|
کدخبر: 91332

بانک ترکیه از اتهام نقض تحریم‌های ایران تبرئه شد

دادستانی نیویورک رای به تبریه هالک بانک در پرونده جنجالی نقض تحریم های ایران داد.

گسترش نیوز - دادستانی فدرال منطقه منهتن رای به مجرم نشناختن هالک بانک در پرونده نقض تحریم های ایران داد. این پرونده جنجالی منجر به وخیم تر شدن روابط بین آنکارا و واشنگتن شده بود. این بانک از طرف دادستانی نیویورک متهم به تقلب، پولشویی و نقض تحریم های ایران شده بود.

دادستان های آمریکا که به دلیل شیوع کرونا از طریق ویدیوکنفرانس این خبر را اعلام می کردند در اکتبر سال گذشته علیه ۹ شخص در این پرونده اعلام جرم کرده بودند.

هالک بانک اخیرا از طرف دادستانی نیویورک به نقض تحریم های ایران و انتقال ۲۰ میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفتی این کشور متهم شده بود. از زمان دستگیری رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی- ترکی نام هالک بانک در پرونده های ایران تکرار شده است. آقای ضراب سال ۲۰۱۵ و در جریان سفر تفریحی به فلوریدا بازداشت شد.

به گفته برمان، در پرونده هالک بانک، اتهاماتی متوجه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بوزداغ، وزیر دادگستری و برات آلبایراک، وزیر دارایی و داماد اردوغان شده است. هم‌چنین مهمت شمشک، معاون سابق نخست وزیر ترکیه و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از دیگر کسانی هستند که نامشان در این پرونده دیده می شود.

پیش‌تر هالک بانک با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که به دلیل قرار نداشتن شعبات این بانک در خاک آمریکا، دادستانی نیویورک صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

رون وایدن، سناتور دموکرات و عضو کمیته مالی مجلس سنا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده بود که برای جلب رضایت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با مداخله در پرونده قضایی هالک بانک در روند رسیدگی به اتهامات این بانک ترک اخلال ایجاد کرده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر