|
کدخبر: 82204

گسترش‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار سودآور ۲ نوع کتاب در ایران

اگر کتاب‌های کمک‌آموزشی را نادیده بگیریم ترجمه‌های عاشقانه درجه‌ دو و سه و کتاب‌های خودیاری موفق‌ترین کتاب‌های بازار نشر ایران هستند.

گسترش‌نیوز: در بازار کتاب پول نیست! بعید است این جمله کلیشه‌ای را نشنیده باشید. اگر این‌گونه است پس چرا تعداد ناشران روزبه‌روز بیشتر می‌شود؟ آیا آنها دنبال سود و توجیه اقتصادی نیستند؟ آیا آنها صرفاً به تسهیلات و حمایت‌هایی که کم‌وبیش از ناشران به عمل می‌آید دل بسته‌اند یا آنکه روش درآمدزایی در جامعه‌ای که انگار میانه خوبی با کتاب و کتابخوانی ندارد را بلد هستند؟ بازار کتاب ایران به کدام کتاب‌ها روی خوش نشان می‌دهد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با گسترش نیوز همراه باشید.

ketab56.jpg

در صحبتی که با مدیر یکی از انتشاراتی‌ها کشور داشتم از استقبال شدید بازار از رمان جز از کل و فروش نجومی آن برایم گفت. وی در ادامه گفت: «حق الترجمه مترجم کتاب بیشعوری که حدود پنج سال مجوز انتشار آن صادر نمی‌شد به بیشتر از پانصد میلیون رسیده است. بسیاری می‌گویند که در ایران کسی کتاب نمی‌خواند و نشر آینده‌ای ندارد اما موفق بودن یا نبودن ناشر به این بستگی دارد که چه نوع کتاب‌هایی را روانه بازار کند. ناشرانی که سلیقه مخاطب را می‌شناسند بسیار موفق هستند».

یکی از خواسته‌های همیشگی کتابخوانان آن است که ناشران و به‌خصوص کتاب‌فروشی‌های آنلاین مقدار دقیق فروش هر کتاب را مشخص کنند تا بتوانند بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند اما این درخواست هیچ‌وقت شنیده نشده است.

در بسیاری از کشورهای دیگر آمار دقیق فروش هر کتاب مشخص است و خود ناشران جزییات فروش خود را اعلام می‌کنند اما در کشور ما مقدار فروش احتمالاً بزرگ‌ترین راز هر ناشر به شمار می‌آید. اهالی نشر می‌دانند که کدام کتاب‌ها به‌قول‌معروف گل کرده و خوب فروخته‌اند اما اینکه چند نسخه فروش رفته و سود تقریبی چقدر بوده است هرگز بیان نمی‌شود. در این شرایط نمی‌توان گفت که کتاب‌های پرفروش دقیقاً چه مقدار فروخته‌اند اما می‌توان به این سوال پاسخ داد که شانس کدام نوع کتاب‌ها در بازار نشر ایران زیاد است؟: عاشقانه + انگیزشی و خودیاری

اگر کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی یا به‌اصطلاح کنکور را نادیده بگیریم کتابخوان غیرحرفه‌ای و میانه‌حال ایرانی, ژانر ادبیات را به گونه‌های دیگر ترجیح می‌دهد اما نه هر نوع ادبیاتی. عاشقانه‌های متوسط خارجی، با اختلاف، رتبه اول پرفروش‌های بازار نشر ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال کتاب ملت عشق الیاف شافاک تاکنون بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده و بیش از چهارصد هزار نسخه از آن به فروش رفته است.

