|
کدخبر: 80318

برای ثبت‌نام یارانه معیشتی چند روز فرصت داریم؟

افرادی که طی دو مرحله واریز یارانه معیشتی در آبان و دی مشمول دریافت یارانه معیشتی نشده‌اند می‌توانند تا روز ٢۴ دی ماه برای ثبت اعتراض خوداقدام نمایند.

گسترش‌نیوز: واریز بسته کمک معیشتی برای جبران افزایش نرخ بنزین از آبان امسال آغاز شد.

‎ بسته حمایتی در سه مرحله و در تاریخ ۲۷ آبان، ۲۹ آبان و ۲ آذر ماه برای ۶۰ میلیون نفر (در هر مرحله به ۲۰ میلیون نفر) واریز شد بعبارتی این افراد در قالب ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار یارانه معیشتی حاصل از اصلاح نرخ بنزین را دریافت کردند.

‎ارزش ریالی بسته معیشتی واریز شده به حساب سرپرستان خانوار در خانوار‌های تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و ۵ نفره به بالا ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که بر اساس گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبلغ یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

‎دومین مرحله واریز یارانه معیشتی ۱۰ دی ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و در این مرحله ۴۱۹ هزار خانوار به لیست دریافت‌کننده کمک معیشتی اضافه شدند بدین ترتیب تعداد خانوار‌هایی که کمک معیشتی در این ماه دریافت کردند به ۱۸ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۳۷۲ نفر افزایش یافت.

‎بر اساس اطلاعیه وزارت رفاه افرادی که طی دو مرحله واریز یارانه معیشتی در آبان و دی مشمول دریافت یارانه معیشتی نشده‌اند و افرادی که در لیست یارانه بگیران نقدی (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) قرار ندارند، می‌توانند تا روز ۲۴ دی ماه درخواست خود را برای دریافت یارانه معیشتی در سامانه https: //hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند.

‎از تاریخ سوم تا بیستم آذرماه ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ خانواری که در لیست یارانه بگیران قرار نداشتند و خود را حائز دریافت حمایت معیشتی می‌دانستند اقدام به ثبت شماره ملی خود در کد دستوری #۶۳۶۹* کردند.

‎که این افراد می‌توانستند تا ساعت ۲۲ دهم دی ماه با مراجعه به سایت https: //hemayat.mcls.gov.ir نسبت به درخواست دریافت این بسته اقدام کنند. علاوه بر ثبت شماره ملی در سامانه درخواست دریافت کمک معیشتی سرپرستان خانوار باید اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه برای دریافت پیامک از سوی وزارت رفاه ثبت کنند.

‎بر این اساس محل ثبت درخواست در سایت برای افرادی که از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* کد ملی خود را ثبت کرده‌اند از ساعت ۲۲ دهم دی ماه تا ۲۴ دی ماه فراهم شد که پس از بررسی اطلاعات این افراد از سوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه، نتیجه بررسی و درخواست متقاضیان به شماره تلفن همراه ثبت شده در این سامانه پیامک می‌شود.

‎ستاد شناسایی مشمولان کمک معیشتی وزارت رفاه اعلام کرده که تصمیم‌گیری درخصوص بسته حمایت معیشتی دولت به متقاضیان، نیازمند بررسی بیشتر از طریق آزمون وسع است و در آخرین اطلاعیه وزارت رفاه تاکید شده خانوار‌هایی که واجد دریافت یارانه معیشتی باشند کمک معیشتی معوق نیز به صورت یکجا به حساب آنها واریز خواهد شد.

‎مراحل ثبت نام یارانه معیشتی

ابتدا برای ورود به سامانه رسیدگی به درخواست بسته معیشتی افراد باید شماره ملی سرپرست خانوار را در قالب یک عدد ۱۰ رقمی و بدون فاصله وارد کنند. مرحله دوم لازم است شماره حسابی که افراد یارانه دریافت می‌کنند بدون فاصله در این سامانه ثبت شود.

‎نکته قابل توجه اینجاست که شماره کارت با شماره حساب افراد متفاوت است و امکان ورود به سامانه با شماره کارت افراد وجود ندارد در این میان افرادی که شماره حساب خود را نمی‌دانند از بانکی که یارانه دریافت می‌کنند شماره حساب اخذ کرده و سپس با در دست داشتن کد ملی به سامانه وارد شوند.

‎خانوار‌هایی که در ساختار خانواده آنها تغییراتی ایجاد شده همانند تولد یا فوت افراد خانوار باید اطلاعات مربوط به ماه گذشته خود را در این سامانه وارد نمایند.

‎برای ورود به سامانه اعتراض به دریافت نکردن یارانه معیشتی علاوه بر شماره ملی سرپرست خانوار باید شماره ملی یکی دیگر از اعضای خانوار نیز در این سامانه ثبت شود.

‎افراد معترض به دریافت نکردن یارانه معیشتی تنها از سامانه https: //hemayat.mcls.gov.ir برای دریافت یارانه معیشتی خود استفاده کنند.

اگر یارانه خانواری از سال ۹۴ به بعد قطع شده نیازی به ثبت نام جدید ندارد و برای ورود به سامانه می‌تواند از ۲۲ دی ماه مجدد با شماره حسابی که قبلا یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کرده به این سامانه مراجعه کند. ثبت نام یارانه معیشتی برای خانوار‌هایی که تاکنون برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده‌اند امکان‌پذیر است، ولی کسانی که یارانه آنها از اردیبهشت به بعد قطع شده باید از ۲۲ دی ماه برای اعتراض به این سامانه مراجعه کنند و کارکنان نیرو‌های مسلح در این سامانه ثبت نام نکنند چرا که امور مربوط به بسته حمایتی این نهاد همانند گذشته از طریق سازمان مربوط خود پیگیری می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر