|
کدخبر: 87188

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با اقتصاددان مطرح شد؛

سال ۹۹ کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

یک اقتصاد دان معتقد است: شواهد و قراین نشان‌دهنده این است که بورس می‌تواند تحت فشار قرار بگیرد تا مردم بتوانند مازاد نقدینگی خود را به سمت فعالیت‌های مولد، اشتغالزا و در عین حال فعالیت‌های سودآور سوق دهند.

گسترش نیوز : با نزدیکی به روزهای پایانی سال گمانه زنی‌هایی در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های سال پیش رو به گوش می‌رسد یکی از بالا رفتن قیمت ملک و اجاره‌بها می‌گوید و دیگری پولش را در بازار خودرو سرمایه‌گذاری می‌کند تا از رزش آن کاشته نشود. البته چند سالی است که پای بورس هم به میان آمده و در رقابت با سکه، طلا، مسکن و خودرو قرار دارد. این‌طور که به نظر می‌رسد طلا و سکه در چند سال اخیر پیشتازی خود را حفظ کرده‌اند. بهمن آرمان به عنوان اقتصاددان در این زمینه به گسترش نیوز می‌گوید: صحبت در مورد سرمایه‌گذاری سال آینده مسئله‌ای دشوار است. زیرا مشخص نیست کدام‌یک توفیق بیشتری در سال آینده داشته باشند.

arman.jpg

او با اشاره به اینکه چنین توصیه‌هایی مسئولیت‌آور است و نمی‌توان در رابطه با آن اظهارنظر کرد توضیح داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به نظر می‌رسد، استقبال مردم از عرضه اولیه سهام یک شرکت که به رقم بی‌سابقه یک‌میلیون ۹۶۰هزار رسید، نشانه مشخصی است برای دست اندرکاران سیاست گذارن اقتصادی کشور و به‌ویژه مسئولان بورس که متأسفانه مسئولان درک کافی از این مسئله ندارند که مصوبه دیروز مجلس در رابطه با نپذیرفتن بودجه سال آینده نشان‌دهنده عدم درک است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه عموم مردم باید امکان استفاده از فرصت سرمایه گذاری در بورس را داشته باشند، در این زمینه توضیح می‌دهد: شواهد و قراین نشان‌دهنده این است که بورس می‌تواند تحت فشار قرار بگیرد تا مردم بتوانند مازاد نقدینگی خود را به سمت فعالیت‌های مولد، اشتغالزا و در عین حال فعالیت‌های سودآور سوق دهند. این ابزار در اختیار دولت وجود دارد. اما متأسفانه با این ترکیب و طرز تفکری در مدیریت مسائل اقتصادی کشور وجود دارد، امکان استفاده از این فرصت برای عموم مردم فراهم نیست. همانطور که مشاهده می‌کنید، بورس کالا هم متأثر از چنین مسئله‌ای شده و مردم و دارندگان منابع مالی به آن روی آوردند و به خرید فولاد و انبار کردن آن‌ مشغولند که آن را به طور نقد داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها