|
کدخبر: 69892

با خدمات خانه‌داری در هتل آشنا شوید

به احتمال زیاد شما هم در هنگام رزرو هتل و بررسی امکانات و خدمات آن به اصطلاح «خدمات خانه‌داری» برخورده‌اید.

شاید از خود پرسیده باشید که این سرویس دقیقا چیست و بود و نبود آن در لیست امکانات هتل چه فایده ای دارد؟ ممکن است بین این سرویس و هنر خانه‌داری منزل تشابهی وجود داشته باشد؟ اگر با این بخش از هتل‌ها و وظایف آنها آشنا شوید، فقط حس کنجکاوی‌تان ارضا نمی شود؛ بلکه به نوعی از حقوق خود به عنوان یک مسافر هتل آگاه شده و می دانید که باید چه چیزی را از هتل مورد نظرتان انتظار داشته باشید. سایت رزرو هتل جااینجاس در این مطلب شما را با بخش خدمات خانه‌داری در هتل‌ها آشنا می کند.

خدمات خانه‌داری در هتل چیست؟ خدمات خانه‌داری (housekeeping services) در هتل‌ها که در حقیقت یکی از مهمترین سرویس‌ها به شمار می رود؛ مسئولیت نظافت و پاکیزگی هتل را بر عهده دارد. دپارتمان خانه‌داری را قلب صنعت هتلداری می نامند؛ چرا که اتاق های هتل‌ها اگر تمیز نباشند، هیچ اعتبار و ارزشی برای مهمانان ندارند. به همین دلیل است که این واحد، بیشترین تعداد نیروی انسانی را به خود اختصاص می دهد. تمام هتل‌ها خدمات خانه‌داری دارند؛ چه هتل‌های پنج ستاره‌ای مانند هتل میراژ کیش یا هتل پارسیان صفائیه یزد باشند و چه هتل‌های دوستاره مثل هتل خاتم کیش و هتل اطلس یزد از مجموع هتل‌های یزد .

tamiz2.jpg

وظایف خانه‌دار هتل چیست؟ به طور کلی می توان گفت که بخش خانه‌داری در هتل مسئولیت های زیر را بر عهده دارد:

• رسیدگی به بهداشت و نظافت اتاق‌ها و سوئیت‌ها، سرویس های بهداشتی و رستوران‌ها که شامل جارو کردن اتاق، شستن کف زمین، مرتب کردن تختخواب‌ها، شستشو و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و برق انداختن آینه‌ها می‌شود.

tamiz1.jpg

اما همه چیز به این سادگی که فکر می کنید، نیست. دپارتمان خانه‌داری یک بخش بزرگ است و همانطور که گفتیم افراد مختلفی در آن وظایف گوناگونی را انجام می دهند. آنچه ما می بینیم تنها افرادی هستند که به نظافت اتاقها مشغولند. با این حال تمیز کردن اتاق های هتل هم تابع قوانین و اصول خاصی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

قوانین مربوط به تمیز کردن اتاق‌های هتل • اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اتاق شما باید وقتی در آن حضور ندارید، نظافت شود. به این صورت که خانه‌دار در اتاق را باز می‌گذارد و چرخی که در آن وسایل نظافت قرار دارد و یا تی را به‌صورت عمومی در قسمت درگاه قرار می‌دهد. تا پایان نظافت شما باید خارج از اتاق خود باشید. معمولا این کار زمانی انجام می شود که شما در خارج از هتل قرار دارید. به همین دلیل چندان متوجه حضور این افراد نمی شوید.

• وقتی در اتاق نیستید، خانه‌دار زباله‌ها یا اقلامی مانند شامپو، صابون، دستمال کاغذی و غیره را که مصرف کرده‌اید، از اتاق خارج کرده و آنها را دوباره شارژ می‌کند. خانه‌دار باید ملحفه‌ها و حوله های کثیف را نیز با ملحفه‌ها و حوله های تمیز جایگزین کند.

• اگر می خواهید از خدمات خانه‌داری استفاده کنید، باید یک کار ساده انجام دهید. هر زمان که برای گشت و گذار از هتل خارج می شوید، آویز «لطفا اتاق تمیز شود» را به در آویزان کنید. در این صورت نیروهای خدماتی اتاق یا سوئیت شما را نظافت خواهند کرد.

tamiz3.jpg

• این نکته را باید بدانید که خدمه خانه‌داری فقط مسئول نظافت اتاق شما هستند و نباید به وسایل شما دست بزنند.

• ممکن است اتاق شما نیاز به نظافت نداشته باشد، اما چای، شامپو، صابون یا دستمال کاغذی اتاقتان تمام شده باشد. در این صورت تنها کافیست درخواست شارژ این وسایل را بدهید تا در اختیارتان قرار بگیرد. لازم به ذکر است که شارژ این اقلام رایگان است، به شرط اینکه از حد نرمال فراتر نرود.

• یک اصل کلی در هتل‌ها وجود دارد و آن فراهم کردن آسایش و آرامش مهمانان است. بنابراین اگر کارت «لطفا مزاحم نشوید» را روی در اتاقتان آویزان کرده‌اید، خدمه خانه‌داری باید به این خواست شما احترام بگذارند. البته در این زمینه استثنا هم وجود دارد. مثلا اگر بعد از گذشت مدتی این کارت همچنان روی در اتاق شما بماند و اتاق‌تان نظافت نشود، خانه‌دار باید از بخش پذیرش هتل بخواهد با اتاق شما تماس بگیرد. اگر پاسخی از اتاق دریافت نشد، یادداشتی از زیر در به داخل اتاق فرستاده می شود و در صورت شکست در این مرحله هم حراست وارد عمل شده و در اتاق را باز می کند.

tamiz4.jpg

نکات بیشتر در مورد خدمات خانه‌داری هتل شاید جالب باشد بدانید که خانه‌داري هتل یک کار بدني سخت و طاقت‌فرسا بوده و مسئولیت های زیادی را شامل مي‌شود. به طور میانگین خانه‌دارها در هر شیفت باید حداقل ۱۶ اتاق را تمیز کنند که البته این موضوع با توجه به اندازه اتاق‌ها و تعداد تخت های آنها متفاوت است. ضمن اینکه هر خانه‌دار چیزی در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه برای نظافت هر اتاق وقت می‌گذارد.

دپارتمان خانه‌داری معمولا بزرگ ترین بخش نیروی انسانی در یک هتل است. تعداد خدمه بستگی به اندازه هتل داشته و می تواند ترکیبی از خدمه تمام وقت یا نیروهای موقت شود. به علاوه این واحد به طور معمول ۲۴ساعته فعالیت می کند، اما بیشتر خدمه در طول روز کار خود را انجام می دهند. از آنجا که برنامه کاری این افراد حول محور اشغال اتاق‌ها توسط مهمانان می چرخد، شلوغ ترین زمان بازه بین چک اوت مسافر در صبح و چک این در ظهر است.

خدمه بخش خانه‌داری اغلب از یک چرخ دستی برای حمل ابزارهای مورد نیاز خود استفاده می کنند. در این چرخ‌ها مواد شیمیایی و تمیز کننده برای نظافت سطوح اتاق و سرویس بهداشتی، جاروبرقی، جارو و سطل زباله گنجانده شده است. اگر اتاق‌ها به نظافت بیشتر نیاز داشته باشند، از شامپو فرش هم استفاده می شود.

tamiz5.jpg

اصطلاحات مربوط به وضعیت اتا‌ق‌های هتل برای خدمه بخش خانه‌داری همه اتاق ها با هم یکسان نیستند و هر اتاقی وضعیت خاص خود را دارد. به عبارت دیگر آنها برای تفکیک وضعیت اتاق‌ها از یکدیگر از اصطلاحات خاصی استفاده می کنند. در ادامه مطلب با خدمات خانه‌داری در هتل آشنا شوید ، به این عبارات می پردازیم.

اتاق خالی یا VAC اتاق خالی همانگونه که از اسمش پیداست، هنوز پذیرای هیچ مهمانی نشده است. بنابراین باید همه چیز از سیستم و لوازم تا تختخواب و غیره تمیز، مرتب و سالم در اختیار مهمان قرار گیرد.

اتاق اشغال شده یاOCC اتاق اشغال شده اتاقی است که مهمان وارد آن شده و بار و بندیل خود را هم در آن قرار داده است. حالا خانه‌دار باید منتظر بماند تا مهمان برگه لطفا اتاق نظافت شود را روی درب آویزان کند.

اتاق نیازمند تعمیر MUR واضح است، اتاق نیازمند تعمیر به تعمیر نیاز دارد. یعنی یکی از وسایل داخل اتاق خراب شده، شما گزارش خرابی آن را به بخش پذیرش داده‌اید و حالا باید منتظر بمانید تا خدمه بخش خانه‌داری برای تعمیر به اتاق‌تان بیاید. البته اگر تعمیر در مدت کوتاهی به پایان نرسد، هتل وظیفه دارد اتاق دیگری را در اختیار شما بگذارد.

اتاق خارج از سرویس یا Out of Order اتاق خارج از سرویس اتاقی است که به دلایل گوناگون اعم از خرابی وسایل و نیاز به تعمیرات اساسی یا عدم نظافت قابل ارائه به مهمان جدید نیست و نباید در ظرفیت اتاق های هتل گنجانده شود.

اتاقی که رزرو شده اما مهمان آن نیامده (No show Guest) اگر اتاقی را در هتل رزرو کرده باشید، اما در موعد مقرر در اتاق‌تان حضور پیدا نکنید، اتاق شما No show شده است. در این صورت اگر پولی پرداخت کرده باشید، نباید انتظار بازگشت آن برای شب اول را داشته باشید؛ چرا که هتل زمان فروش اتاق را از دست داده و نمی‌تواند عدم حضور شما را جبران کند.

اتاقی که مهمان وارد آن شده اما نخوابیده (S.O) اگر مهمانی وارد اتاقی شده، وسایل خود را در آن قرار داده و حتی از سرویس‌های بهداشتی هم استفاده کند، اما به هر دلیل و مشکلی اتاق را ترک کند؛ اتاق برای حضور مهمان بعدی نیاز به نظافت و مرتب کردن دوباره دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها