|
کدخبر: 91327

گرانی مسکن در اسفندماه واقعی بود؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک در حالی که معتقد است سیاسی بودن اقتصاددانان یک معضلی برای کشور شده می‌گوید: کف بازار مسکن نشان می دهد که مسکن در اسفند ماه پارسال آن طور که وزارت راه و شهرسازی می گوید، گران نشده است.

گسترش نیوز - مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این سوال که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اوایل فروردین ماه جاری گزارشی از رشد ۸ درصدی قیمت مسکن در اسفند ماه پارسال منتشر کرد، آیا این رشد قیمت در شرایطی که میزان معاملات کاهشی است را می‌توان پذیرفت؟ گفت: یک معضلی که متاسفانه سالهاست در کشور با آن مواجه هستیم، این است که اقتصاددانان ما سیاسی هستند و این بدترین بیماری برای اقتصاد کشور است.

maskan-1.jpg

وی با بیان اینکه نمی دانیم چه کسانی و چه گروهی علاقه مند به بالا رفتن قیمت مسکن هستند، افزود: همواره قبل از عید و آغاز سال جدید برخی گمانه زنی‌هایی در مورد رشد قیمت مسکن در سال بعد مطرح می‌شود، به همین دلیل یک رشد معاملات در اسفند ماه رخ می‌دهد، اما همه به خوبی می‌دانند و مشهود بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان معاملات و مراجعات به مشاوران املاک کاهش یافته بود.پس وقتی معاملات کاهش دارد، رشد قیمت مسکن بی معنی است.

خسروی ادامه داد: ما خودمان در کف بازار هستیم و از گزارشات اعضای اتحادیه املاک و دفاتر مشاور املاک این طور برمی آمد که رشد قیمت مسکن در اسفند ماه آن هم طی شرط و شروطی در حد دو یا سه درصد بود. حال این رشد ۸ درصدی قیمت مسکن را باید پرسید که از کجا و بر اساس چه معیاری منتشر شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه این روزها ویروس کرونا بر بازار مسکن سایه افکنده و باعث شده تا فروشنده‌های مسکن از ترس آینده نامشخص بازار با تردید تصمیم به فروش مسکن بگیرند، اظهار داشت: بسیاری از فروشنده ها از فروش مسکن منصرف شده و این اقدام را به روزهای پایانی فروردین و ماه اردیبهشت موکول کرده‌اند.

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از هم اکنون تحلیلی بر بازار مسکن و قیمت مسکن در ماههای آتی ارائه کرد، گفت: رشد قیمت مسکن در ماههای آتی زیر نرخ تورم خواهد بود، اما به هر حال باید منتطر ماند و دید در روزهای آتی چه اتفاقی در اقتصاد کلان رخ خواهد داد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که نرخ اجاره بها در سال جاری با وجود اینکه فایل اجاره کم است، چگونه خواهد بود، گفت:رشد نرخ اجاره بها امسال زیاد نخواهد بود، اما آنچه که باید به آن تاکید کرد این است که مالکانی هستند که نرخ اجاره بهای خود را چندان افزایش نداده‌اند و باید گفت، هنوز هستند افرادی که به همنوع خود رحم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس چند روز پیش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش داد که قیمت مسکن در تهران در اسفند ماه با ۸ درصد رشد نسبت به بهمن ماه به طور متوسط به متری ۱۵ میلیون تومان و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

منبع: فارس

ارسال نظر