|
کدخبر: 71196

اختصاصی گسترش‌نیوز:

دکه‌داری چقدر سرمایه نیاز دارد؟ + جزییات

اگر می‌خواهید در نواحی متوسط و بالاتر از متوسط تهران، دکه مطبوعاتی اجاره کنید به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سرمایه نیاز خواهید داشت.

گسترش‌نیوز: دکه‌اش نزدیک میدان ولیعصر است. از همان ابتدا می‌گوید لطفاً عکس نگیرید. قبول می‌‌کنم و از او درباره رهن و اجاره دکه می‌پرسم. می‌گوید برادرم اینجا را ۷۰ میلیون رهن کرده است. رهن دکه پائینی ۱۰۰ میلیون تومان است. برادرم با صاحب دکه، شریک است. نمی‌دانم دقیقاً چقدر اجاره می‌دهد ولی دکه پایینی، حدود ۶ میلیون اجاره می‌دهد. دکه‌داری در جایی مثل اینجا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون پول می‌خواهد.

dake34.jpg

سرمایه لازم برای خرید اجناس

رقم بالایی به نظر می‌رسد، پس از او درباره ارزش اجناس دکه سوال می‌کنم. رقمی که می‌گوید با آنچه فکر می‌کردم اختلاف زیادی دارد: حدود ۱۰۰ میلیون، با احتساب هزینه خرید یخچال. به ردیف پایین و بالای جلوی دکه اشاره می‌کند و می‌گوید همین چند قلم راحت پانزده بیست میلیون ارزش دارند.

برایم توضیح می‌دهد که هزینه راه‌اندازی دکه‌هایی که «پاخور» خوبی دارند ممکن است از سوپرمارکت‌ها هم بیشتر باشد. می‌گوید دنیای دکه‌داری و سوپرمارکت خیلی فرق دارند: سوپرمارکت‌ها معمولاً فضای بزرگی دارند یا انبار دارند، بنابراین می‌توانند خرید زیادی داشته باشند اما دکه‌دار فقط به اندازه نیاز چند روز خرید می‌کند. برایم مثال آورد که خرید نوشابه در حجم بالا یعنی اشانتیون زیاد. می‌گوید: سوپرمارکت‌هایی را می‌شناسم که در ازای هر دو نوشابه، یک نوشابه، اشانتیون می‌گیرند. دکه‌دار تقریباً هیچ اشانتیونی ندارد.

خرید فقط نقدی

در ادامه اضافه می‌کند: دکه‌دار نقد، خرید می‌کند. دو سه سال است که دیگر هیچ شرکتی، نسیه نمی‌دهد. قبلاً برای خرید سیگار می‌توانستی چک ۴۵ روزه بدهی ولی الان ۹ روزه شده. آن دورانی که دکه‌دار یا سوپرمارکت‌دار می‌توانست بیشتر اجناس را نسیه‌ای بخرد تمام شده. بیشتر خرید‌ها نقدی است.

مالیات را فراموش نکنید

از او درباره هزینه‌های دیگری که دکه‌دار باید بپردازد سوال می‌کنم می‌گوید: مالیات دکه خیلی زیاد است. صاحب دکه امسال ۲۲ میلیون مالیات داده است. نصفش را برادرم داد. ماهی ۳۰۰ هزار تومان هم به شهرداری داده می‌شود.

رئیس اتحادیه دکه‌داران قبلاً در ارتباط با اجاره شهرداری به گسترش‌نیوز گفته بود: در صنف دکه‌داران، چهار رسته وجود دارد و همه آنها اجاره ماهانه پرداخت می‌کنند. رئیس اتحادیه دکه‌داران ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: اجاره ماهانه توسط اداره ساماندهی که زیرمجموعه شهرداری است اخذ می‌شود. میزان اجاره به درجه‌بندی بستگی دارد چون سه نوع درجه وجود دارد: ۱، ۲، ۳.

۶ صبح تا ۱۲ شب

دکه‌داری کار سختی است. جواب می‌دهد: کار بسیار سختی است. تعطیلی ندارد. من و برادرم تقریباً همیشه اینجاییم. خودم در دکه می‌خوابم. طرفای ۶ صبح شروع می‌کنم به چیدن جنس‌ها. تا ۱۲ شب کار می‌کنم. زمستان‌ها کارمان سخت‌تر می‌شود. یک نفری، نمی‌توان دکه‌داری کرد. تازه بعضی دکه‌ها «بیرون‌بر» هم دارند. الان که دوران روزنامه تمام‌شده، شرایط کمی بهتر شده و دیرتر باز می‌کنیم. قبلاً چهار و نیم باز می‌کردیم.

راست می‌گوید در این دکه از روزنامه و مجله هیچ خبری نیست، در دکه‌های دیگر هم به ندرت روزنامه و مجله می‌بینید. خوب یا بد، دکه‌ّها اکنون سوپرماکت کوچک هستند و بیشتر تنقلات و سیگار می‌فروشند.

ترجیح می‌دهد از درآمد روزانه‌اش چیزی نگوید ولی از لابلای حرف‌هایش می‌توان حدس‌ّهایی زد. می‌گوید: به روزش بستگی دارد. اگر میانگین بگیریم روزی، حدود یک و نیم فروش داریم. سود دکه هم مثل سوپرمارکت ۲۰ تا ۲۵ درصد فروش است.

با یک جست‌وجوی مختصر به این نتیجه می‌رسید که نرخ رهن و اجاره در محدوده‌های خوب با آنچه به ما گفته شده است جور در می‌آید. اجاره دکه در نقاط پایین‌شهر از ۲ میلیون شروع می‌شود و در نقاط متوسط به ۵ تا ۷ میلیون تومان می‌رسد. این رقم در محدوده‌های بالاتر به ۱۰ و حتی ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها