|
کدخبر: 75115

دلایل عدم تنظیم چراغ های جلو و نور کورکننده در شب

دلایل عدم تنظیم چراغ های جلو و نور کورکننده در شب احتمالا برایتان این مورد زیاد پیش آمده که شب هنگام رانندگی، نور چراغهای جلو خودرهای پشتی که در آینه‌ می بینید چشمانتان را آزار می‌دهد.

گسترش نیوز - چراغ جلو در خودروها نقش‌ مهمی را در ایمنی خودرو و افزایش میدان دید راننده بازی می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی خودروسازان سعی کردند تا با به کار بردن انواع جدید از چراغ‌ها، عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشند و همین عامل باعث شد تا چندین نوع پیدا کنند.

cheragh-mashin.jpg

راهنمایی خانم محمدی برای از بین بردن چروک صورت

چراغ جلو برای اولین بار در آمریکا و در سال 1880 میلادی معرفی شدند. ابتدا این چراغ‌ها توسط استیلن با نفت روشن می‌شدند اما بعدها در سال 1898 اولین چراغ جلو الکتریکی ساخته و روانه بازار شد.

امروزه خودروها دارای انواع مختلفی از چراغ‌ها هستند که علاوه بر روشن کردن قسمت وسیع‌تری از جاده، به زیبایی های خودرو نیز اضافه می‌کند.

چراغ هالوژنی

لامپ‌های هالوژنی که به طور گسترده بیشتر در خودروها استفاده می‌شدند، تشکیل شده از رشته نازکی از تنگستن و یک حباب شیشه ای حاوی هالوژن است. با روشن شدن چراغ، جریان الکتریکی موجب داغ شدن رشته تنگستن و در نهایت تولید نور سفید توسط چراغ جلو می‌شود. از جمله معایب این چراغ‌ها تولید گرمای زیاد، مصرف انرژی و دشواری تعویض حباب در این چراغ‌ها است.

چراغ زنون

چراغ‌های زنون که امروزه در میان خودروسازان بسیار محبوب شده است، نوری سفید از خود ساطع می‌کند که بسیار بیشتر از لامپ‌های هالوژنی است و میدان دید بیشتری به راننده می‌دهد. از معایب این لامپ ها هزینه زیاد تولید و نور زیاد است که ممکن است چشم رانندگان جلو و رو به رو را اذیت کند.

چراغ‌های LED

این چراغ‌ها نیز امروزه بسیار محبوب شده است. این چراغ‌ها شامل دیود نیمه رسانایی است که با جریان الکتریکی روشن می‌شود. این چراغ‌ها بسیار کم مصرف هستند اما گران قیمت هستند و حتی از چراغ‌های LED هم حرارت بیشتری تولید می‌کنند.

بارها برای همه ما پیش می آمده که شب هنگام درحال رانندگی شهری یا حتی در جادها بیرون شهر از نور چراغ جلوی خودرو های عقبی اذیت میشوید که یا یکی از دو چراغش نورش بالا میزند یا هر دو، ولی وقتی به راننده می گویید چنین است، شخص راننده می گوید که نور من پایین است و نور بالا رو استفاده نمی کنم.

علت این نقیصه می تواند عوامل گوگونی باشد که چند مورد از مهمترین آنها را می توان چنین مواردی نام برد: فرد با خودرو خود تصادف کوچک یا برخوردی جزعی با خودروی دیگری از جلو داشته ولی در ظاهر اون زمان نگاه کرده و دیده همه چیز سر جاش هست و فکر کرده هیچی مشکلی برای خودرو اش پیش نیامده در حالیکه کمی کاسه چراغ جلو از جای استاندارد خود خارج شده و به همین دلیل نور یک یا هر دو چراغ خودرو بالاتر از حالت استاندارد بالا میزند.

مورد دیگر میتواند به دلیل داشتن تصادف سنگینی در جلوی خودرو بوده که بعد از دادن خودرو به تعمیرگاه برای صافکاری و بقیه موارد فرد تعمیر کار خودرو را به شکل قبل در نیاورده و جای چراغ ها از استاندارد خود خارج شده است.

مشکل دیگر در مورد استفاده از لامپهای غیر استاندارد و یا عدم تطبیق لامپ با نوع کاسه چراغ خودروست که افراد بدون دانش کافی این تعویض لامپها را انجام میدهند مثلا انواع لامپها با واتهای بالاتر از استاندارد خودروو یا استفاده از لامپ های زنون در کاسه چراغ های معمولی و....

مورد دیگر نیز در بعضی خودروهای امروزی که دارای تنظیم کاسه چراغ از داخل هستند می‌توان یافت که فرد راننده کاسه را به وسیله دکمه ای که در داخل خودرو می‌باشد درست تنظیم نکرده یا از حالت استاندارد بالاتر تنظیم کرده و یادش رفته به حالت قبلی برگرداند. ولی اگر بخواهیم این مشکلات را برطرف کنیم باید در پارکنیگ و در شب به صورت خطی روی دیوار خورد با فاصله ای مناسب این کار را انجام دهیم که البته بهتر است به باتری ساز یا افرادی که کارهای برقی خودرو انجام میدهند برویم تا البته در شب تنظیم چراغ ها را به درستی انجام دهند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر