|
کدخبر: 88909

کرونا با قیمت دلار چه می‌کند؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به روند کاهشی که نرخ دلار آغاز کرده و احتمالا هم ادامه‌دار خواهد بود، گفت: شیوع بیماری کرونا به کاهش نرخ دلار کمک کرد.

گسترش‌نیوز: علی حیات‌نیا با بیان اینکه روند کاهشی نرخ دلار از چندی قبل آغاز شده، اظهار کرد: به توجه به شرایط بازار و وضعیت تقاضایی که برای دلار وجود دارد، به نظر می‌رسد این روند کاهشی ادامه داشته باشد و قیمت دلار حتی به ۱۴ هزار و ۲۰۰ و یا ۱۴ هزار ۳۰۰ تومان برسد.

وی درباره دلایل این روند کاهشی نیز افزود: یک دلیل کاهش هیجانات بازار پایان سال به دلیل شیوع بیماری کرونا است که باعث می‌شود درخواست ارز برای واردات برخی از کالاها بسیار کاهش یابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی از تاثیر کاهش سفرهای خارجی بر وضعیت نرخ ارز نیز یاد کرد و ادامه داد: کرونا درخواست سفرهای خارجی برای ایام نوروز را کاهش داده و برای برخی کشورها به صفر رسانده که نتیجه آن کم شدن درخواست ارز مسافرتی بوده است.

حیات‌نیا اثر جو روانی بر کاهش قیمت ارز را نیز قابل توجه دانست و تاکید کرد: رسانه‌ها و فضای مجازی تاثیر زیادی در جهت دهی متقاضیان بازارهای مالی خصوصا ارز دارند و چون طی چند وقت اخیر رسانه‌ها بیشتر درگیر کرونا بودند، کمتر به موضوع افزایش قیمت دلار پرداختند و این موضوع از التهابات روانی موجود در بازار کاست.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر فعالیت بازار بورس نیز اکنون به جذب نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان موجود در کشور بسیار کمک کرده و آنها را از بازار طلا و ارز بیرون کشیده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی، اظهار کرد: اگرچه ادامه کاهش قیمت ارز نیازمند سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی است، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی سیاست‌های تنظیمیِ خود بازار نقش بیشتری دارد و به ادامه روند کاهش قیمت دلار کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها