|
کدخبر: 81872

صفر تا صد پرورش بوقلمون

افرادی که می‌خواهند از پرورش بوقلمون برای ایجاد کسب و کار و در آمد استفاده کنند باید نکات مهمی را در انتخاب بوقلمون‌ها و محل نگهداری آنها در نظر بگیرید.

گسترش نیوز: بسیاری از جوانان برای اشتغالزایی و کسب سرمایه به فکر انجام کسب و کارهای جدید مانند پرورش بوقلمون می‌افتند. اگر فضای کافی دارید و به پرورش بوقلمون علاقه مند هستید، باید در این زمینه تحقیق کنید و معلومات خود را افزایش دهید و سپس به انجام این کار بپردازید

اگر قصد پرورش بوقلمون دارید باید با انواع نژادهای بوقلمون و با بیماری‌های طیور آشنا باشید و برنامه واکسیناسیون بوقلمون را بدانید یا با دستگاه جوجه کشی کار کرده باشید. این بخش از نمناک شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید در پرورش بوقلمون موفق شوید.

انتخاب نژاد بوقلمون

نژاد‌های مختلفی از بوقلمون (بومی، بیوتی، نیکولاس، هیبرید و...) وجود دارد. برای کسانی که می‌خواهند تازه شروع به پرورش بوقلمون نمایند، انتخاب نژاد بوقلمون بومی اصلاح شده، بهترین گزینه و مقرون به صرفه است. این بوقلمون‌ها ۶ الی ۷ ماه رشد می‌کنند و در این زمان حدود ۳۵ کیلو دان می‌خورند و به وزنی حدود ٧ کیلو می‌رسند.

برای پرورش بوقلمون باید هدفتان را مشخص کنید یعنی بدانید که می‌خواهید فقط جوجه بوقلمون بخرید و تبدیل به بوقلمون گوشتی نمایید یا قرار است بوقلمون مولد جهت گرفتن تخم نطفه دار بوقلمون تولید کنید و یا قصد تولید جوجه یک روزه بوقلمون را دارید.

معایب و مزایای خرید بوقلمون‌های مولد:

بوقلمون‌های مولد نسبت به بوقلمون‌های گوشتی نرخ بالاتری دارند، اما بدون حضور بوقلمون‌های نر قابلیت جوجه کشی از تخم‌های آنها وجود نخواهد داشت. بنابراین باید به ازای هر ۳ الی ۴ عدد بوقلمون ماده یک بوقلمون نر سالم و سرحال نیز خریداری کنید.

خرید بوقلمون‌های مولد به این دلیل بهتر است که راندمان جوجه کشی به شدت بالا می‌رود و تخم‌های تولید شده بسیار با کیفیت تر و تازه تر از تخم‌های نطفه دار خریدار شده خواهد بود زیرا ما بر کیفیت زندگی و تغذیه بوقلمون‌ها دخالت مستقیم خواهیم داشت.

معایب و مزایای خرید تخم نطفه دار بوقلمون:

تخم‌ها نرخ پایین تری نسبت به بوقلمون‌ها دارند اما به این دلیل که از کیفیت نطفه درون تخم‌ها با خبر نیستید و از این رو راندمان جوجه کشی پایین خواهد آمد.

قبل از شروع کار پرورش بوقلمون بازار‌سازی کنید

قبل از اینکه بوقلمون پرورش دهید، باید تحقیق کنید که آیا برای فروش بوقلمون بازاری وجود دارد و یا باید بازار‌سازی کنید واگر می‌خواهید برای فروش محصولات بوقلمون مشکلی نداشته بشید، با یک مجموعه کمک رسان بازار مشورت کنید. برای فروش محصولات مشتریان را از طریق تولیدکننده‌ها یا فروشنده‌های قدیمی این محصول شناسایی کرده و اقدام کنید.

دستگاه جوجه کشی بوقلمون بخرید

برای داشتن واحد جوجه کشی بوقلمون به دستگاه جوجه کشی بوقلمون نیاز دارید. این دستگاه با دستگاه‌های جوجه کشی مرغ تفاوتی ندارد و فقط به شانه‌های پلاستیکی مخصوص تخم بوقلمون مجهز است.

طریقه گرفتن مجوز برای پرورش بوقلمون

برای دریافت مجوز کار مدارکی چون کارت ملی و سند مالکیت یا اجاره نامه مکان را همراه خود به جهادکشاورزی ببرید و نامه موافقت اصولی را بگیرید. مهم‌ترین قسمت برای پرورش بوقلمون نوشتن یک طرح توجیهی پرورش بوقلمون می‌باشد. برای تهیه این طرح از شرکت‌های مشاور مهندسی دام و طیور کمک بگیرید.

سازمان جهاد کشاورزی استان مرجع قانونی صدور موافقت اصولی، پروانه ی تاسیس و پروانه ی بهره‌برداری برای ایجاد یک واحد پرورش دام یا پرندگان اهلی است. متقاضی باید کار خود را با تنظیم و تحویل در خواست کتبی شروع کند.

در نخستین مرحله برگه‌ای تحت عنوان موافق اصولی صادر می‌شود که به معنی موافقت اولیه است اما این برگه قانوناً هیچگونه ارزشی برای شروع کار پرورش بوقلمون ندارد، بلکه به همراه موافقت اصولی، نامه هایی تحت عنوان استعلام، برای مراجع مختلف از جمله اداره کل دامپزشکی استان، اداره کل محیط‌زیست و … صادر می‌شود.

پس از دریافت پاسخ و موافقت این مراجع و تحویل طرح توجیهی پرورش بوقلمون و نقشه ی اجرایی، کمسیون صدور پروانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان، نسبت به « صدور پروانه ی تاسیس پرورش بوقلمون » اقدام می‌نماید.

برای گرفتن تسهیلات بانکی پرورش بوقلمون شما به «پروانه ی تاسیس» نیاز دارید. پس از پایان عملیات ساختمانی « پروانه ی بهره‌برداری» صادر می‌شود و شما می‌توانید آغاز به کار کنید.

دما مناسب برای پرورش بوقلمون

جوجه یک روزه بوقلمون در هفته‌های اول زندگی قادر به تطابق کامل بدن با شرایط حرارتی محیط اطراف نیست و به سیستم‌های حرارتی سالن وابسته است تا حرارت بدن را حفظ کنند پس باید فضا را به سیستم گرمایش و سرمایش مجهز کنید.

اگر از هیتر استفاده می‌کنید باید تمامی سالن حرارت یکنواخت و مناسب داشته باشد و اگر از دستگاه مادر مصنوعی استفاده می‌شود در روزهای اول جوجه‌ها نبایداز آن دور شوند چون ممکن است سرما بخورند پس دور دستگاه مادر حصاری بکشید تااز آن دور نشوند.

دما در هفته‌های مختلف بایدبه قرار زیر باشد:

در ابتدای پرورش بوقلمون دما باید در حدود ۳۴ الی ۳۶ درجه سانتی گراد باشد و رفته رفته دما را کاهش دهید یعنی دما در اواخر هفته اول باید ۳۲ درجه سانتیگراد در هفته دوم ۲۹، هفته سوم ۲۶، درهفته چهارم ۲۴ درجه سانتی گراد، هفته پنجم ۲۱ درجه سانتی گراد و ازهفته ششم تا پایان دوره دما نباید کمتر از ۱۸درجه سانتی گراد باشد.

فضایی که باید در اختیار جوجه بوقلمون باشد:

در هفته اول ۳۰جوجه درهر متر مربع، در هفته دوم تا چهارم تعداد ۲۰ جوجه، درهفته پنجم و ششم تعداد ۱۰ جوجه، درهفته هفتم و هشتم تعداد ۸ جوجه، در هفته نهم تا دوازدهم تعداد ۵ عدد ودر هفته سیزدهم تا بیستم تعداد ۲-۳ بوقلمون درهر متر مربع پرورش داده می‌شوند.

مقدار نور برای پرورش بوقلمون در فضای باز:

برای پرورش بوقلمون شدت نور و رنگ نور هر دو تاثیر دارد. نورقرمز و سبز هردو اثر خوبی ازنظر رشد نسبت نور سفید دربوقلمون‌ها دارند. استفاده ازنور آبی، به مدت ۲۴ ساعت اثر بدی بر بوقلمون دارد.

طرز استفاده کردن از نور در پرورش بوقلمون در فضای باز به نژاد و طرز نگهداری و سن فرستادن آنهابه کشتارگاه بستگی دارد:

در ۴۸ ساعت اول در تمام مدت شبانه روز درسالن نگهداری جوجه بوقلمون‌ها باید از نور استفاده کرد.اما همانطور که در نمناک اشاره کرده‌ایم پس از عادت کردن جوجه بوقلمون هابه خوردن وآشامیدن به مرورنور را باید کم کرد و به ۱۴ الی ۱۸ ساعت رساند. شدت نور نیز اهمیت دارد و معمولاً در۴۸ ساعت اول باید ازنور شدید تر و سپس ازنور ضعیف تر استفاده نمود.

۶-۲۲ هفتگی باید ازنور با شدت کم و به مدت ۱۴ ساعت استفاده نمود. در ۲۲-۳۰ هفتگی مدت روشنایی روز باید ۱۰-۱۲ ساعت باشد.

تهویه و رطوبت مورد نیاز برای پرورش بوقلمون:

جوجه بوقلمون برای رشد به هوای تازه و تمیز نیاز دارد بنابراین بهتر است با استفاده ازپنجره‌های تهویه‌ای و هواکش‌های برقی تهویه را کنترل کرد اما نباید تهویه سبب سرد شدن سالن شود. برای هر مترمربع آشیانه، حداقل یک دهم مترمربع پنجره در نظر گرفته شود.

وجود رطوبت درداخل سالن و هرگونه بوی نامناسب دلیل ازنشانه‌های نقص تهویه است. سالن نگهداری جوجه‌ها باید خشک باشد اما اگر خشکی هوا بیش ازحد باشد رشد پرها کم می‌شود. رطوبت سالن باید حدودا ۶۵ الی ۷۰ درصد باشد تا هوای سالن خشک و گرد و خاکی نشود.

بستر کف سالن پرورش بوقلمون:

برای پرورش بوقلمون باید به بستر کف سالن توجه کنید زیرا وزن زیاد این پرنده، مخصوصا در نژاد‌های بومی اصلاح شده، موجب فشار بسیار زیادی به پای پرنده می‌شود پس باید بستر برای پرورش بوقلمون نرم و مناسب باشد. بستر‌های متفاوتی در نقاط مختلف با توجه به شرایط اقلیمی منطقه مانند پوشال، کلش، خاک اره، رول‌های مقوایی، کاغذ (روزنامه)، ماسه و... پیشنهاد می‌شود.

پیشنهاد می‌شود برای بستر از پوشال نراد به ضخامت حداقل ۷ سانتیمتر استفاده کنید زیرا این بستر نرم و جاذب رطوبت است و به علت اندازه آن، بوقلمون نمی‌تواند آنرا بخورد.

اما بستر‌های دیگر مانند ماسه را نمی‌توان درست ضدعفونی کرد و این بستر رطوبت را بخوبی جذب نمی‌کند؛ خاک اره بدلیل کوچک بودن و مصرف توسط پرنده مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. کاغذ یا مقوا جاذب رطوبتی خوبی نیستند و بدلیل ضخامت کم همیشه سرد و سفت است.

غذای جوجه بوقلمون

جوجه بوقلمون نیز بسیار کم هوش و بی‌استعداد است به همین دلیل طرز خوردن غذا و آشامیدن به سختی فرا می‌گیرد و باید دقت و توجه و حوصله به خرج داد تا جوجه‌ها طرز خوردن و آشامیدن را فرا بگیرند.جوجه‌های بوقلمون دو مرتبه در روز غذا می‌خورند.

ظرف دانخوری را نباید به حدی پر کرد که دانه‌ها روی زمین بریزند و باید آن را طوری پر کنید که در مرتبه بعدی مقداری از دانه‌ها باقی مانده باشند. هفته‌ای یکبار ظرف غذاخوری پرنده را ضد عفونی کنید. اگر دانه‌ها با مدفوع آلوده شده‌اند آنها را دور بریزید.

برای تغذیه جوجه‌ها و ترغیب آنها به خوردن غذا می‌توان از باقیمانده میوه و سبزجات، مقداری جو خرد شده، مقداری شیر و تخم‌مرغ پخته و خرد شده و یا غذای سبز استفاده کرد.

اگر متقتضی قصد دارد نسبت به خرید زمین اقدام نماید، بهتر است قبل از این کار، با کارشناسان « اداره ی صدور پروانه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی» در مرکز استان مشورت نماید و کروکی و محل مورد نظر را به رویت و اصلاح آنها برساند. راهنمایی و مشورت لازم را از ایشان بگیرد.

نکات مهم برای موفقیت در پرورش بوقلمون

قبل از شروع پرورش بوقلمون برای آموزش در کلاس هایی که بسیج سازندگی شرکت کرده تا با فوت و فن کار آشنا شوید.

اگر می‌خواهید هزینه‌های شما کمتر شود بهتر است کار قطعه بندی و بسته‌بندی را نیز خودتان انجام دهید زیرا در این صورت واسطه‌ها حذف شده و مخارج شما کاهش پیدا می‌کند.

در شرایط رونق بازار می‌توانید بوقلمون‌ها را به کشورهای همسایه نیز صادر کنید.

برای جلوگیری و پیش گیری ازبیماری لمون رعایت اصول بهسازی و بهداشت الزامی است پس باید لانه و همچنین وسایل را به خوبی شست و ضد عفونی نمود.

منبع: نمناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها