|
کدخبر: 69959

بازار مسکن همسو با تکنولوژی بروزرسانی می‌شود!

بازارهای موازی همچون طلا و ارز نیز توسعه‌هایی داشته‌اند و اطلاع‌رسانی گسترده قیمت‌ها و نوسانات این بازارها نیز ارزش افزوده‌های زیادی به همراه داشته است.

گسترش‌نیوز: بازارهای مختلف و اساسی که در اقتصاد کشورها نقش مهمی ایفا می‌کنند نیاز به بروزرسانی دارند تا مطابق با فناوری و رفتار جامعه در خصوص استفاده از آن خود را تطبیق دهند. به عنوان مثال انجام معامله در بازار بورس تا سال‌ها پیش تنها از طریق کارگزاری‌ها ممکن بود و برای رصد معاملات حضورفیزیکی در تالار بورس از طریق تابلوی معاملات ممکن بود. اما امروز تمام فرآیندها از طریق بستر آن‌لاین روی می‌دهد و براحتی از بسترهای مختلف، حتی از طریق گوشی همراه می‌توان تمام فرآیندها را انجام داد.

بازارهای موازی همچون طلا و ارز نیز توسعه‌هایی داشته‌اند و اطلاع‌رسانی گسترده قیمت‌ها و نوسانات این بازارها نیز ارزش افزوده‌های زیادی به همراه داشته است.

اما در این میان بازارمسکن پیشرفت شگرفی داشته و در بخش‌های مختلف همچون جست‌وجوی خانه، رصد قیمت‌ها و حتی بازدید مجازی از طریق وب‌سایت‌های فعال در این حوزه میسر شد. به طوری که به راحتی می‌توان تمام موارد اجاره آپارتمان در چیذر را بازدید کرد و بلافاصله با چند کلیک به سراغ اجاره آپارتمان در دروس رفت و بازدید مجازی از کلیات آن واحدها داشت.

این سازو کار به طرق مختلف از طریق سامانه‌های فعال در بازار املاک میسر شده و توانسته اعتماد مردم را برای بارگذاری واحدهای خود و جست‌وجوی ملک مورد نظر خود جلب کند. ارزش افزوده‌هایی که این سامانه‌ها در بازار املاک ایجاد کرده‌اند بر کسی پوشیده نیست، اما این امر در دنیا توسعه بیشتری داشته و این سامانه‌ها در اقتصاد مسکن و ایجاد تعادل در قیمت‌ها نیز نقش ایفا می‌کنند.

به این صورت که با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا آمار و ارقام موثقی از روند معاملات را جمع‌آوری، طبقه‌بندی و به جامعه منتقل می‌کنند و بدین صورت جلوی سوداگری در بازار را گرفته و تعادل در نظام عرضه و تقاضا حفظ می‌شود.

در کشور ما نیز مجموعه‌ای با عنوان کیلید این مهم را در پیش گرفته و توانسته ابزارهای مختلف و کاربردی به بازار مسکن بی‌افزاید. ابزارهایی که هرکدام به نحوی هم به مردم برای جست‌وجو و واگذاری ملک یاری می‌رساند و هم اقتصاد مسکن کشور را برای اتخاذ تصمیم‌های بهتر در سیاست‌گذاری‌ها کمک می‌کند. اما چطوراین اتفاق روی می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟

تخمین نرخ ملک ابزاری است که کیلید از طریق اطلاعات به‌دست آمده از سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) و اطلاعات وارد شده از سوی مخاطبانی که به جست‌وجو و واگذاری ملک در این سامانه می‌پردازند، آن را انجام می‌دهد. به این طریق که اطلاعات خام را از طریق هوش‌مصنوعی در فضای دیتا محور پردازش، و تخمینی از ارزش واقعی ملک را ارائه می‌دهد.

گفتنی است کیلید تمام مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای تخمین و ارزیابی نرخ یک واحد در نظر می‌گیرد را محاسبه و پس از واردکردن کدپستی ده رقمی آن ملک تخمینی دقیق از ارزش آن واحد را ارائه می‌دهد. همچنین در بخش اطلاعات بازار مسکن تمام فراز و نشیب‌های نرخ خانه در منطقه مورد نظرکاربر را با درج نمودار نشان می‌دهد.

این اطلاعات علاوه بر اینکه مخاطبان و کاربران عادی را برای تصمیم بهتر جهت سرمایه‌گذاری صحیح راهنمایی می‌کند، می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران و متولیان تصمیم‌گیری بخش مسکن باشد تا دید بازتری نسبت به رویدادهای در حال رخ دادن در این بازار بزرگ داشته باشند. از طرفی آگاهی از جزییات نرخ در یک منطقه می‌تواند سیاستگذاران را برای اعمال سیاست‌های منطقه‌ای و جزئی راهنمایی کند. به طور مثال هنگامی که نرخ خرید آپارتمان در سیدخندان افزایش چند برابری نسبت به سایر مناطق پیدا می‌کند و باعث هجوم سازندگان به این منطقه می‌شود می‌توان با اعمال مشوق‌هایی همچون ارائه مجوز ساخت به مناطق اطراف آن تعادل را در میزان ساخت‌وساز برقرار کرد.

همچنین کیلید در مجله خبری خود با عنوان (kilidmag) محتوای تخصصی مرتبط با بخش‌های مختلف مسکن همچون اقتصاد مسکن، معماری و شهرسازی، مباحث حقوقی و... را تولید کرده و به انتشار می‌رساند. در مجموع میتوان کیلید را مرجعی برای رفع نیازهای مسکنی تمام جامعه برشمرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها