|
کدخبر: 78445

شهرداری چطور می‌تواند گوشت را ارزان کند؟

شاپور پشابادی/ خبرنگار

SHAPORPASHABADI.jpg

شواهد بسیار نشان می‌دهد که گوشت صدهزارتومانی هیچ توجیهی ندارد. گفتگوهای متعدد ما با فعالان مختلف حوزه دام و گوشت نشان می‌دهد که قیمت خرید دام زنده از دامداران زیر ۲۷ هزار تومان است. به نظر می‌رسد که شهرداری تهران از طریق غرفه‌های فروش دام زنده می‌تواند به این وضعیت پایان دهد.

وقتی تفاوت قیمت دام و نرخ خرده‌فروشی آن را کنار هم قرار دهید می‌توانید با اطمینان بگویید که شاهد یک حباب گرانی ۴۰ هزار تومانی هستیم. ما برای اثبات این واقعیت به طور مفصل با روسای اتحایه‌ها و دامداران گفتگو کرده‌ایم و مخاطبان برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانند گفتگوهای گسترش نیوز را مرور کنند.

دو سال قبل و به دنبال نجومی شدن قیمت گوشت قرمز بعضی رسانه‌ها از مافیای واردات گوشت و قدرت و نفوذی که در امر قیمت‌گذاری گوشت دارند سخن گفتند. صحت‌وسقم این ادعاها و سرنوشت گرانی گوشت (این کالای اساسی) هیچ‌وقت توسط وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی بررسی نشده است یا اگر شده نتایج آن به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی نشده است. با هیچ منطقی نمی‌توان پذیرفت که گوشت قرمز زیر ۳۰ هزار تومان از دامدار خریداری شود و ۱۰۰ هزار تومان به فروش برسد. انفعال و بی‌تفاوت بودن دولتی‌ها خواهی‌نخواهی این فرضیه را به ذهن متبادر می‌کند که اراده‌ای برای پرداختن به این موضوع وجود ندارد یا اگر هست، نمود خارجی ندارد. در این باره به وفور گفته و نوشته شده است اما کمترین نتیجه‌ای به دست نیامده است.

در این میان به نظر می‌رسد که شهرداری تهران ظرفیت ورود به این حوزه و عرضه گوشت ارزان‌قیمت را دارد. مدیران سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار چند وقتی است که به درستی سیاست حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان را در پیش گرفته‌ و در ارتباط با اختصاص عرفه، مزایایی برای آنها در نظر گرفته است. این سازمان می‌تواند مشابه این اقدام را در بحث دام هم به عمل آورد. زیرساخت این کار فراهم است و این سازمان هم‌اکنون اقدام به عرضه دام زنده در غرفه‌های خاص دام می‌کند. تفاوت اینجاست که باید اقدام به خرید مستقیم دام از دامداران و دامداری‌های کشور کند و آن را به نرخی حدود هر کیلو ۳۰ هزار تومان در این مراکز عرضه کند. در حال حاضر نرخ هر کیلو دام زنده در این غرفه‌ها ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. به‌این‌ترتیب بازار واسطه و واسطه‌بازی کساد می‌شود و در همان مرحله اول هر کیلو دام زنده ۱۳ هزار تومان کاهش قیمت خواهد داشت. نگفته پیداست که این اقدام به‌تنهایی کفایت نمی‌کند چون پایین آمدن نرخ خرید دام کوچک‌ترین اهمیتی برای فروشگاه‌ها و مراکز فروش گوشت نخواهد داشت و عدم قیمت‌گذاری مجدد توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متولی باعث خواهد شد که محصول گوشت را به همان قیمت سابق به بازار عرضه کنند. راه‌حل این معضل آن است که سازمان میادین میوه و تره‌بار، خرید دام عرضه‌شده در این مراکز را به غرفه‌های فروش گوشت خود محدود کند. به‌این‌ترتیب امکان قیمت‌گذاری (حداکثر ۶۰ هزار تومان) فراهم می‌شود. اجرای این طرح بدون شک به نفع دامداران و مصرف‌کنندگان خواهد بود و می‌تواند حباب گوشت را از میان بردارد. اگر مافیای گوشت و اعمال قدرت آن حقیقت داشته باشد با انجام این طرح توسط شهرداری مخالفت خواهند کرد (فرصتی برای شناسایی و رویارویی با آنها) اما به نظر می‌رسد که از لحاظ قانونی، مانع خاصی وجود نداشته باشد و این سازمان حق عرضه گوشت طبق قیمت مصوب خود را دارد. جوانب مختلف این ایده باید موردبررسی قرار گیرد و تمهیدات لازم اندیشیده شود. به‌عنوان‌مثال عرضه گسترده دام نواحی مختلف کشور مستلزم حضور دامپزشکان و توجه و نظارت دقیق به بهداشت و سلامت دام هاست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها