|
کدخبر: 78239

اختصاصی گسترش نیوز:

بانفوذترین اتحادیه‌های کارگری را بشناسید

دولت چین از طریق فدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری توانسته است نرخ رشد اقتصادی بالای خود در چند دهه گذشته را محقق کند.

گسترش نیوز: قدرت و نفوذ اتحادیه‌های کارگری در کشورهای مختلف برابر نیست. در ادامه, تعدادی از کشورهایی که قدرتمندترین اتحادیه‌های کارگری را دارا هستند معرفی می‌شود.

ETEHADIE56.jpg

فدراسیون سراسری اتحادیه‌های تجاری چین ( ACFTU )

شرکت چندملیتی وال مارت تا قبل از مواجه با فدراسیون سراسری اتحادیه‌های تجاری چین سابقه‌ای طولانی و موفقیت‌آمیز در سرکوب اتحادیه‌های کارگری داشت. این شرکت آمریکایی بالاخره در سال ۲۰۰۶ تسلیم شد و با عضویت کارکنان ۳۸ شعبه چین خود موافقت کرد. این فدراسیون با داشتن ۲۰۰ میلیون عضو بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری جهان به‌حساب می‌آید. بخش زیادی از قدرت این فدراسیون بخشی زیادی از قدرت خود را مدیون کمک و همراهی حکومت چین است. درواقع این فدراسیون ائتلافی است که دولت چین آن را برای طبقه پرشمار کشور ساخته است. فدراسیون حامی به‌جای آنکه در تمام موارد حامی منافع کارگران باشد بین کارگران و کارفرمایان هماهنگی به وجود می‌آورد. این فلسفه در بیشتر مواقع خواسته‌ها و مطالبات کارگران را به حداقل می‌رساند تا به‌این‌ترتیب بازار کار این کشور دستخوش تلاطمت گسترده نشود. دولت چین از این طریق توانسته است نرخ رشد اقتصادی بالای خود در چند دهه گذشته را محقق کند. بااین‌حال کارگران هر از چند گاهی مخالف خود را با این فلسفه ابراز می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۷۰۰ کارگر شرکت هوندا دست به اعتصاب زدند و خواهان افزایش دستمزد شدند. آنها برای رسیدن به هدف خود یک اتحادیه جدید ساختند؛ حرکتی که به مذاق رهبران چین خوش نیامد. یکی از کارگران اعتصاب‌کننده به خبرنگار نیویورک‌تایمز گفت: این اتحادیه نماینده ما و دیده گاه‌های ما نیست. ما دنبال اتحادیه‌ای هستیم که واقعاً حامی ما و منافع و دیدگاه‌های ما باشد. در سال ۲۰۱۷ مخالفت با اتحادیه دولتی, منشأ یک اعتصاب بزرگ دیگر در صنایع الکترونیک, مبلمان و پوشاک شد. کارگران خواستار آن بودند که فدراسیون در نقش خود تجدیدنظر کند و هدف و اولویت اصلی خود را نمایندگی منافع کارگران بداند.

کنگره اتحادیه‌های تجاری آفریقای جنوبی (COSATU)

در دهه ۱۹۹۰و به دنبال الغای نظام آپارتاید اتحادیه‌های تجاری آفریقای جنوبی متولد شد. رهبران اصلی این گروه جز چهره‌های شاخص در براندازی نظام آپارتاید بودند. دلیل اصلی موفقیت رییس جمهور سابق این کشور یعنی جیکوب زوما در کسب قدرت موافق و همراهی این اتحادیه بود. او در راستای جذب همراهی این اتحادیه قدرتمند و اعضای پرشمار آن به ریس جمهور سابق و سیاست‌های بازار آزاد او تاخت.

اما کمی بعد بین اتحادیه و زوما اختلافی عمیق ایجاد شد و یک اعتصاب سراسری بزرگ شکل گرفت. اتحادیه نشان داد که در تعیین و تضعیف روسای جمهور نقشی اساسی دارد. یکی از زیرشاخه های اصلی این اتحادیه کارگران صنعت طلای این کشور هستند و بی‌توجهی به خواسته‌های آنها مستقیماً روی اقتصاد آفریقای جنوبی تاثیر می‌گذارد. آنها چند سال قبل خواستار افزایش ۶۰ درصدی حقوق شدند. به دنبال اعتصاب سراسری کارگران معادن طلا, کارگران و کارکنان دو بخش ساخت‌وساز و هواپیمایی هم به آنها ملحق شدند.

کنفدراسیون سراسری کارگری ( CGT )

عضویت در اتحادیه‌های کارگری در فرانسه کمتر از ۱۰ درصد است اما اتحادیه‌های این کشور همواره جز قدرتمندترین‌ها بوده‌اند. CGT دومین اتحادیه بزرگ فرانسه برخلاف تاریخ گذشته‌اش, ارتباط چندانی با کمونیسم ندارند اما همچنان چپ‌گراست. تمامی اتحادیه‌های دیگر با دولت فرانسه مصالحه کرده‌اند اما CGT خودداری کرده و پیشتاز یک سری تظاهرات وسیع و دامنه‌دار بوده است. فرانسوا اولاند سوسیالیست بود اما این به آن معنا نبود که CGT با او رفتار دوستانه‌تری داشت. سال ۲۰۱۲ اتحادیه هزاران تن از اعضای خود را به خیابان آورد تا علیه او و موافقتش با پیمان مالی کسری بودجه که مبتکر آن اتحادیه اروپا بود تظاهرات کنند. رهبر اتحادیه پاسکال دبی آن زمان در مصاحبه خود گفته بود «این همان دولتی است که رای خود را مدیون کارگران است! اکنون شاهد نابودی هزاران شغل و تضعیف صنایع فرانسه هستیم. دلیل اعتراض ما همین موضوعات است». کمی بعد تعدادی از کارخانه‌های بزرگ قول دادند که اگر اتحادیه‌های کارگری از بعضی خواسته‌های خود صرف‌نظر کنند قول می‌دهند که هیچ‌یک از کارخانجات بزرگ این کشور تعطیل نخواهد شد. بعضی اتحادیه‌های کارگری با این وعده موافقت کردند و دست از اعتصاب کشیدند اما CGT چنین نکرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها