|
کدخبر: 72397

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بازار داغ پایان‌نامه‌نویسان میدان انقلاب

مشاوره، شگردی برای دور زدن قانون است و تنها کاری که دانشجوی ارشد و دکترا باید انجام بدهد این است که به‌موقع هزینه هر فصل را بپردازد.

گسترش‌نیوز: سال ۹۵ از یک معضل جدید رونمایی شد: نگارش پایان‌نامه و مقاله توسط شرکت‌ها. مردادماه سال بعد، قانون «پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» به تصویب مجلس رسید. طبق ماده اول این قانون «تهیه، عرضه یا واگذاری آثاری از قبیل پایان‌نامه، طرح پژوهشی، کتاب و... توسط هر شخصی حقیقی یا حقوقی به‌قصد انتفاع و به‌عنوان شغل، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان مشمول مجازات می‌شود». محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ۶ یکی از مجازات‌هایی است که برای متخلفین در نظر گرفته شده است. آیا تصویب این قانون به بازار سودآور پایان‌نامه‌نویسی پایان داده است؟ بررسی میدانی گسترش‌نیوز نشان می‌دهد که پاسخ این سوال منفی است.

PAIANNAMEH9.jpg

کافی است به محدوده میدان انقلاب سری بزنید تا متوجه شوید تصویب این قانون در عمل هیچ تاثیری نداشته است. سایت‌های این دفاتر و موسسات هم بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. آگهی استخدام پایان‌نامه‌نویس هم تمامی ندارد. شگرد جدید شرکت‌ّ‌ها ساده است: پایان‌نامه نمی‌نویسیم، فقط «مشاوره» می‌دهیم. به نظر می‌رسد که این ترفند پیش‌پاافتاده، جواب داده است. البته شاید هم، تصویب این قانون از ابتدا تشریفاتی بوده و اراده‌ای برای اعمال آن وجود نداشته است.

فکر می‌کردم که این موسسات حداقل در تماس‌های تلفنی، کمی احتیاط کنند اما انگار برای «قانون مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» تره هم خرد نمی‌کنند. می‌‌پرسم نگارش پایان‌‌نامه‌ای با موضوع تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روابط واقعی کاربران

چقدر برایم هزینه دارد. برایش توضیح می‌دهم که پروپوزال را نوشته‌ام و به تصویب رسیده است. خانم آن‌طرف خط می‌‌پرسد: همه فصول را سفارش می‌‌‌دهید؟ وقتی جواب مثبت مرا می‌شنود می‌گوید: باید دید انجام این موضوع دقیقه چقدر زمان نیاز دارد اما پایان‌نامه‌های علوم انسانی در سطح ارشد، بسته به حجم کار ۴ تا ۶ میلیون هزینه خواهند داشت.

می‌گوید سه‌ماهه می‌توانند کار را تحویل دهند. طبق حرف‌های او، رویه کار به این صورت است که «بعد از پرداخت، یک‌میلیون تومان، کار شروع می‌شود. بعد از تحویل هر فصل از پایان‌نامه و دریافت تایید از استاد راهنما، هزینه مربوط به آن فصل وصول می‌شود و نگارش فصل بعد شروع می‌شود».

خلاصه حرف‌هایی که برای رفع نگرانی‌های من می‌گوید این است: تیم پایان‌نامه ما جز بهترین‌ دانشگاه‌های دولتی هستند و سفارش دانشجویان واقعاً «تولید» می‌شود منظورش آن است که کار، کپی پیستی نیست. مشاوره، شگردی برای دور زدن قانون است و تنها کاری که دانشجوی ارشد و دکترا باید انجام بدهد این است که به‌موقع هزینه هر فصل را بپردازد. جای سوال است که وقتی شناسایی شرکت‌های متخلف تا به این حد آسان است چرا با آنها برخورد نمی‌شود؟ می‌توان با اطمینان گفت تقریباً همه آنهایی که در حوزه مشاوره پایان‌نامه فعالیت می‌کنند جز مصادیق قانون تصویب‌شده هستند.

بیشتر این موسسات علاوه بر نگارش پایان‌نامه، مقالات علمی‌پژوهشی و حتی کتاب مدنظر مشتری را به انجام می‌رسانند. طبق پرس‌وجوی تلفنی من درحال‌حاضر میانگین نرخ نگارش مقاله‌ ISI در حوزه علوم انسانی بین ۲ تا ۳ میلیون است. مبلغ فوق در صورت اخذ پذیرش در نشریات معتبر دریافت می‌شود. به دنبال تصویب قانون مبارزه با تخلف در تهیه آثار علمی، مدتی شاهد سختگیری و برخورد با موسسات بودیم اما به نظر می‌رسد که دوران سختی این قبیل موسسات به پایان رسیده است. فعالیت علنی آنها یک معنا بیشتر ندارد: آب از آسیاب افتاده است.

یکی از شاخص‌های اساسی برای سنجش میزان تولید علم در کشورهای مختلف، تعداد مقالات ISI چاپ شده در ژورنال‌های علمی پژوهشی معتبر است. تعداد مقالات علمی‌ منتشرشده توسط ایرانیان پیوسته روند صعودی داشته است اما مشخص نیست که چه تعداد از این مقالات، توسط پایان‌نامه‌نویسان میدان انقلاب نوشته می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها