|
کدخبر: 84361

اختصاصی گسترش‌نیوز:

برای تاسیس صرافی چند میلیارد سرمایه نیاز است؟

بخش زیادی از قوانین و مقررات مربوط به صدور مجوز فعالیت صرافی‌ها به سرمایه موردنیاز مربوط می‌شود.

گسترش‌نیوز: درحال‌حاضر تاسیس صرافی، شرایط و نحوه فعالیت آن، تابع «دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» است. چه کسانی و با داشتن چه مقدار سرمایه می‌توانند صرافی تاسیس کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، ۴۸ مورد بیان شده در این دستورالعمل را بررسی کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

sarafi88.jpg

بخش زیادی از قوانین و مقررات صدور مجوز فعالیت صرافی‌ها به سرمایه موردنیاز، ابعاد، جزییات و پیش‌بینی‌ها و دوراندیشی‌هایی که قانون برای موقعیت‌های مختلف به عمل آورده است مربوط می‌شود. بدیهی است که مهم‌ترین شرط تاسیس و فعالیت یک صرافی داشتن سرمایه لازم است و بحث درباره تاسیس صرافی را دقیقاً باید از همین بعد حیاتی شروع کرد. طبق قانون برای تاسیس صرافی در شهرهای بزرگ ( تهران، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج و مشهد) به داشتن ۱۲ میلیارد تومان و در شهرهای دیگر به داشتن ۶ میلیارد تومان نیاز است. از طرف دیگر شرط موفقیت صرافی توان بقا و ماندگاری در تلاطمات و نوسانات ارزی است و فراموش نکنیم که در کشور ما نرخ ارزی مثل دلار ممکن است در عرض چند ماه از ۴ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان برسد.

اهمیت عامل سرمایه زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم بانک مرکزی بسته به شرایط می‌تواند نسبت به افزایش سرمایه اقدام کند و صراف باید بتواند سرمایه را به حدنصاب کافی برساند. اگر سرمایه صرافی به واسطه ضرر و زیان، از حد مشخص شده کمتر شود حداکثر سه ماه وقت دارید که نسبت به تکمیل سرمایه خود اقدام کنید. هیچ صرافی نمی‌تواند بیشتر از دو برابر سرمایه خود، تعهد مالی بدهد. نظارت بر ثبات و سلامت مالی صرافی‌ها یک فرآیند مستمر است یعنی صرافی موظف است کلیه رویدادهای مالی خود را به صورت روزانه، ثبت کند و هرسال یک‌بار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده خود را با بانک مرکزی ارائه کند. صرافی‌ها نمی‌توانند بیش از ۱۰ روز متوالی، فعالیت خود را تعطیل کنند.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که مرجع صدور مجوز فعالیت صرافی کدام سازمان یا نهاد است؟ صرافی یک نهاد مالی است بنابراین ثبت و صدور اجازه تاسیس آن توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. البته در بعضی مناطق و حوزه‌ها باید موافقت مراجع ذی‌صلاحی مثل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی را هم اخذ کرد. برای آغاز به کار یک صرافی باید دو تایید بانک مرکزی را کسب کرد. بانک مرکزی در صورت واجد شرایط بودن متقاضی یا متقاضیان ابتدا اجازه‌نامه تاسیس صادر می‌کند اما برای آغاز به کار رسمی باید اجازه‌نامه فعالیت را هم از بانک مرکزی دریافت کرد. بین زمان اخذ این دو اجازه‌نامه نباید بیشتر از ۶ ماه وقفه بیفتد، در غیر این صورت اجازه‌نامه تاسیس باطل می‌شود و صرافی موظف به انحلال شرکت است. مورد مهم دیگر آن است که مجوز فعالیت صرافی دائمی نیست و باید تمدید شود. اجازه‌‌نامه فعالیت صرافی برای بار اول به مدت دو سال صادر می‌شود اما برای دفعات بعد ۵ ساله می‌شود ( در صورت رضایت بانک مرکزی از عملکرد).

نکته مهم دیگر آن است که مجوز تاسیس صرافی صرفاً در قالب شرکت سهامی خاص ممکن است. البته افراد حقیقی در قالب شرکت‌ تضامنی چنین امکانی را دارند اما محدودیت‌هایی خواهند داشت؛ به‌عنوان‌مثال نمی‌توانند شعبه دیگری تاسیس کنند. مکان فعالیت صرافی هم اهمیت بسیاری دارد چون بانک مرکزی باید امن بودن مکان فعالیت (از لحاظ ملاحظات حفاظتی و امنیتی) را تایید کند. موسسین صرافی در کنار شرایط عمومی که معمولاً برای دریافت هر مجوز تجاری نیاز است باید دو شرط مالی هم داشته باشند: سابقه چک برگشتی رفع‌اثر نشده نداشته باشند و به موسسه، بدهکار نباشند. ممکن است برای شما سوال باشد که چرا به‌جای موسسات اعتباری از موسسه اعتباری سخن به میان آمده است. باید توجه داشت که در اینجا منظور آن است که موسس صرافی نباید به موسسه اعتباری که از طریق آن اقدام به ثبت و اخذ صدور مجوز فعالیت گرفته است بدهکار باشد. در واقع منظور از شرکت‌های سهامی، موسسات اعتباری است و بانک مرکزی در صورت بروز مشکلات مختلف (مواردی مثل کاهش سرمایه حداقلی) موسسه اعتباری را مسئول می‌داند. سپردن بخش عمده مسئولیت به موسسات اعتباری باعث می‌شود که ضرر و زیان احتمالی، موجب ورشکستگی زودهنگام فعالان این حوزه نشود. ۷۰ درصد سرمایه صرافی باید همیشه به موسسه اعتباری مادر تعلق داشته باشد. نگفته پیداست که این همه سخت‌گیری به آن معناست که امکان واگذاری صرافی به غیر وجود ندارد.

موسس یک صرافی نمی‌تواند همزمان مدیرعامل آن هم باشد، در صرافی‌های دیگر سهم نداشته باشد و اساساً هیچ‌کس نمی‌تواند موسس دو صرافی باشد. قانونی مدرک تحصیلی خاصی را برای تاسیس صرافی لازم برنشمرده است پس‌ازاین نظر محدودیت خاصی وجود ندارد.

ارسال نظر