|
کدخبر: 65983

چگونه واردات کالاهای تجملی در زمان جنگ به صفر رسید؟

فرشاد مومنی گفت: «در دوران جنگ تجارت واردات تا حد ممکن کنترل شد و سهم وارداتی که ربطی به تولید نداشت، تقریبا به صفر رسید. »

گسترش نیوز، فرشاد مومنی، استاد دانشگاه و اقتصاددان با اشاره به موضوع تولید در دوران دفاع‌مقدس، اظهارکرد: «در دایره اقتصاد دوران دفاع مقدس باید بسیاری از امور به شهید رجایی نسبت داده شود؛ چرا که شهید رجایی در بسیاری از زمینه‌های اقتصاد دوران دفاع مقدس نقش تأسیسی داشتند. »

momeni.jpg

وی افزود: «رابطه بین تولید، تجارت و توسعه را باید از مفاهیم آغاز کنیم. رابطه تجارت و توسعه با سوء برداشت‌ها به پرمناقشه‌ترین مباحت در تاریخ اندیشه اقتصاد کشور شده است. وقتی صحبت از تولید می‌کنیم منظور تولید توسعه گراست. یعنی تولید که منجر به رفع فقط و کاهش عقب ماندگی می‌شود. »

مومنی با اشاره به تعریف دقیق تجارت گفت: «منظور ما در یک جا تجارتی است که مولود واردات است و در یک جا تجارت مولود تولید ملی و ابزاری برای تقویت تولید ملی است. وی تصریح کرد: «شاید بزرگترین افتخاری که در اقتصاد سیاسی ایران در دوران دفاع مقدس رخ داده است این است که جابه‌جایی و دگرگونی بنیادی در این زمینه اتفاق افتاد. »

این اقتصاددان عنوان کرد: «در دوران جنگ تجارت واردات تا حد ممکن کنترل شد و سهم وارداتی که ربطی به تولید نداشت، تقریبا به صفر رسید. این کار به حدی با عظمت و بزرگ بود که حتی منتقدان دولت هم از آن به عنوان شاهکاری بی‌بدیل در تاریخ اقتصادی معاصر ما نام می‌برند؛ چراکه واردات کالاهای تجملی و مصرفی تقریبا به صفر رسیده بود. »

مومنی متذکر شد: «این در حالی است که در سال‌های ۶۹ تا ۷۲ اندازه واردات کالاهای لوکس و تجملی ۵۳ برابر شد. این واردات محصول آزادسازی اقتصادی بود که در اصل در اختیار آزادسازی واردات قرار گرفت و از منظر اقتصاد سیاسی می‌توان گفت تا امروز واردات کالاهای لوکس و تجملی مشمول هیچ محدودیتی حتی تحریم نشده است و تحریم‌کنندگان خود اعتراف می‌کنند که ما عمدا واردات کالاهای تجملی را تسهیل کردیم که ضربات مهلکی به تولید کشور وارد کنند. »

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر