|
کدخبر: 90774

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با کارشناسان مطرح شد:

بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۹

به اعتقاد یکی از کارشناسان، سرمایه‌گذاری در بورس یکی از بهترین گزینه‌هاست هرچند که با خرید خودرو نیز ضرر نخواهید کرد.

گسترش‌نیوز: این روزها شرایط به گونه‌ای است که عموم مردم در فکر یافتن محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند اما همچنان تردیدهای مختلفی وجود دارد. در این میان گزینه‌های مختلفی نظیر ارز، مسکن، بورس یا خودرو وجود دارد. با توجه به این که نوسانات بازار ارز تا حدودی زیاد است بسیاری از افراد آن را پیشنهاد نمی‌دهند. برای بررسی بیشتر گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ گفت‌و‌گوی با دو امیرحسن کاکایی و فربد زاوه کارشناسان این حوزه ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

کاکایی اظهار کرد: مفیدترین سرمایه گذاری در کشور در حال حاضر بورس است. خوبی بورس این است ضمن این که سود می‌کنید سرمایه شما نیز در مسیر تولید و اقتصاد شفاف می‌رود. به طور کلی می‌توان گفت بورس یکی از بهترین مسیرهاست. تحریم‌ها باعث شد تولید در کشور به شدت تکان بخورد و اتفاقات خوبی افتاده است.

kakayi.jpg

وی در مورد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نیز اظهار کرد: در زمینه خودرو شرایط به طور کلی برای سرمایه‌گذاری مناسب است. زیرا در بهترین حالت قیمت‌ها با سال ۹۸ یکسان خواهد بود و بالا نخواهد رفت. از خرداد ماه نیز قرار است پراید و ۴۰۵ تولید نشد. این در حالی است که جایگزین پراید خودروی تیباست که ۱۰ میلیون تومان نیز گران‌تر است. اگر بخواهید خودروی مشابه بخرید حداقل باید ۱۰ میلیون تومان بیشتر هزینه کنید. از طرف دیگر بحث استاندارد یورو ۵ نیز مطرح است که اگر این کار عملی شود حداقل ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دیگر روی قیمت‌ها اضافه خواهد کرد. یکی از علت‌هایی که قیمت این خودروها نیز بالا رفت همین بحث یورو ۵ و حذف از خط تولید بود.

زاوه در مورد قیمت خودرو و شرایط آن گفت: یکی از کمترین میزان‌های تورم را در بازار، خودرو داشته است. پراید سال ۹۷ حدود ۲۲ میلیون تومان بود و در حال حاضر تقریبا ۶۰ میلیون تومان شده است. در صورتی که این وضعیت را با شرایط موجود در بازار مسکن و ارز مقایسه کنیم می‌توان به این نتیجه رسید که پراید حتی ۲۲ میلیون تومان دیگر برای افزایش قیمت جا دارد! راه مقابله با این قضیه نیز این نیست که چندین نفر دلال را دستگیر کنیم. راه حل این مشکل این است که سیاست‌های مرتبط با نقدینگی کشور تغییر کند. به دلیل این که سیاست‌ها تغییر نمی‌کند در نتیجه با چنین وضعیتی در بازار خودرو مواجه شده‌ایم.

zave.jpg

وی ادامه داد: اقتصاد ایران به صورت کلی متورم است و در سال ۹۹ تورم نیز بیش از این خواهد بود چرا که کسری بودجه نیز بسیار بالاست. زمانی که کسری بودجه داریم طبعتا وضعیت تورم همچنان بحرانی است و در این شرایط می‌توان گفت قیمت خودرو برای سال ۹۹ نیز افزایشی خواهد بود. حتی این احتمال وجود دارد که قیمت خودرو برای سال ۹۹ دو برابر نیز بشود.

وی در رابطه با بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: اگر بخواهیم نوسان‌گیری داشته باشیم در زمینه خودرو تورم بخشی کمتری داریم. در زمینه بورس نیز با چنین شرایطی مواجه هستیم و افزایش شاخص بورس در واقع ورود تورم است. در بازارها افراد باهوش وارد حوزه‌هایی می‌شوند که در حال رشد است و در سه چهارم آخر رشد از آن خارج می‌شوند و به بازار دیگری با تورم بخشی کمتر ورود می‌کنند. در بازارهای موجود شامل مسکن، بورس، خودرو و ارز حوزه خودرو کمترین تورم بخشی را دارد. بعد از این حوزه بورس و سپس ارز و مسکن از لحاظ میزان تورم بخشی قرار دارند. اما از طرفی دیگر از لحاظ نقدپذیری ارز بهترین حالت قرار دارد و بعد از آن بورس و سپس خودرو و مسکن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما به طور کلی از لحاظ سرمایه‌گذاری بازار خودرو کمترین ریسک را از لحاظ سرمایه‌گذاری دارد.

  • T ارسالی در

    جواب بدید خیلی ضروریه ماشین بخیریم یا نه توی این وضع ک پرشیا صفر شده ۱۷۰ میلیون ...قیمت پابین نمیاد؟ و اینکه ایا با تزریق خودرو خودروساز ها ب بازار قیمت کاهش پیدامیکنه ؟

ارسال نظر