ترجمه رمان‌های عاشقانه درجه‌ دو و سه شانس زیادی برای قرار گرفتن در لیست پرفروش‌های بازار کتاب ایران دارند. زدن برچسب عامه‌پسند نویس به نویسنده انگلیسی جوجومویز منصفانه به نظر نمی‌رسد چون او کلیشه‌ای نمی‌نویسد، تبحر بسیاری در ترکیب عشق با رنج, امید، دوستی و مضامین ارزشمند دارد و تجارب و عواطف انسانی به خوبی منتقل می‌کند بااین‌حال محافل ادبی معتبر او را نویسنده‌ای طراز اول و به‌قول‌معروف جدی نمی‌دانند اما چند مورد از آثار او به‌سرعت رکورد فروش کتاب در بازار کتاب ایران را جابجا کرده است. من پیش از تو، پس از تو و دختری که رهایش کردی سود سرشاری را نصیب نشر اموت کردند. وقتی فروش بالای این کتاب‌ها لو رفت ناشران بسیاری درصدد برآمدند که از بازار شیرین کتاب‌های این نویسنده بی‌نصیب نمانند. تاکنون بیش از ۱۲ ناشر اقدام به نشر اثار مویز کرده‌اند و علاوه بر ان بازار نسخه غیرقانونی آثار این نویسنده و فروش خیابانی ان به شدت داغ است.

گونه دیگر کتاب‌های روانشناختی یا به عبارت دقیق‌تر کتاب‌های انگیزشی و خودیاری هستند. طبقه‌بندی این‌گونه کار ساده‌ای نیست چون تنوع بسیار زیادی دارد. کتاب انگیزشی و خودیاری به کتاب‌هایی گفته می‌شود که قبل از هر چیز می‌خواهند مخاطب خود را به نگرش یا مهارت خاصی مجهز کنند. کتاب‌هایی که در این ژانر نوشته می‌شوند معمولاً می‌خواهند راز و رمز موفقیت در کسب‌وکار، خواندن ذهن دیگران یا هنر ارتباط موفق را به مخاطب آموزش دهند یا انحا را از شر نگرش‌ها و تصوراتی که جلوی رشد و موفقیت آنها در زندگی را گرفته است نجات دهند. چه کسی پنیر مرا برداشت و قدرت عادت نماد بارز این نوع آثار هستند. موضوع شمار زیادی از کتاب‌های این‌چنینی پولدار شدن است. به‌عبارت‌دیگر آنها می‌خواهند نحوه ثروتمند شدن را آموزش دهند. البته نویسندگان این نوع آثار که معمولاً کمتر از دویست صفحه هستند به‌ندرت جز تجار یا کارآفرینان موفق هستند و نوشته‌های آنها بر نظریات شخصی آنها مبتنی است نه تجارب واقعی و اثبات شده. بخش عمده این نوع آثارعدم پیشرفت مالی را به نگرش‌های افراد ربط می‌دهند و از آنها می‌خواهند که نگرش‌های منفی را کنار بگذارند و باورهای مدنظر نویسنده را در وجود خود نهادینه کنند. در دنیای واقعی روحیه و شخصیت, توانایی, مهارت, شرایط, سطح تلاش و پیشتکار و موقعیت مالی انسان‌ها متفاوت است اما آنها برای همه یک نوع نسخه تجویز می‌کنند. به‌این‌ترتیب است که کتابی مثل «اثر مرکب، چند برابر کردن موفقیت شما» هفته‌ها در صدر پرفروش‌ها قرار می‌گیرد.

«چگونه با هرکسی ارتباط برقرار کنیم؟/ نو و دو شیوه برای شروع ارتباط با غریبه‌ها» بعد از گذشت یک سال همچنان جز پرفروش‌های فروشگاه‌های کتاب است یا بازار تاب ایران به‌شدت از کتاب روش برخورد با افراد دشوار استقبال کرده است.

در صحبتی که مسئول نشر یکی از کتابفروشی های مشهور و معتبر کتاب داشتم از میزان فروش کتاب تختت را مرتب کن متعجب بود. این کتاب که نوشته یکی از تفنگداران سابق نیروی دریایی آمریکاست تاثیر انضباط در پیشرفت فردی را آموزش می‌دهد. نوع دیگری ازاین‌گونه به کتاب‌هایی مربوط می‌شود که شناخت زن و مرد از یکدیگر را افزایش می‌دهند. فرض اساسی این نوع آثار این است که زنان و مردان دنیای کاملاً متفاوتی دارند و بی‌اطلاعی از دنیای همسر و شریک زندگی فاجعه می‌آفریند.همین‌الان که این مطلب را می‌خوانید کتابی با عنوان چرا زنان مردان را از دست می‌دهند جز پرفروش‌های بازار نشر ماست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها