|
کدخبر: 87281

پیش‌بینی اقتصاد کشور در سال ۹۹

یک اقتصاددان معتقد است: رشد نقدینگی به طور متوسط ۹ ماه بعد تاثیر تورمی خود را می‌گذارد. چون اخیرا این رشد نقدینگی شروع شده پیش‌بینی این است که در نیمه دوم سال آینده نرخ تورم دوباره صعودی خواهد شد.

گسترش‌نیوز: مرکز آمار ایران گزارش داده است که نرخ رشد اقتصادی در سه فصل ابتدایی امسال معادل منفی ۷٫۶ درصد بوده که بررسی نرخ رشد طی ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۸ به سال ۹۲ برگشته است.

بانک مرکزی نیز در آذر ماه امسال، حجم نقدینگی را ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل (آذر ۹۸ نسبت به آذر ۹۷)، ۲۸٫۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

علی سعدوندی، اقتصاددان وضعیت کلی اقتصاد کشور در سال آینده را اینگونه تشریح کرد: تحریم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تا حدی اثر منفی خود را گذاشته است، بنابراین اثر تحریمی به سکون خواهد رسید. برآوردهای ما روی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد در شش ماهه اول بعد از تحریم رشد اقتصادی بخش صنعت به شدت نزولی و منفی بوده است به طوری که حتی تا ۲۵ درصد تولید صنعتی کاهش یافته است ولی پس از آن تا به امروز به سطح تولید صنعتی قبل از تحریم رسیده‌ایم. بنابراین وضعیت تولید خیلی نامناسب نیست.

پیش‌بینی وی از وضعیت نرخ رشد اقتصادی در سال آینده رشد مثبت یک تا دو درصد است. به زعم او، اگر سیاست‌های اصلاح اقتصادی صورت بگیرد به راحتی رشد اقتصادی خیلی بالایی اتفاق خواهد افتاد، اما به نظر نمی‌رسد دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی در جهت ایجاد رونق در اقتصاد حرکت کنند.

این اقتصاددان معتقد است: متاسفانه بودجه دولت یک بودجه تورمی است و به صورت تلویحی در جهت پولی‌سازی کسری بودجه حرکت می‌کند. نرخ رشد نقدینگی از متوسط رشد ۲۵ درصد فراتر رفته و رشد ۲۷ درصدی دارد که عواقب تورمی دارد.

وی با اشاره به نزولی بودن نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در نیمه دوم امسال گفت: رشد نقدینگی به طور متوسط ۹ ماه بعد تاثیر تورمی خود را می‌گذارد. چون اخیرا این رشد نقدینگی شروع شده پیش‌بینی من این است که در نیمه دوم سال آینده نرخ تورم دوباره صعودی خواهد شد و در شرایط تورمی قرار خواهیم گرفت.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر