|
کدخبر: 87327

میزان پوشش دستمزد کارگران با سبد معیشت

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار گفت: سبد معیشت کارگران برای سال ۹۹ با ۳۱.۴ درصد افزایش به ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسید که این میزان مانند سنوات گذشته، مورد رضایت جامعه کارگری نیست.

گسترش نیوز- با توجه به کاهش قدرت خرید جامعه‌ی کارگری در چندسال گذشته، تعیین نرخ مناسب برای دستمزد کارگران و پوشش هزینه‌های روزمره این قشر، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت تبدیل شده است.

تعیین سبد معیشت کارگران و پس از آن تعیین حداقل دستمزد کارگران یکی از وظایف دولت است که هر سال در اواخر اسفند ماه صورت می‌گیرد و متاسفانه در چند سال گذشته که نوسان نرخ کالا‌های اساسی در کشور افزایش داشته، نرخ‌های اعلام شده نمی‌تواند کفاف هزینه‌های کارگران را بدهد.

نرخ دستمزد‌ها و سبد معیشت در جلسات شورای‌عالی کار تعیین می‌شوند و در این جلسات نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران حضور دارند که هر کدام نگرش‌های خاص خود را در این مهم دارند.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، حامی حقوق این قشر از جامعه هستند و تصمیمات نهایی که در جلسات این شورا گرفته می‌شود هیچ گاه نتوانسته مورد رضایت نمایندگان و جامعه‌ی کارگری واقع شود.

حال که به اواخر سال نزدیک شدیم و دولت سبد معیشت سال ۹۹ را تعیین کرده و همانند سنوات گذشته نتواست جامعه‌ی کارگری را نسبت به نرخ‌های اعلام شده راضی کند، تنها امید کارگران به نرخ دستمزد سال ۹۹ است.

در همین راستا فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درخصوص جزییات سبد معیشت سال ۹۹ اظهار کرد: تصمیم گیری برای سبد معیشت کارگران توسط نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان و دولت صورت می‌گیرد که هرکدام از این بخش‌ها محاسبات و نظریه‌های منحصر به فرد خود را دارند و به نتیجه واحد رسیدن در این جلسات امر بسیار دشواری است.

وی افزود: نگرش‌هایی که در سالیان گذشته نیز در جلسات شورای‌عالی کار از سوی دولت و کارفرمایان مطرح می‌شد، هیچ وقت مورد تایید جامعه کارگران نبوده و اعدادی که از سوی دولت اعلام می‌شوند، حداقل معیشت و هزینه‌های جامعه‌ی کارگری است.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار با اشاره به تفاوت هزینه‌ها در نقاط مختلف کشور بیان کرد: سبد معیشتی که برای جامعه‌ی کارگری تعیین می‌شود، میانگین هزینه‌های کل کشور است یعنی در کلان شهر‌ها حداقل معیشت کارگران به مراتب بیشتر از اعداد و ارقام میانگین است.

توفیقی ادامه داد: هر ساله سبد معیشتی که گروه‌های مختلف در شورای‌عالی کار اعلام می‌کنند بسیار با یک دیگر متفاوت است و همین موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های کارگران با مبالغ دریافتی آنها فاصله زیادی داشته باشد.

وی درباره افزایش سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت سال ۹۹ تصریح کرد: سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۵ درصد افزایش یافت به طوری که در سبد معیشت سال ۹۸ سهم خوراکی‌ها ۲۶.۴۰ درصد بود و برای سال جدید ۳۱.۲۸ درصد اعلام شد.

به گفته‌ی توفیقی؛ سهم غیر خوراکی‌ها نیز برای سبد معیشت سال آینده ۶۸.۷۲ درصد محاسبه شد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار خاطر نشان کرد: پیشنهاد نمایندگان کارگری برای سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت با توجه به افزایش هزینه‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد بود، اما این اتفاق رخ نداد و این سهم در نهایت به ۳۱.۲۸ درصد افاقه کرد.

قدرت پوشش دستمزد‌ها بر سبد معیشت

وی افزود: در تعیین سبد معیشت کارگران برای سال ۹۹، از اطلاعات و داده‌های مرکز آمار استفاده شد و دولت از اطلاعات بانک مرکزی در این خصوص استفاده نکرد، همچنین داده‌های مرکز آمار در خصوص نوسان نرخ اقلام خوراکی متاسفانه دقیق نیست و به همین دلیل نرخ تعیین شده برای سبد معیشت نمی‌تواند تمام گروه‌های درگیر با این موضوع را راضی کند.

توفیقی حداقل دستمزد کارگران با مزایا در سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۳۴ هزار تومان است که این میزان قدرت پوشش حدود ۵۴ درصد از سبد معیشت سال ۹۸ را دارد.

وی درخصوص قدرت پوشش دستمزد‌ها بر سبد معیشت توضیح داد: سبد معیشت سال ۹۹ نسبت به سال گذشته ۳۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسید و برای حفظ این سبد در سال آینده، دستمزد کارگران باید ۵۸.۰۴ درصد افزایش پیدا کند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی کار اظهار کرد: در صورتی که دستمزد کارگران برای سال آینده ۵۸.۰۴ درصد افزایش پیدا کند، قدرت خرید جامعه‌ی کارگری با هزینه‌ها و سبد معیشت سال ۹۸ برابری خواهد کرد به عبارت دیگر این افزایش دستمزد باید برای سال ۹۸ اتفاق می‌افتاد تا کارگران در امسال با مشکل معیشت و افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم نکنند.

با وجود این که نرخ‌های تعیین شده مورد قبول جامعه کارگری نیست، اما به هر حال این تصمیم نهایی است و نمایندگان کارگری در شورا‌ها و کمیته‌های مختلف باید در تلاش باشیم تا قدرت خرید کارگران را برای سال ۹۹ افزایش دهیم.

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها