|
کدخبر: 75541

اختصاصی گسترش‌نیوز:

گوجه فارس آمد ارزانی نیامد + قیمت جدید

نایب ریس اتحادیه بارفروشان تهران، نرخ هر کیلو گوجه‌فرنگی انباری و بوته‌ای در میدان مرکزی تره‌بار تهران را به ترتیب ۳تا ۵ هزار و ۷ تا ۹ هزار تومان اعلام کرد.

گسترش‌نیوز: با سپری شدن فصل گوجه‌فرنگی, برای سوا کردن یک کیلو محصول خوب باید وقت بگذارید. مشتریان, ناراضی از گوجه ریز, سرمازده, خشک و بی‌کیفیتی که برچسب قیمت, عدد ۱۰ هزار تومان را نشان می‌دهد بار گوجه را در جستجوی آنهایی که ممکن است کیفیت بهتری داشته باشند زیرورو می‌کنند. این در حالی است که سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران امروز قیمت گوجه‌فرنگی بوته‌ای دست‌چین را ۷ هزار تومان اعلام کرده است. چند متر آن‌طرف‌تر متوجه می‌شوید که هر کیلو گوجه گلخانه‌ای ۱۵ هزار تومان قیمت خورده است؛ هفت هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب! در نبود مدیر غرفه علت را از فروشنده پشت دخل جویا می‌شوم و نرخنامه را نشان می‌دهم می‌گوید. می‌گوید: «بله بار امروز است ولی وقتی جنس را گران به ما می‌فروشند نمی‌توانیم با این قیمت بفروشیم».

gojehfarangi234.jpg

نایب ریس اتحادیه بارفروشان تهران، حسن صابری هرندی در پی استعلام گسترش نیوز نرخ هر کیلو گوجه‌فرنگی انباری و بوته‌ای در میدان مرکزی تره‌بار تهران را به ترتیب ۳ تا ۵ هزار و ۷ تا ۹ هزار تومان اعلام کرد. به‌این‌ترتیب گوجه بوته‌ای ۱۰ هزار تومانی و گوجه گلخانه‌ای هیچ توجیهی ندارد.

با فرارسیدن فصل سرد قیمت گوجه‌فرنگی دو سه برابر می‌شود اما هم‌زمان شدن گرانی این محصول با طرح اصلاح قیمت بنزین موجب نگرانی شهروندان شد. اسدالا کارگر، ریس اتحادیه بارفروشان تهران ۳ آذرماه ضمن رد این فرضیه اظهار داشت که ظرف ۱۵ روز آینده، محصول گوجه استان فارس به بازار تزریق می‌شود و قیمت‌ها تعدیل خواهد شد. این وعده تاحد زیادی محقق شده است اما همچنان شاهد گران‌فروشی در سطح شهر هستیم. بررسی میدانی ما نشان می‌دهد که در حال حاضر هر کیلو گوجه بوته‌ای بین ۱۲ تا ۱۴هزار تومان به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد که ادامه گرانی گوجه ربطی به کمبود این محصول ندارد و نظارت نهادهای ناظر بر بازار خرده‌فروشی را طلب می‌کند. نظارتی که حداقل در میادین میوه و تره‌بار شهرداری نباید چندان سخت باشد.

هرساله با فرارسیدن فصل سرد و کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت گوجه‌فرنگی هستیم اما امسال با مدیریت بهینه بازار، امکان به حداقل رساندن گرانی‌ها وجود داشت. گوجه درحالی‌که به کالایی لوکس تبدیل شده است که امسال بسیاری از گوجه‌کاران متضرر شدند و مجبور به فروش محصول خود با قیمتی نزدیک به ۵۰۰ تومان شدند. دود این بی‌برنامگی در نهایت به جیب کشاورز و مصرف‌کننده رفت.

از طرف دیگر محصول امسال، خوراک دام شد و عکس‌های آن در فضای مجازی دست‌به‌دست شد اما تقریباً هیچ تاثیری بر قیمت رب گوجه‌فرنگی نداشت و کارخانجات تولیدکننده همچنان محصولات خود را با قیمتی نزدیک به سال گذشته (مقطعی که قیمت هر کیلو گوجه تا ۱۵ هزار تومان هم رسید). به نظر می‌رسد که در هر دو مورد، سوءمدیریت و نبود اراده لازم برای برخورد با گران‌فروشی و عدم قیمت‌گذاری دوباره، دلیل اصلی گرانی این دو محصول است.

ارسال نظر