|
کدخبر: 81896

کاهش نوسان در بازار ارز و سکه / قیمت‌ها در آینده چه می‌شود؟

در نخستین روز بهمن ماه، دلار و سکه نوسان خاصی را تجربه نکردند و هر دو میل به کاهش بیشتر قیمت را از خود نشان دادند.

گسترش‌نیوز: روز یکشنبه، شاخص ارزی بار دیگر توان عبور از سطح مقاومتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نداد و با ۴۰ تومان افت به بهای ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. این یازدهمین روز متوالی بود که دلار در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان می‌کرد و برای چهارمین روز متوالی از شکست سطح ۱۳هزار و ۵۰۰ تومانی عاجز ماند.

dollarr.jpg

۱۱روز زندان در کانال ۱۳

در روزی که در بازار ارز نوسانات قیمتی کم بود، در معاملات سکه نیز شاهد تغییرات قیمتی چندانی نبودیم. دیروز سکه امامی در تمام طول روز در کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی و در دامنه محدود ۴ میلیون و ۸۵۰ تا ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان نوسان کرد و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان ایستاد. این قیمت ۲۰ هزار تومان کمتر از روز ابتدایی هفته بود و موجب شد که فلز گرانبهای داخلی برای چهارمین روز متوالی در کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نوسان کند.

آینده‌نگری متفاوت در بازار ارز

دلایل متفاوتی برای کاهش نوسان بازار ارز و سکه مطرح شده است. مهم‌ترین دلیلی که این روزها به گوش می‌رسد، بازگشت بازارها به شرایط عادی پس از چندین روز تب و تاب منطقه‌ای و داخلی بود. به گفته برخی فعالان، در مقطعی تحت‌تاثیر نگرانی‌های سیاسی یا جوسازی نوسان‌گیران پیرامون اخبار، قیمت‌ها صعودی شدند و رکوردهای جدیدی دربازار به ثبت رسید. با این حال، پس از اینکه فضای بازارها آرام‌تر شد، از یکسو تقاضای احتیاطی از بازار کنار رفت و از سوی دیگر برخی معامله‌گران شروع به سودگیری کردند؛ یعنی ارز و سکه‌هایی را که در قیمت‌های پایین‌تر خریده بودند در قیمت‌های بالاتر به فروش رساندند تا هم سود مناسبی را کسب کنند و هم اینکه خود را برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر آماده کنند. با این حال، اگر تقاضای احتیاطی کنار نمی‌رفت، بعید بود که میزان فروش‌ها نیز در بازار به قصد سودگیری افزایش پیدا کند. در واقع بخشی از علت افزایش فروش ها، تضعیف انتظارات افزایشی در بازار بود.

در این میان، عده دیگری از فعالان باور دارند، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب خروج نسبی خریداران سفته‌باز از بازار شده است، انتظارات سنتی است که در مورد میزان تقاضا در دو ماه انتهایی سال وجود دارد. به گفته فعالان، به‌طور سنتی در ماه‌های انتهایی سال میزان تقاضا کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که بیشتر بازیگران تجاری، ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ نیز بیشتر از دلار به ریال نیاز دارند.

در واقع عامل دیگری که می‌تواند بازیگران افزایشی را عقب برده باشد، انتظاری است که در مورد افزایش عرضه در ماه‌های انتهایی سال وجود دارد.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، چنین تصوری در میان معامله‌گران وجود دارد که در ماه‌های انتهایی سال، شرکت‌های تجاری برای پرداخت تعهدات ریالی خود، اقدام به فروش بخشی از دارایی‌های ارزی خود می‌کنند و همین عامل موجب می‌شود که سمت عرضه تقویت شود.

در حالی که عده‌ای از معامله‌گران بر اساس چنین انتظاراتی باور دارند که قیمت دلار از این پس رشد خاصی را تجربه نخواهد کرد، دیدگاه مقابلی نیز در بازار وجود دارد که همچنان بر بالا رفتن قیمت‌ها تاکید دارد.

این دسته اعتقاد دارند، ریسک‌هایی پیش روی بازار قرار دارد که وقوع هر کدام از آنها می‌تواند استرس معاملات را بالا ببرد. یکی از ریسک‌های پیش رو احتمال رفتن ایران به لیست سیاه FATF است؛ در کنار این، از نظر این گروه حداقل درحال‌حاضر چشم‌اندازی برای بهبود روابط سیاسی و گذر از تحریم‌ها مشاهده نمی‌شود، و ممکن است تحت تاثیر کاهش درآمدهای نفتی سمت عرضه بازار ارز نیز تضعیف شود. گروهی نیز اعتقاد دارند ممکن است درآمدهایی که در بودجه پیش‌بینی شده است، محقق نشود واین موضوع در نهایت بازار ارز را نیز از خود متاثر کند.

می‌توان گفت کاهشی‌ها به عوامل سنتی کاهش تقاضا برای افت قیمت امیدوارند، حال آنکه افزایشی‌ها به ریسک‌های پیش روی بازار اشاره می‌کنند.

دلار را چند می‌خرند؟

دیروز در حالی‌که نرخ خرید و فروش دلار و ویورو در صرافی‌ها ثابت ماند، در بانک‌ها قیمت خرید افزایش یافته است. به گزارش روند کاهشی نرخ ارز که از روزهای گذشته آغاز شده بود، دیروز متوقف شد و در صرافی‌های مجاز ثابت ماند؛ اما در بانک‌ها نرخ خرید دلار و یورو افزایش یافت. بر این اساس بانک‌ها دیروز هر دلار امریکا را ۱۳ هزار تومان می‌خرند و نرخ خرید هر یورو هم ۱۴ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته افزایش قیمت دارد. در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز نرخ خرید هر اسکناس دلار ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان است که نسبت به روز گذشته تفاوتی نکرده است.

همچنین این صرافی‌ها هر اسکناس یورو را ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند که قیمت این ارز هم ثبات را تجربه می‌کند. ارز مسافرتی هم که تا سقف هزار یورو به مسافران کشورهای غیرهمسایه ارائه می‌شود، با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک‌ها حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر