|
کدخبر: 81755

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان برنج بررسی شد:

ارزان شدن برنج واقعیت دارد؟

قیمت جهانی برنج کاهش یافته است اما طبق تصمیم دولت، نرخنامه برنج تغییری نخواهد کرد.

گسترش‌نیوز: کاهش نرخ برنج در کشورهای دیگر چه تاثیری روی بازار داخلی به‌جا می‌گذارد؟ آیا کیفیت برنج وارداتی کمتر از برنج ایرانی است؟ آیا تراریخته‌ بودن بعضی برنج‌های خارجی صحت دارد؟ چرا ایران نمی‌تواند به‌اندازه کشوری مثل پاکستان و هند (متناسب با مساحت و جمعیت) تولید داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با دبیر انجمن واردکنندگان برنج به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

masihkeshavarz2.jpg

گفته می‌شود که کاهش شدید نرخ برنج در هند به‌زودی باعث ارزان شدن نرخ برنج در داخل کشور می‌شود. این خبر را رئیس اتحادیه بنکداران قم مطرح کرده است. مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در این رابطه اظهار کرد: با توجه به وضعیت نرخ در بازارهای جهانی، در هر کیلو حدود هزار تومان کاهش نرخ خواهیم داشت. البته دولت با تکیه بر یکسری دلایل منطقی تصمیم گرفته که این کاهش قیمت، اعمال نشود و قیمت‌ها همانند گذشته باشد.

چه شد که برنج ایرانی لوکس شد

وی در ادامه گفت: گرانی برنج داخلی باعث شده که بخش محدودی از مردم، برنج ایرانی مصرف کنند. مشتری برنج ایرانی، قشر متوسط به بالاست. بیشتر مردم برنج وارداتی مصرف می‌کنند. ممکن است دو، سه یا چند میلیون تن تولید داخلی داشته باشیم و این مقدار تولید روی کاغذ می‌تواند ما را از واردات برنج بی‌نیاز کند؛ اما این اتفاق نمی‌افتد چون نرخ برنج ایرانی برای بخش زیادی از مردم بالاست. بعضی از مردم وقتی نرخ برنج ارزان خارجی از ۴ هزار تومان به ۸ هزار تومان می‌رسد از عهده خرید برنمی‌آیند و مصرف خود را نصف می‌کنند. زمانی می‌توان انتظار داشت که عده بیشتری از مردم توان خرید برنج ایرانی را پیدا کنند که نرخ تمام شده برنج ایرانی به نرخ جهانی نزدیک شود اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد.

برنج وارداتی دست‌کمی از نوع داخلی ندارد

وی در پاسخ این سوال که «چرا چنین اتفاقی نمی‌افتد؟» اظهار کرد: چون تجهیزات کاشت برنج به‌روز نیست، دستمزد کارگر بالاست و نرخ بهره‌وری در کارخانجات ما پایین است؛ یعنی اگر در خارج از کشور میزان بهره‌وری ۹۰ درصد باشد در کشور ما ۵۰ درصد است. این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند که برنج ایرانی گران نرخ باشد. برنجی که وارد کشور می‌شود جز باکیفیت‌ترین برنج‌های دنیاست. این کشورها به دلیل پرجمعیت بودن، به برنج معمولی، اجازه صادرات نمی‌دهند. آنها برنج باکیفیت خود را برای ارزآوری صادر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال برنج پاکستانی عین برنج ایرانی است. شباهت به حدی است که کیسه برنج پاکستانی را عوض می‌کنند و به اسم برنج ایرانی می‌فروشند. این در حالی است که نرخ این برنج باکیفیت فقط ۷ هزار تومان است.

تولید ناچیز ایران در مقایسه با هند و پاکستان

آیا این ادعا که بعضی برنج‌های خارجی از نوع ترایخته هستند واقعیت دارد؟ دبیر انجمن واردکنندگان برنج در این رابطه اظهار کرد: برنج وارداتی به‌هیچ‌عنوان تراریخته نیست. در کشورهای دیگر روی مقدار مصرف آب، یا اندازه برنج کار می‌شود اما این موضوع در قالب اصلاح نباتات می‌گنجد نه تراریخته. این کار زمانی در کشور ما هم انجام می‌شد و اکنون متوقف شده است. این علم است و تعدادی از کشورها به این مرحله رسیده و از آن بهره‌برداری می‌کنند. امروزه هندوستان ۱۲۰ میلیون تن تولید دارد. حجم تولید پاکستان ۲۸ میلیون تن است. متاسفانه کشور ما نتوانسته به این درجه برسد. برنج ما سال‌های سال است که به همان شکل سنتی تولید می‌شود.

برنج وارداتی، منتظر ترخیص

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه صنف واردکننده برنج همچنان درگیر موضوع ارز است. متاسفانه دولت هنوز به ما ارز نداده است، بنابراین بار واردکنندگان در گمرک مانده و منتظر ترخیص است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها