارش) به شش هزار و ۷۷۷ دلار رسیده است.

این رشد پس از چند هفته ثبات قیمت رخ داد و این نوسان قیمت موجب شد که بیت‌کوین سه‌ماهه دوم سال را با روند صعودی شروع کند.

با توجه به آنکه هلوینگ (نصف شدن هزینه استخراج بیت‌کوین) در ماه می رخ می‌دهد، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی بیت‌کوین ادامه خواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها